K kattlucka skrev:
Här e de svar jag fått hittills. Nån mer som trodde som ludde, kalkavlagringar.

Har du pratat med besiktningsman, mäklare eller säljaren än?

Tack!! Inte pratat med någon av dom ännu. Tänkte ringa besiktningsmannen på måndag och se vad han säger. Säljarna har redan flyttat därifrån så de kommer förmodligen inte komma med så mycket tillbaka… men ska fråga dom!
 
S Svcb skrev:
Tack!! Inte pratat med någon av dom ännu. Tänkte ringa besiktningsmannen på måndag och se vad han säger. Säljarna har redan flyttat därifrån så de kommer förmodligen inte komma med så mycket tillbaka… men ska fråga dom!
Säljaren ansvarar för att huset ska vara i samma skick (alternstivt bättre/likvärdigt om de inträffar en incident) mellan kontraktskrivning o inflytt. Eller mellan visning/besiktning o inflytt.

Nån jag känner som e insatt på stenar o mineraler skrev nyss o tror på att det är det här o det skulle förklara lite att det knappt blev något svar i svamp-klapp.

http://www.fuktfakta.se/fuktproblem/saltutfallning/
 
S Svcb skrev:
du får gärna posta bilderna! Ju fler inputs desto bättre. Ska kolla lite på det där om bergart, tack för nya vinklar! Googlat hussvamp i två dagar nu och ögonen börjar gå i kors.
Några fler svar som är bättre än svamp!
 
  • Skärmdump av en diskussionstråd där användare diskuterar möjligt fuktskada och svampväxt i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kattlucka skrev:
Några fler svar som är bättre än svamp!
phju! Känns lite lugnande i alla fall. Har ställt in mig på att de kan bara källarsvamp eller worst case hussvamp, (även om jag inte riktigt tror det) men har också en tanke på att det kan vara något helt annat så som de som svarat dig sagt!

jag har beställt en provpåse för att skicka det på analys o imorgon är de jag som ringer besiktningsmannen! Återkommer när jag har lite mer info så får vi se vad de säger :) Tusen tack för hjälpen än så länge - guld värt!
 
  • Gilla
kattlucka
  • Laddar…
S Svcb skrev:
phju! Känns lite lugnande i alla fall. Har ställt in mig på att de kan bara källarsvamp eller worst case hussvamp, (även om jag inte riktigt tror det) men har också en tanke på att det kan vara något helt annat så som de som svarat dig sagt!

jag har beställt en provpåse för att skicka det på analys o imorgon är de jag som ringer besiktningsmannen! Återkommer när jag har lite mer info så får vi se vad de säger :) Tusen tack för hjälpen än så länge - guld värt!
Något nytt ännu?
 
Både ja och nej egentligen. Jag har ringt runt till alla jag kan egentligen, besiktningsmannen, installatören som upptäckte, mäklarn (som kontaktat säljare) samt försäkringsbolag. Status nu är att invänta tillträde nästa vecka, och låta de fr besiktningsfirman komma dit o provta och skicka på analys. Det känns i alla fall skönt att alla är informerade om läget nu innan så de inte blir någon tvist om ansvarsfrågan sen.. så en vecka till får vi hålla tummarna!
 
  • Gilla
kattlucka
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Något nytt ännu?

Nu har jag hunnit vara ner i krypgrunden, och kikat och plockat upp prover. Allt växer ENDAST på lera och sten, inget trä eller liknande. Väldigt blöt och lerig mark också.
Vad tror ni att de kan vara för typ av svamp? Ska skicka på analys tänkte jag
 
  • Någon håller i ett otydligt svampprov mot en mörk bakgrund, svampen ser fuktig och delvis jordig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand med handske håller ett lerigt svampprov framför en suddig bakgrund med organiskt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i handske håller ett svampprov mot en bakgrund av svart plast och organiskt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person med handskar håller en svamp, fler svampar i en svart plastpåse i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i handske håller ett lerigt svampprov framför en svart plastpåse, omgivet av blöt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i handskar håller ett svampprov med bruna och vita delar, tagna från en lerig och blöt krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hussvamp lever på trä men behöver också kalk. Hela min skorsten i vanligt murat tegel var full i svampmycel. Varenda spricka och por innehöll svamp. Där fanns inget trä.
Den växer även ner i marken för att suga vatten. När dessa näringskanaler är etablerade glufsar den snabbt i sig trävirket.
Jag hade ett läckande avloppsrör i gullfiberisolering. Hela isolermattan var massivt mättad med svamp.
Letar man hussvamp så tänk på att svampen inte vill synas. Det är inne i huskonstruktionen den lever.
 
Tack för info! Bra att veta!

Såg den likadan ut som denna?
 
Spontant skulle jag säga nej men det är svårt att säga utifrån några bilder. Mycket av mitt såg inte heller bildtypiskt ut. Mycket var dött sedan säkert 50 år tillbaks. Troligen bröts vattentillförseln.
Positiva provresultat på hussvamp.

Sen ska man inte underskatta den psykologiska spärren. Jag tittar ogärna på bilder från den tiden. Jag kapade ur säkert 30% av huset. Onödigt tyckte många men helt nödvändigt för mig. Jag hade möjligheten att byta ut allt detta , jord, grund, bjälklag, skorsten, stomme till rimlig kostnad och med eget arbete så då gjorde jag det.
 
  • Gilla
Tjurved
  • Laddar…
S Svcb skrev:
Nu har jag hunnit vara ner i krypgrunden, och kikat och plockat upp prover. Allt växer ENDAST på lera och sten, inget trä eller liknande. Väldigt blöt och lerig mark också.
Vad tror ni att de kan vara för typ av svamp? Ska skicka på analys tänkte jag
Salt. När får du svar på analys tro?
 
B Bjober skrev:
Hela min skorsten i vanligt murat tegel var full i svampmycel. Varenda spricka och por innehöll svamp. Där fanns inget trä.
Kapar in en fråga här! Hur upptäckte du hussvampen i murstocken och kunde konstatera att den var så omfattande? Vid temp över 40 grader bör ju hussvamp dö ut. Skulle man inte kunna elda på i någon spis/kamin

Har själv hussvamp stora som pizzor i ett hus. Det liknar inte riktigt bilderna här men lika bra att skicka prover. Ditt ser nästan ut som fogskum även om det inte stämmer med din beskrivning.
 
  • Stora hussvampar på mörk bakgrund med måttstock som visar storleken; liknar brunt och vitt fogskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T Tjurved skrev:
Kapar in en fråga här! Hur upptäckte du hussvampen i murstocken och kunde konstatera att den var så omfattande? Vid temp över 40 grader bör ju hussvamp dö ut. Skulle man inte kunna elda på i någon spis/kamin

Har själv hussvamp stora som pizzor i ett hus. Det liknar inte alls bilderna här men lika bra att skicka prover. Ditt ser nästan ut som fogskum även om det inte stämmer med din beskrivning.
Jag rev hela skorstenen sten för sten. Den var murad direkt mot timmervägg. Där gick även avloppet ner från övervåningen. 20cm under jord fanns en sprucken gjutjärnsböj om försåg eländet med vatten.
Allt i skorstenen var dött. Troligen har skorstenen stått kallt en period och sen dött när nya ägare börjat elda.
Jag skulle ändå renovera stora delar av huset så det blev bara lite extra krångel och mer brottom.
Jag hade en till avloppsläcka i nyare tillbyggnad. Där var svampen aktiv.

Hoppas bara TS får koll på vad det är. Förhoppningsvis nått lindrigare för det där är inte roligt.

Vi har 10 symptomfria år nu. Om Gud vill och boracolen var stark nog så ska det nog gå bra.
 
  • Gilla
Svcb och 1 till
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Salt. När får du svar på analys tro?
Inom 8 arbetsdagar trodde dom… snabbt går de ju inte…
 
  • Gilla
kattlucka
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.