Hej.
Vi har ett par pax-garderober men IKEA har endast gjort städskåpsinredning för Metod-stommarna som är för kök. Frågan är hur, och om, det går att lösa att ha en god städskåpsinredning i Pax?

Jag tycker det är lite märkligt att IKEA inte gjort någon städinsats för Pax. Jag har heller inte lyckats hitta någon som andra företag tillverkar. Känner någon till något bra eller har idé på hur det kan göras? Eller är det så att en Pax-stomme inte håller för det?

Faktum är att vi redan har en Utrusta städskåpsinredning hemköpt (se bild) som dock är gjort för Metod. Det "enda" som inte passar är att hålen för montering inte matchar med de förborrade hålen i Pax-stommen. Jag har dock hört/läst någonstans att det kanske inte är en bra idé att borra egna hål och montera eftersom materialet kring förborrade hål är förstärkt för att hålla bättre(?). En idé vi funderar över är att först montera en massiva bräder i stommens förborrade skruvhål på de ställen där städinsatsen ska fästa och sedan montera insatsen i brädorna.

Alla tips på lösning är välkomna!

Mvh,
 
  • IKEA Utrusta städskåpsinredning med hyllor, korgar och hållare, avsedd för Metod köksstommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Glunten1
  • Laddar…
J JP500 skrev:
Hej.
Vi har ett par pax-garderober men IKEA har endast gjort städskåpsinredning för Metod-stommarna som är för kök. Frågan är hur, och om, det går att lösa att ha en god städskåpsinredning i Pax?

Jag tycker det är lite märkligt att IKEA inte gjort någon städinsats för Pax. Jag har heller inte lyckats hitta någon som andra företag tillverkar. Känner någon till något bra eller har idé på hur det kan göras? Eller är det så att en Pax-stomme inte håller för det?

Faktum är att vi redan har en Utrusta städskåpsinredning hemköpt (se bild) som dock är gjort för Metod. Det "enda" som inte passar är att hålen för montering inte matchar med de förborrade hålen i Pax-stommen. Jag har dock hört/läst någonstans att det kanske inte är en bra idé att borra egna hål och montera eftersom materialet kring förborrade hål är förstärkt för att hålla bättre(?). En idé vi funderar över är att först montera en massiva bräder i stommens förborrade skruvhål på de ställen där städinsatsen ska fästa och sedan montera insatsen i brädorna.

Alla tips på lösning är välkomna!

Mvh,
Pax har förstärkning hela vägen där hålen finns ivf. Så att göra nya hål inom dessa Är Inga problem. Har själv borrat nya hål på paxstomme för att kunna använda metods luckor.
 
  • Gilla
JP500
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Pax har förstärkning hela vägen där hålen finns ivf. Så att göra nya hål inom dessa Är Inga problem. Har själv borrat nya hål på paxstomme för att kunna använda metods luckor.

Tack för svar! Och ja, eftersom du själv borrat hål så har du sett och märkt, att det är ett bra material där antar jag? Jag hitta nämligen den här tråden där trådskrivaren ( slutet) kommer fram till att vissa stommar har spån rakt igenom men att andra har honeycumb. Det var 2016 så svårt att veta om det hänt något sedan dess. När köpte du din som du borrade i?
 
Jag har ingen direkt input, men jag ska också bygga städskåpsinredning i PAX inom kort, så jag följer med spänning!
 
  • Gilla
JP500
  • Laddar…
Köptes våren 21. Jag kapade mina stommar då de skulle in under snedtak.
De har en förstärkning av spånskiva ca3-4cm bredd vid hålen. Så från främre kanten 3-4 cm in och samma vid bakre. I mitten sitter biten centrerad vid hålen. Jag har borrat för gångjärnen för att hålen inte stämde.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi hade samma tankar, men skippade att sätta inredningen och nyttjar istället det faktum att dammsugaren (en Miele) kan fästa teleskopröret i dammsugaren, så själva finessen med att hänga upp slangen försvinner.
 
tensiden tensiden skrev:
Vi hade samma tankar, men skippade att sätta inredningen och nyttjar istället det faktum att dammsugaren (en Miele) kan fästa teleskopröret i dammsugaren, så själva finessen med att hänga upp slangen försvinner.
Ja, är så klart också ett sätt.Men för min del så är inte det viktiga att ha någonstans att fästa slangen eller röret, det går ju att lösa på olika sätt. Det som är bra med städinsatsen är man får extra förvaring och sådant. När jag studerat den närmre är jag dock osäker på om den här från IKEA är den mest förvarings-effektiva för där ställer man ju själva dammsugaren på städinsatsen vilket innebär att man lämna en hel sida av garderoben som outnyttjat utrymme.

Så kan hända att vi funderar på andra lösningar ändå.
 
Lite update:

Var inne på IKEA häromdagen och pratade med en på garderobsavdelningen. Enligt honom så ska det inte vara några problem att borra egna hål och han vet flera som ska ha satt in Metod-städinsatsen i pax-garderober och han har inte "hört om några problem".

Däremot funderar jag ändå på att skippa den och göra en egen ful-lösning. Det som brukar vara bra med städinsatser är enligt mig att man kan sätta dammsugaren på ett hyllplan, fästa slang och rör uppåt och sedan få en massa smarta småhyllor med förvaring på köpet där man kan en massa andra städgrejer som rengöringsmedel, trasor med mera. Men för att den här från IKEA ska funka så måste man ju stilla dammsugaren å en av hyllorna för at slangupphägningen ska kunna nyttjas och har man fyllt nästan en hel garderob med enbart en dammsugare.

Funderar istället på att såga ett runt hål i hyllplanet som dammsugaren står på så att man kan sätta ner dammsuggarröret där och sen ha ett ett betydligt lägre utrymme där dammsugaren kan stå. tillsammans med skurhink Nackdelen är att slangen kanske bara läggs in där på ett lite rörigt sätt. Fördelen är att vi kan ha flera hyllplan med andra saker på ovanför.

Tar gärna feedback på den här ful-lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.