B byron v2 skrev:
Bror duktig !

Vad tycker du idag. När elen kostar månadslöner....fortfarande lika fini kanten.

nä nu är det för var och en att rädda sig själv och markera mot regimen.

Koks och spiloja
Välkommen till en tråd dryga 14 år senare:cool:
Och så bör man hålla en god ton, ditt inlägg var mycket otrevligt skrivet.
 
S Stefan1972 skrev:
hur menar du då?
finns ju aga modeller som är för ved bara
 
M maria01 skrev:
finns ju aga modeller som är för ved bara
ja jo men oftast handlar det om äldre aga spisar funna i svenska hem. De nyare som eldas med ved/gas och allt möjligt tillverkas i england och har väl inte allt för mycket gemensamt med de gamla svenska. Finns gamla aga spisar där också som eldas med koks men rent generellt så har väl de nyare aga spisarna inget med de äldre att göra. Rätten till namnet och utseendet lever ju kvar dock.
 
S Stefan1972 skrev:
ja jo men oftast handlar det om äldre aga spisar funna i svenska hem. De nyare som eldas med ved/gas och allt möjligt tillverkas i england och har väl inte allt för mycket gemensamt med de gamla svenska. Finns gamla aga spisar där också som eldas med koks men rent generellt så har väl de nyare aga spisarna inget med de äldre att göra. Rätten till namnet och utseendet lever ju kvar dock.
faktiskt inte ändrat mycket på dom alls finns många i svenska hem med speciellt oss finare folk och jävla vad bra dom värmer hela natten
 
Det är nästan 4000kr skatt per ton koks och stenkol idag.
Det håller väl de flesta borta från koleldning idag.

Oklart för mig bara hur det lirar ihop med EU:s regler för en fri marknad för varor och tjänster inom unionen...
I Polen är kol billigt.
 
M maria01 skrev:
faktiskt inte ändrat mycket på dom alls finns många i svenska hem med speciellt oss finare folk och jävla vad bra dom värmer hela natten
jo men det är ändå skillnad på olika. De aga frågor som dyker upp i byggnadsvårds frågor är gamla aga spisar avsedda för koks. De som har nyare oavsett vad de eldas med vet troligen vad dom har och hur de fungerar. Det är ändå ingen som påstått att det inte finns nyare aga spisar som inte eldas med ved.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
??? Antar att det skulle stå ".....med samma volym".
per m3 då ;)
 
B
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är nästan 4000kr skatt per ton koks och stenkol idag.
Det håller väl de flesta borta från koleldning idag.

Oklart för mig bara hur det lirar ihop med EU:s regler för en fri marknad för varor och tjänster inom unionen...
I Polen är kol billigt.
Jag har oxå förstått det.
Vad har du sett för priser i polen
 
B byron v2 skrev:
Jag har oxå förstått det.
Vad har du sett för priser i polen
Googlade bara för något år sedan och översatte från polska via Google.
Kom inte ihåg priserna men det var billigt!
 
T
Elda du med ved. Koks är otroligt dyrt och kommer med en hel del rättsliga risker, dessutom är det beroendeframkallande och tar död på slemhinnor.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
B
T tobiast skrev:
Elda du med ved. Koks är otroligt dyrt och kommer med en hel del rättsliga risker, dessutom är det beroendeframkallande och tar död på slemhinnor.
Antar att du menar kokain.
Det kanske är otroligt dyrt för sig och andra med svag ekonomi. Jag vet ingenting den svängen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.