Hej,

Jag har ett gjutet betonggolv garage med golvvärme rör i plattan.
Vid ett hörn i garaget sticker det ut alla rörslingor.

Vad behöver jag för att få igång golvvärmen?
En sådan?

https://billigtvvs.se/vattenburen-g...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Man fyller på vatten i detta slutna system sen kopplar in el så funkar allt?
Eller måste jag ha vatten draget in i garaget för att det ska fungera?
Behöver jag avlopp också?

Alternativet är en luftvärme pump för 15-20 tusen?

Tack!
 
I dessa tider är det bättre att satsa på en luftluftvärmepump än en elpanna. Ett annat alternativ kan vara att ta värme från huset via kulvert om det inte för långt bort och finns överkapacitet i huset. Kostar dock en slant med material för kulvert, grävning och mini-shunt för golvvärmen.
 
M MrDizzy skrev:
Skulle börja med att läsa här:
[länk]

men mer eller mindre är det så att det är precis som på aktiemarknaden.
Det är sista kWh som köps som sätter priset.
Det ska vara så billigt som möjligt och 17 grader minst i garaget.
Allt är ju sjukt galet dyrt dessa tider. Så en luftvärmepump är enklaste billigaste lösningen?
 
B
Llvp passar bra i garage, det hade jag satsat på. Hög effekt gör att man snabbt kan öka temp om man vill meka. Och prestandannär väl i alla fall 3gånger högre än elpanna. Sparar in det snabbt.

Kulvert till hus och shunt med mera kommer kosta mer att få installerat, och det kanske inte finns tillräckligt med effekt i husets värmesystem i alla fall. Men det är trevligt helt klart med golvvärme, så jag tycker inte det var dumt att lägga I slangen i plattan.
 
B BSOD skrev:
Llvp passar bra i garage, det hade jag satsat på. Hög effekt gör att man snabbt kan öka temp om man vill meka. Och prestandannär väl i alla fall 3gånger högre än elpanna. Sparar in det snabbt.

Kulvert till hus och shunt med mera kommer kosta mer att få installerat, och det kanske inte finns tillräckligt med effekt i husets värmesystem i alla fall. Men det är trevligt helt klart med golvvärme, så jag tycker inte det var dumt att lägga I slangen i plattan.
Llvp gör att det torkar upp effektivare när blöta bilar körs in.
Gick från llvp till golvvärme, och har haft en gammal avfuktare igång i garaget på vintrarna.
Dock är det fint att inte behöva göra rent något filter från mdf och andra typer av damm när det snickras i garaget. ;)(y)
I blivande snickarboden blev det oljefyllda element.
 
Så det duger med luftvärme pump?
Förstår att det finns WIFI funktion på dessa idag och man kan styra allt smart.
Vad kostar det att ha på 24/7 på 18 grader typ?
 
A
Golvvärme är skönt när man är på golvet och meckar.
Snä smälter och vatten torkar
 
H Hamstraren skrev:
Så det duger med luftvärme pump?
Förstår att det finns WIFI funktion på dessa idag och man kan styra allt smart.
Vad kostar det att ha på 24/7 på 18 grader typ?
Svårt att säga beroende på var i landet du befinner dig. Hur välisolerat garaget är, ytan du vill värma, hur ofta portar öppnas mm.

Det kostar säkert nån krona, men inget är gratis och det är väldigt trevligt att slippa frysa. :cool:(y)
 
electroluxaren skrev:
Golvvärme är skönt när man är på golvet och meckar.
Snä smälter och vatten torkar
Men det tenderar bli fuktigare än med llvp, enligt min erfarenhet. (y)
 
Hade helt klart valt en Luft/luftvärmepump och lagt till en bra luftavfuktare för att snabbare få bort snö/smältvatten på vintern då det tenderar att bli väldigt fuktigt annars inne i garaget. Enkelt och snabbt att ändra temp om man önskar. Och även möjlighet till extra svalka varma sommardagar :cool:
 
Behöver du ha varmt hela tiden? Mitt garage är hopbyggt med huset och håller plusgrader hela året utan uppvärmning. Om jag ska snickra eller skruva på vintern så drar jag upp till 12-15 grader eller liknande, det funkar om man har mössa. Ska jag lacka drar jag på till 23.
Ett golvvärmesystem är långsamt att reagera och hade inte varit rätt för mig, men ska du ut varje kväll eller sitta där och spela elgitarr i T-shirt är det ju en helt annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.