Hej
Vi ska lägga klinkers i ett kök som har ett träbjälklagsgolv. Har sett vid något tillfälle att man la ner PEX-slan i spår i spånskivan. Är detta ett lämpligt sätt? Kan man sen lägga på golvgips och klinkers? I så fall skulle jag såga upp spår i den befintliga spånplattan. Hur grov slang är lämplig? Hur många slingor behövs för 20 kvm?
 
Ofta finns det golvspån med färdiga spår där du kan stoppa ner slangen. Vet inte om det är vettigt att såga upp spår själv.
Jag hade 30 cm mellan slangen när jag lade min värme i köket.
Hur grov slangen skall vara beror väl på vilket värmesystem du har. Kolla med din leverantör.
Golvgips behöver du bara om du inte har tillräckligt med reglar under golvet. Har du typ 30 cm mellan reglarna så kan du vad jag förstår hoppa över golvgipset. Det är ju bara bra för värmen har då kortare väg att gå för att komma till dina fötter.
 
Constructum Domus skrev:
Golvgips behöver du bara om du inte har tillräckligt med reglar under golvet. Har du typ 30 cm mellan reglarna så kan du vad jag förstår hoppa över golvgipset.
Det ska ju läggas klinkers, så golvgips behövs nog. Eller flytspackling förstås.
 
I huset finns en frånluftsvärmepump Nibe Fighter 310. I princip antar jag att man cirkulerar golvvattnet med en cirkulationspump och matar in varmt vatten från pannan så att man får en vattentemperatur några grader över 20 gr. Vet inte om det är ett lämpligt sätt. Det finns radiatorer i rummet så golvet behöver inte klara värma hela rummet. Det är mer för komfortvärme.

Reglarna ligger med 60 cm cc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.