Jag fick en snickeri/snidaryxa i julklapp, så jag gjorde några skedar. Första försöket gick sönder, sedan fick jag till två som blev ok.

Två handgjorda träskedar på en marmor bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock så hade jag inget bra ställe att ha yxan, plus knivarna m.m. till skedmakandet när jag inte använde dom, så jag slängde ihop en liten verktygslåda.

Träverktygslåda på arbetsbänk i snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord träverktygslåda med snickeriyxa och täljknivar på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 13 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Jag fick en snickeri/snidaryxa i julklapp, så jag gjorde några skedar. Första försöket gick sönder, sedan fick jag till två som blev ok.

[bild]

Dock så hade jag inget bra ställe att ha yxan, plus knivarna m.m. till skedmakandet när jag inte använde dom, så jag slängde ihop en liten verktygslåda.

[bild]

[bild]
Så vill vi ju se lite närmare på yxorna också ;)
Vilka har du? Nöjd?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Så vill vi ju se lite närmare på yxorna också ;)
Vilka har du? Nöjd?
Den vänstra är en kalthoff iaf.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Så vill vi ju se lite närmare på yxorna också ;)
Vilka har du? Nöjd?
Bästa bilden på den nya yxan.

Ny yxa (Kalthoffs lilla karvare) på arbetsbänk med använd träbit och slipverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är Kalthoffs lilla karvare. (Small Carver 01). Jag tycker den är bra, jag har ändå lyckats att göra en sked, men jag är inte den bästa att bedöma detta dock. Det är aningens tung för mina pinnar till armar. Men det hoppas jag skall avhjälpas med lite träning.

Den andra är ett arv och är av okänt ursprung. Den är väldigt slö och jag har knappt använt den, så jag låter det vara osagt om den är bra eller ej. Jag får väl ta och lära mig att slipa yxor nu, så att jag kan börja använda den också.
 
S snuttekudden skrev:
Bästa bilden på den nya yxan.

[bild]

Det är Kalthoffs lilla karvare. (Small Carver 01). Jag tycker den är bra, jag har ändå lyckats att göra en sked, men jag är inte den bästa att bedöma detta dock. Det är aningens tung för mina pinnar till armar. Men det hoppas jag skall avhjälpas med lite träning.

Den andra är ett arv och är av okänt ursprung. Den är väldigt slö och jag har knappt använt den, så jag låter det vara osagt om den är bra eller ej. Jag får väl ta och lära mig att slipa yxor nu, så att jag kan börja använda den också.
Snygg :)
Jag har Gränsfors stora och tror den väger närmare det dubbla mot din. Man vänjer sig rätt snart, gäller att använda den ofta bara ;)
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Snygg :)
Jag har Gränsfors stora och tror den väger närmare det dubbla mot din. Man vänjer sig rätt snart, gäller att använda den ofta bara ;)
Man får hoppas det! Nu gäller det att man hittar färskt virke bara, lite omvänt problem än vanliga fall. Har du en dedikerad huggkubbe förresten? Det kanske är något man borde skaffa nu.
 
S snuttekudden skrev:
Man får hoppas det! Nu gäller det att man hittar färskt virke bara, lite omvänt problem än vanliga fall. Har du en dedikerad huggkubbe förresten? Det kanske är något man borde skaffa nu.
Ingen dedikerad kubbe, men har en högre som vi använder här hemma för att spänta småved, den använder jag. Kommer jag över en bunt färska bitar åker de in i en plastpåse i väntan på att bli tillyxade.

Du får börja övningsvässa på den gamla yxan så du kan hålla den andra vass sen när det gäller.
 
Ska jobba natt så hade lite fritid på förmiddagen innan jag lägger mig och sover en stund.
Hustrun mumlade något om att städa upp i trädgården innan hon drog till jobbet.

Jaja.
Gick ut. Ett varv runt huset. Hittade egentligen inget som behövde städas upp.
Men en bra karl reder sig själv.
Kanske det här hon menade med att städa upp. En bit björk som skräpar. Björkved och klyvningsarbete i trädgården vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fram med motorsågen och pallen jag aldrig 'hinner' köra till tippen.
Björkstam på pall med klyvsåg och klyvkil redo för vedkapning på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapa. Såga ett klyvsnitt (2-3cm djupt). I med en kil. Trädstammar på pall klyvda för ved, omgivna av spån på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hittade en bit ask att göra samma sak med
Hand som visar klyvningen av en björkstock med klyvkil, yxade spån på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björkstock med klyvsnitt och inplacerad kil, avsågade bitar och yxa syns vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Byta om till vanliga kläder. Asken är typ två fot bred.. En person står på gräsmatta med foten vid en klyvd askbit och yxa på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Klyver upp björken i lagom skedbitar Vedklabbar och spån på marken med en yxa, visar arbete med vedkapning i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kniv och kil används för att klyva en stock av björk på en hög pall med spån på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går ju fint att göra med yxa också om man inte har klyvkniv Yxa som klyver en bit ved på en stubbe med spån och löv runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avsluta med att skicka en bild till hustrun att jag kluvit lite ved. La de avsågade bitarna från asken i vedboden.. Hand håller en nykluven vedbit över ett område med sågspån och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Sen yxade jag lite skedämnen oklart varför jag inte tog någon när det började bli klart utan bara en mitt i.. Yxa i hånden splitter ved på en trästubbe, med utspridda träflis och otydliga föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hustrun mumlade något om att städa upp i trädgården innan hon drog till jobbet.
Inte för att vara sån men jag tycker det ser ut som du måste städa upp i trädgården. :cool::crysmile:

Person håller ett trästycke med en rörig trädgård och sågspån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 10 till
  • Laddar…
tommib
Gjort nya anpassade upphäng till tre adventsstjärnor. Nu slipper vi två meter hoprullad lampsladd ovanför varje stjärna.

Extremt billigt med den textilklädda kabeln som nästan inte passar genom dragavlastningen och den lilla isolersvampen.

Ett rörigt bord med verktyg och material för att göra upphäng till adventsstjärnor, inklusive tänger, sax, skruvmejsel och isolertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är den surdegen avklarad lagom till att stjärnorna ska bort. Å andra sidan slipper jag glömma till nästa jul att jag hade köpt prylar till detta och beställa igen.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
tommib tommib skrev:
Gjort nya anpassade upphäng till tre adventsstjärnor. Nu slipper vi två meter hoprullad lampsladd ovanför varje stjärna.

Extremt billigt med den textilklädda kabeln som nästan inte passar genom dragavlastningen och den lilla isolersvampen.

[bild]

Nu är den surdegen avklarad lagom till att stjärnorna ska bort. Å andra sidan slipper jag glömma till nästa jul att jag hade köpt prylar till detta och beställa igen.
Jag sköt upp mitt till nästa jul ;)
Vi har satt upp porslins isolatorer och ska köra med tvinnad textilkabel nästa år :)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Billigt->Pilligt skulle det vara. DYAC!

En bild på 2/3 av resultatet också. De ser ut att hänga lite på olika höjd men det är mest en artefakt.

Två pappersstjärnor med belysning hänger framför fönster, synes i olika höjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Billigt->Pilligt skulle det vara. DYAC!

En bild på 2/3 av resultatet också. De ser ut att hänga lite på olika höjd men det är mest en artefakt.

[bild]
Ser ut att hänga snett=ej parallellt med fönsterna? Löses isåfall enkelt genom osynlig tunn sytråd från toppspetsarna till valfri punkt ovanför. Inte för att det stör mig men jag har "någon" i hemmet med höga krav på att dom hänger parallellt med fönstret o därmed en viss erfarenhet av hur man löser det.:rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
fangalid och 5 till
  • Laddar…
boschkenta
Ola C Ola C skrev:
Ser ut att hänga snett=ej parallellt med fönsterna? Löses isåfall enkelt genom osynlig tunn sytråd från toppspetsarna till valfri punkt ovanför. Inte för att det stör mig men jag har "någon" i hemmet med höga krav på att dom hänger parallellt med fönstret o därmed en viss erfarenhet av hur man löser det.:rolleyes:
Julklappstips så det blir mindre pill nästa säsong :cool: används med succé hos oss

https://www.clasohlson.com/se/Hänga-Rakt-Markslöjd/p/36-5257
 
  • Gilla
  • Wow
Ola C och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jo, vi har såna på många andra julstjärnor men de kommer inte passa på de här eftersom den textilklädda kabeln är rund och för tjock.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.