Har precis köpt en tomt i Stockholm . Tyvärr kan jag ingenting om husbygge ännu. Planerar att bygga ett exklusivt hus med helentrepenad som ritas från grunden. Varit i kontakt med Willa Nordic sen tidigare men tänker jag bör göra ordentlig research innan jag bestämmer mig för en byggare. Hur mycket kan man få ifrån byggarna i form av skisser, budgetering osv innan de kräver att man skriver kontrakt?
Vilka kriterier bör jag ha med i utvärderingen?
Tack på förhand!
 
coconut
Varför inte börja med att leta arkitekt istället för att gå på en husfirma? Då kan du hitta någon som ritar det du vill ha och därefter ta in offert på byggnation.
 
  • Gilla
Mattias54321 och 13 till
  • Laddar…
Jag tänker att jag får ett mer gynnsamt slutpris om jag köper hela tjänsten från samma ställe. Dessutom tänker jag att hustillverkarna har avtal med vissa leverantörer (t ex fönster osv) och då kan anpassa sina ritningar för att passa ihop bra med dessa.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Jag tänker att jag får ett mer gynnsamt slutpris om jag köper hela tjänsten från samma ställe. Dessutom tänker jag att hustillverkarna har avtal med vissa leverantörer (t ex fönster osv) och då kan anpassa sina ritningar för att passa ihop bra med dessa.
Fast dom tar ju betalt för detta också, husfirmor brukar inte gilla ändringar, så inte säkert det blir billigare. Du skriver exklusivt hus och husfirma är sällan exklusivt, men samtidigt ska allt "ritas från grunden" så lite oklart vad du tänker dig för upplägg.

Hade jag haft möjlighet att bygga nytt hade jag gjort som du har börjat göra, kolla med husfirma. Men parallellt kollat med Arkitekt för att få en offert. En bra arkitekt bör ha väldigt bra koll på vad huset kostar att bygga.
Då har du två olika alternativ att utgå ifrån.
 
  • Gilla
MimmiB och 5 till
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Har precis köpt en tomt i Stockholm . Tyvärr kan jag ingenting om husbygge ännu. Planerar att bygga ett exklusivt hus med helentrepenad som ritas från grunden. Varit i kontakt med Willa Nordic sen tidigare men tänker jag bör göra ordentlig research innan jag bestämmer mig för en byggare. Hur mycket kan man få ifrån byggarna i form av skisser, budgetering osv innan de kräver att man skriver kontrakt?
Vilka kriterier bör jag ha med i utvärderingen?
Tack på förhand!
Jag vill minnas att WN ville ha 15.000 för starta ett arkitektuppdrag och göra de skisser som speglade min idé.
 
  • Gilla
Kitboga
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Fast dom tar ju betalt för detta också, husfirmor brukar inte gilla ändringar, så inte säkert det blir billigare. Du skriver exklusivt hus och husfirma är sällan exklusivt, men samtidigt ska allt "ritas från grunden" så lite oklart vad du tänker dig för upplägg.

Hade jag haft möjlighet att bygga nytt hade jag gjort som du har börjat göra, kolla med husfirma. Men parallellt kollat med Arkitekt för att få en offert. En bra arkitekt bör ha väldigt bra koll på vad huset kostar att bygga.
Då har du två olika alternativ att utgå ifrån.
Tanken är att kontakta t ex Elithus och liknande firmor som inte gör kataloghus. De brukar ha egna arkitekter som man ritar huset tillsammans med som jag förstår det.
 
N Nikorasu skrev:
Jag vill minnas att WN ville ha 15.000 för starta ett arkitektuppdrag och göra de skisser som speglade min idé.
15k när man pratar arkitekter är ca 1-2 arbetsdagar. Värt att notera :)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Tanken är att kontakta t ex Elithus och liknande firmor som inte gör kataloghus. De brukar ha egna arkitekter som man ritar huset tillsammans med som jag förstår det.
Jag nappade inte på WNs erbjudande. Fiskarhedenvillan gick till extern arktitekt med mina idéer och jag betalde inget för dessa skisser. Sedan gick jag vidare med FHV, skrev kontrakt och fick bygglovsritningar
 
  • Gilla
MimmiB och 1 till
  • Laddar…
Litet mera utförligt hur jag gick tillväga:

1. Hade tomt sedan tidigare. Vid köksbordet gjorde jag ett par grova teckningar hur det skulle se ut. Till detta skrev jag ett par sidor med text och inspirationsbilder som förklarade användning och önskemål
2. Briefen skickade jag till ca 10 husfirmor. Ca hälften svarade. Jag gick vidare med Willa Nordic, Fiskarheden och Sävsjö.
3. WN ville ha ett betalt arkitektuppdrag. Sävsjö tappade intresse. FHV gick på eget initiativ till en extern arkitekt, och en vecka senare hade jag fasad- och planritningar som stämde otroligt med mina idéer och brief.
4. Avtalade med FHV, och de tog fram bygglovs- och konstruktionsritningar.
5. Byggde med delad entreprenad. Det gick bra, men gör jag det igen blir det en byggfirma som får hela uppdraget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune och 8 till
  • Laddar…
Jag hade bett att få referenser och åkt och pratat med folk som byggt med dem tidigare och tittat på husen, särskilt om du bygger prefab.
 
  • Gilla
Kitboga och 2 till
  • Laddar…
det är ju inget exklusivt med ett kataloghus börja med en arktitekt
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Jag ska bygga med WN. Enligt arkitektavtalet kan de ta 30.000 i ersättning om de ritar ett hus och man inte väljer att gå vidare. Skriver man kontrakt på huset så tar de inget för arkitekten (eller man får väl se det som att det är inbakat i totalpriset då).
Vi var mycket nöjda redan med arkitektens första förslag och sen gjorde vi lite småändringar bara.
 
Ta hjälp av en SBR godkänd byggkonsult för utvärderingen av offerter.
Jag jobbar i Branschen och kan garantera att du kan ”tjäna” mycket på att offra några tusenlappar på att någon med vana kollar offerterna.
Billigast pris brukar innebära att det tillkommer kostnader i slutändan om man inte vet exakt vad man köper.
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Willa Nordic håller förvånansvärt låg standard, högre än många andra kataloghus, men som bas så är det inget märkvärdigt.

Däremot så är dom duktiga på att ta betalt för allt som tillkommer, tex påslaget för att gjuta mellanbjälklag låg tre gånger så högt som offerten vi fick på lösvirke. Fönsterpartier var det dubbla. Nu gick vi inte hela vägen till slutgiltig offert, men totalen hade garanterat blivit minst dubbel så hög.

Själva påstår dom att man får tillbaka merkostnaden när man säljer, men nej, det sker inte.
 
  • Gilla
Kitboga och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det är ju inget exklusivt med ett kataloghus börja med en arktitekt
Nej, Något kataloghus är det inte på tal om här. Jag har en budget på cirka 10m för bygget. Jag vet bara inte i vilken ände jag ska börja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.