I Malmö fanns det för många år sedan en pizzeria som drevs av en italienare, har för mig att den hette Pinoccio
Men kan ha fel där
Vet inte heller om den finns kvar
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
I Malmö fanns det för många år sedan en pizzeria som drevs av en italienare, har för mig att den hette Pinoccio
Men kan ha fel där
Vet inte heller om den finns kvar
Hade han lång näsa? :D
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Bara när han ljög och det gjorde han aldrig :rofl:
 
  • Gilla
pppp123
  • Laddar…
hsd
W WFD skrev:
PIzzan kom till Sverige då vi tog hit ett större gäng Italienska arbetare till Västerås. Förutom att dom skulle kunna äta pizza så skulle dom även ha med sig en egen präst. Framgår inte om pizzorna och/eller de svenska råvarorna var så usla att det var därför prästen behövdes.
Den första pizzarestaurangen startades av en svensk.
Vem var det
 
hsd hsd skrev:
Vem var det
Restaurang Sjöhagen i Västerås var de första som serverade pizza
Den första riktiga pizzerian öppnades i Stockholm 69 av Guiseppe Sperandio
 
Så jag skulle inte påstå att en svensk öppnade den första pizzerian här i Sverige ;)
 
W WFD skrev:
PIzzan kom till Sverige då vi tog hit ett större gäng Italienska arbetare till Västerås. Förutom att dom skulle kunna äta pizza så skulle dom även ha med sig en egen präst. Framgår inte om pizzorna och/eller de svenska råvarorna var så usla att det var därför prästen behövdes.
Den första pizzarestaurangen startades av en svensk.
Jo absolut, idén kom från Italien. Men när pizzan blev ”svensk” och något alla äter och vet var det är, så vad det jugoslaver och turkar. Idag får man ju gå till nischade restauranger för att få en italiensk pizza (Typ Lilla Napoli i Falkenberg)
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vem var det
1947 serverades pizza i Västerås. Främst till italienska arbetare.
Bengt Wedholm den 23 december 1968 inför en särskild pizza-del på Östermalmsrestaurangen Östergök som den slår igenom stort och mindre än ett år senare öppnade Giuseppe Sperandio den första renodlade pizzerian i Sverige, Pizzeria Piazza Opera, på Gustav Adolfs torg i Stockholm
 
W WFD skrev:
PIzzan kom till Sverige då vi tog hit ett större gäng Italienska arbetare till Västerås. Förutom att dom skulle kunna äta pizza så skulle dom även ha med sig en egen präst. Framgår inte om pizzorna och/eller de svenska råvarorna var så usla att det var därför prästen behövdes.
Den första pizzarestaurangen startades av en svensk.
i min lilla byhåla jag bodde i tidigare så kördes pizzabakande Italienaren bort av syrianer på 80-talet. De trackaserade hans mor i Italien tills han gav upp. Det är fint folk vi har att göra med här...
 
  • Arg
  • Gilla
WFD och 1 till
  • Laddar…
Kanske en pizzatråd hade vart något?
 
271633086_289844393172422_3970717992034928392_n.jpg

267410799_447114513745754_6394377793525656166_n.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
René W och 12 till
  • Laddar…
Person i främre bilen håller en cigarett medan en person fryser utanför bilen i kallt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
dilemma och 11 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
i min lilla byhåla jag bodde i tidigare så kördes pizzabakande Italienaren bort av syrianer på 80-talet. De trackaserade hans mor i Italien tills han gav upp. Det är fint folk vi har att göra med här...
Och jag som jobbat i Stockholms krogbransch kan dra massor med exempel på klanen Ingrosso och deras svinerier. Fast det här är humortråden och inte ”motivera din trångsynthet med anekdotisk bevisföring”-tråden.
 
  • Gilla
  • Älska
tio_Pepe och 18 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[offtopic]

[länk]
[länk]
Vi börjar kanske närma oss slutet på historien, eller ska vi kalla det början kanske .. i denna tråden.
[/offtopic]
Håller med om att det inte har varit mycket humor i de senaste inläggen
Jag lovar bot och bättring :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.