Hej,

har idag en frihängande balkong som är ca. 1x2 m som vi funderar på att bygga ut till 3x2m.

Balkongen sitter i en hörna och den nuvarande konstruktionen har 3 stk 45x195 reglar ut längs balkongen långsida samt ytterkantsram. I övrigt plåtklädd samt en löstagbar trall.

vi har haft dialog med kommunen och utrymme finns i byggrätt men de ställer sig negativa till en hörstolpe så inga andra hus har detta. En frihängande balkong med dold bärande konstruktion är direkt accept.

vad göra?

-diagonala tvärbalkar i limträ++?
-stålkonsoller som kan byggas in balkong panel ?

råd i konstruktionsfrågan mottages tacksamt!

bifogar mycket enkel skiss. Skiss av en balkongutbyggnad med måttangivelser och texten "Hus", "B2=NYDEL", "B1=NUV.DEL".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för typ av hus? När är det byggt? Är befintliga bjälkar inspända i husets bjälklag eller finns det någon form av konsolkonstruktion?
 
  • Gilla
P-H-Å
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Vad är det för typ av hus? När är det byggt? Är befintliga bjälkar inspända i husets bjälklag eller finns det någon form av konsolkonstruktion?
hej och tack för intresset i vår fråga,

Det är ett trähus med lärkklädsel. Befintliga bjälkar är inspända i bjälklaget,men sannolikt inget konsolkonstruktion. Exteriörbild av ett trähus med lärkklädsel och en balkong med inspända bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bifogar exteriörbild
 
G
Om det finns nåt stadigt att fästa i inuti väggen vid hörnet kanske nån typ av stag skulle fungera.

Illustration av en hörnkonstruktion med stödstag och fästpunkter för förstärkning av väggar.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Om det finns nåt stadigt att fästa i inuti väggen vid hörnet kanske nån typ av stag skulle fungera.

[bild]
Tack tipset, men tyvärr godkänner inte kommunen heller stag pga av att det inte finns i området.
 
Snyggt hus och elegant balkong! Utan hörnstolpe och hängstag finns det bara två sätt att förankra en utbyggnad av balkongen: 1) Nya bjälkar som förs in och förankras i bjälklaget och 2) Konsoler som sitter under balkongen, fästa i fasadväggen. Om kommunen inte godkänner hängstag misstänker jag att de inte godkänner konsoler heller. Reglerna för att beräkna laster på balkonger är ganska hårda, så det finns begränsat utrymme för fusklösningar.
 
  • Gilla
P-H-Å
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Snyggt hus och elegant balkong! Utan hörnstolpe och hängstag finns det bara två sätt att förankra en utbyggnad av balkongen: 1) Nya bjälkar som förs in och förankras i bjälklaget och 2) Konsoler som sitter under balkongen, fästa i fasadväggen. Om kommunen inte godkänner hängstag misstänker jag att de inte godkänner konsoler heller. Reglerna för att beräkna laster på balkonger är ganska hårda, så det finns begränsat utrymme för fusklösningar.
Hej och tack för ditt svar!
konsoler som är dolda har jag fått ok på.
 
En variant är att fästa in en bjälke (kraftig i limträ) i ytterväggen runt hörnet och bygga upp en konstruktion med hjälp av den. Se principskiss härintill. Kompletterande bjälkar är inte inspända utan hålls uppe med balkskor eller liknande beslag.
3D-skiss av en ytterväggshörna med en limträbjälke och stödjande balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-H-Å
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En variant är att fästa in en bjälke (kraftig i limträ) i ytterväggen runt hörnet och bygga upp en konstruktion med hjälp av den. Se principskiss härintill. Kompletterande bjälkar är inte inspända utan hålls uppe med balkskor eller liknande beslag.
[bild]
hej och tack för ditt inspel i konstruktionsmatchen!
denna lösning har inte varit framme innan så den tar vi med oss i det vidare tankearbetet!
 
Kommunen hänvisar till vad grannarna har och och inte har. År det ingen i området som gjort en liknande utbyggnad som du kan stjäla idéer från?

Om ingen annan byggt ut sin balkong kan man ju vända på det mot kommunen och be dem komma med förslag på "stöd" då det även för dem är intressant att pilotfallet i området gör på ett bra sätt.
 
  • Gilla
P-H-Å
  • Laddar…
Med lite tur kan den yttersta och bärande balken döljas bakom fasadpanelen på den del som den är inspänd.
 
  • Gilla
P-H-Å
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Kommunen hänvisar till vad grannarna har och och inte har. År det ingen i området som gjort en liknande utbyggnad som du kan stjäla idéer från?

Om ingen annan byggt ut sin balkong kan man ju vända på det mot kommunen och be dem komma med förslag på "stöd" då det även för dem är intressant att pilotfallet i området gör på ett bra sätt.
hej och tack för ditt inspel, det tar jag med mig!

Vi har bott längst i området och värnar själva om områdets karaktär samt är först ut med denna typ av byggnadsändring. Området är gestaltat och ritat av Wingård med väl genomtänkta lösningar. Självägande av hus och tomt men med samfälld mark, garage, förråd och lekplatser förövrigt. Dock skulle en stolpe i ytterhörnet inte skämma området. Jag får kanske ta en ny runda med kommunen samt förhöra mig om fler i området är intresserade av denna ändring.

Oavsett lösning tänkte jag efter tillbyggnad tillgängliggöra vårt material för övriga fastighetsägare i samfälligheten för att underlätta deras processer.
 
Redigerat:
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
En grej som åtminstone jag skulle testa är att försöka få tag på någon på Wingårdhs och se om man kan få något från dem utan att behöva dra igång ett stort och fakturerat jobb.

"Hej på er. Vi bor i xxx... Kommunen går med på att utöka balkongen, men är osäkra på att "förstöra" er design och upplevelsen av området med en stolpe i hörnet. Vad säger ni - fungerar det med en hörnstolpe utan att det förstör intrycket, eller vad sägs om ett stag?"

Om du får tillbaka att de absolut vill ha balkongen svävande eller att de vill ha 50 000 för att ens prata om det, kan du ju låtsas att det regnar och inte nämna något om det mer. Fast om du skulle få något från dem som säger att det går att lösa med stolpe eller stag utan att det förstör området, så har du ju ett rätt bra case i fortsatta diskussioner med kommunen.
 
  • Gilla
P-H-Å
  • Laddar…
Om ni bygger ett liknande räcke tycker jag personligen att ett galvat rör som stolpe skulle vara en snygg lösning som blir väldigt diskret. Man kan ju även dra in den en bit i konstruktionen så den inte sitter längst ut i hörnet.

kanske ngt att kolla med kommunen?
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Om ni bygger ett liknande räcke tycker jag personligen att ett galvat rör som stolpe skulle vara en snygg lösning som blir väldigt diskret. Man kan ju även dra in den en bit i konstruktionen så den inte sitter längst ut i hörnet.

kanske ngt att kolla med kommunen?
Ja, det är ju en bra tanke, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.