F fribygg skrev:
Du kan iaf få läsa om en för stor acctank, jag hade en 1500l som jag inte fick in i krypgrunden.
Jo, sådana problem är inte så ovanliga.
 
Guzzi Guzzi skrev:
Jo, sådana problem är inte så ovanliga.
Men om den gått in fysiskt vore den inte för stor..
 
Maskintok skrev:
Nej det tar inte så lång tid.
Men det är beroende på hur du gör också.

med en modern laddomat kan du ställa på 80% fram till element och 20% i laddning.
Ska du elda för värme så krävs ändå någon timme gör du omvänd process för att värma tanken så är det snabbt gjort.
aha, verkar ju smart. Avundsjuk på de som bygger nytt. Man kan bygga hus riktigt smart nu för tiden. En kombo med solceller, batteri, solfångare och vattenmantlad kamin kopplad till golvvärme borde man kunna bli i stort sett självförsörjande…

edit: eller ja, inte helt och hållet, men nära nog :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
1977bjorn 1977bjorn skrev:
aha, verkar ju smart. Avundsjuk på de som bygger nytt. Man kan bygga hus riktigt smart nu för tiden. En kombo med solceller, batteri, solfångare och vattenmantlad kamin kopplad till golvvärme borde man kunna bli i stort sett självförsörjande…

edit: eller ja, inte helt och hållet, men nära nog :)
har du bara en eldstad med vattenmantling och en tank så kan du montera in en laddomat:ok:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
aha, verkar ju smart. Avundsjuk på de som bygger nytt. Man kan bygga hus riktigt smart nu för tiden. En kombo med solceller, batteri, solfångare och vattenmantlad kamin kopplad till golvvärme borde man kunna bli i stort sett självförsörjande…

edit: eller ja, inte helt och hållet, men nära nog :)
Tvärtom så är jag ute efter att ej ha någon modernt , utan tillbaka till basic lite där ved och resurser som finns omkring oss (skog) så man kan klara sig själv om strömmen går eller om elpriser ökar till löjliga nivåer igen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
A AnnaAnka skrev:
Tvärtom så är jag ute efter att ej ha någon modernt , utan tillbaka till basic lite där ved och resurser som finns omkring oss (skog) så man kan klara sig själv om strömmen går eller om elpriser ökar till löjliga nivåer igen
ett system med självtryck är det enklaste.

Men jag skulle nog iallafall tänka mig att installera en cirkpump som går även med hjälp av 12v...så att ett bilbatteri kan driva..
En konverter 12v till 240v borde funka..
:thinking:
sedan en laddomat eller manuell vred för att ladda tanken.. går även att skippa dessa och elda direkt emot... lite jobbigare innan allt är varmt bara....
 
  • Gilla
AnnaAnka och 1 till
  • Laddar…
A AnnaAnka skrev:
Tvärtom så är jag ute efter att ej ha någon modernt , utan tillbaka till basic lite där ved och resurser som finns omkring oss (skog) så man kan klara sig själv om strömmen går eller om elpriser ökar till löjliga nivåer igen
Funderat på kakelugn?
Eller en ordentlig gjutjärnskamin med katalysator och planslipad topp för värme och matlagnings möjlighet?
 
  • Gilla
AnnaAnka
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Funderat på kakelugn?
Eller en ordentlig gjutjärnskamin med katalysator och planslipad topp för värme och matlagnings möjlighet?
Kakelugn blir det :), men ingen vattenmantlad sådan till golvvärmen . Blir en separat vedeldad för vatten och golvvärme :). Katalysator har jag ej kollat på.
 
A AnnaAnka skrev:
Kakelugn blir det :), men ingen vattenmantlad sådan till golvvärmen . Blir en separat vedeldad för vatten och golvvärme :). Katalysator har jag ej kollat på.
Katalysator försedd eldstad är ju ett enkelt och beprövat sätt att kunna reglera värmeuttaget och låta elden brinna hela natten utan att förpesta sin omgivning med en massa oförbrända restprodukter, bör passa bra i nybyggda hus som ofta har nära till grannar som kan störas av fastbränsleeldning.
 
  • Gilla
AnnaAnka
  • Laddar…
Jag körde en enkel apc batteri backup av lite större modell som jag kopplade laddomat och cirkulationspumpen på. Körde i flera tim vid ström avbrott, bara o elda på. Enkel, billigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag ska byta ut min braskamin och hår i tankar att skaffa vattenmantlad. när man läser på lite olika forum så dyker ofta problematiken med att du får mycket och för hög värme ack tanken … ?
 
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
Jag ska byta ut min braskamin och hår i tankar att skaffa vattenmantlad. när man läser på lite olika forum så dyker ofta problematiken med att du får mycket och för hög värme ack tanken … ?
Menar du att det är problem med för hög värme i acctanken eller vad menar du?
 
F fribygg skrev:
Menar du att det är problem med för hög värme i acctanken eller vad menar du?
ja
 
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
Jag ska byta ut min braskamin och hår i tankar att skaffa vattenmantlad. när man läser på lite olika forum så dyker ofta problematiken med att du får mycket och för hög värme ack tanken … ?
Der var det märkligaste jag har hört. Du vill ju ha så mkt och så varmt som möjligt. Det är snarare tvärtom, av egen erfarenhet, att man får elda som bara den om man bara har en vattenmantlad kamin för att få riktigt varmt i tanken inför natten.
Värmen från tanken shutar/blandar sedan systemet till önskad temperatur.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi hade en vattenmantlad braskamin i vårt förra hus. Kopplad till en 500 ackumulatortank. På sommaren eldade vi aldrig eftersom det blev galet varmt i huset och det gick inte heller att elda om strömmen gick för att den del som känner av hur varmt vattnet blivit och då vid en viss temperatur kör in det i accutanken gick på el… extremt dum konstruktion.

Vi var unga och okunniga och lät oss påverkas av närstående släkting som menade att ”skogen den växer varje sekund!” Sen är det underbar värme från braskamin men att ta semester och fixa med ved för ett år fram är inte min grej, inte heller att kånka in all ved eller hålla på att sopa efter allt spill och bös som blir. Installationen med alla kopparrör osv var också väldigt dyr. Men det är min erfarenhet. Idag har vi Nibe frånluftvärmesystem. Supernöjd.

Men jag skulle gärna vilja ha en vanlig braskamin och elda i om elen går eller bara myselda för att få den härliga ”mjuka” värmen som man får från ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.