Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Vattenfalls ägare är staten och direktiven om lönsamheten som skylls på kommer från regeringen. En regering som till nyligen satt i klorna på miljöpartiklarna.
Men E.on/Uniper/Fortum som hade Oskarshamn då?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Nej, de tjänar pengar på att sälja sina abonnemang och prylar i sin webbshop. På elen tjänar de inget. Hur menar du att de tjänar pengar på din billaddning?
När laddboxen, värmepumpen, det smarta elementet är uppkopplat så säljer de s.k. stödtjänster till SvK. Det är relativt stora pengar i det och du får inget.
 
Solrosen Solrosen skrev:
Problemet med solceller är inget problem. Solceller överproducerar med hög sannorlikhet sommartid, med försäljning av överskott. Likvida tillbakamedel/innestående fakturaavdrag görs på årets förbrukningstoppar. Japp, fakturan kommer vara lika hög MEN medel att betala har adderats kassan.
Solceller är bra när du använder det internt i fastigheten (slipper iaf idag skatt och moms) Men om priset för ditt överskott närmar sig noll kronor i ersättning (vilket du ser är tendensen på i hela Europabygger sol och vind som producerar samtidig), tycker du att det är en bra lösning då också?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J Jasmin9371 skrev:
det är inte bara el, det är allt, drivmedel, mat el osv
Allt har ju med politik att göra
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
Men E.on/Uniper/Fortum som hade Oskarshamn då?
Har inte svar på den frågan.
 
A
K KapHilton skrev:
Men E.on/Uniper/Fortum som hade Oskarshamn då?
ohållbart att driva kärnkraftverk som ensam aktör om regeringen höjer skatten så pass att annan produktion är mer lönsam..
Då lägger man ner.. samt att både regeringar och eu flaggat för att kärnkraft inte var grön energi...

Detta har ju inom EU handlat om lobbyism.
Och i Sverige om okunskap och religiösa övertygelser...

Oskarshamn hade väl 01.02.03
1972 1975 1983 om jag inte missminner mig.
01/02 var väl i färd att renoveras men detta lades ner 2015 respektive 2017..
under samma period som regeringen lade fram sin attack emot kärnkraften...
 
Redigerat:
  • Gilla
KapHilton och 2 till
  • Laddar…
K KapHilton skrev:
När laddboxen, värmepumpen, det smarta elementet är uppkopplat så säljer de s.k. stödtjänster till SvK. Det är relativt stora pengar i det och du får inget.
Du får lägre kostnader.
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
Solrosen Solrosen skrev:
Problemet med solceller är inget problem. Solceller överproducerar med hög sannorlikhet sommartid, med försäljning av överskott. Likvida tillbakamedel/innestående fakturaavdrag görs på årets förbrukningstoppar. Japp, fakturan kommer vara lika hög MEN medel att betala har adderats kassan.
Jag har solceller, ca 19kw. Jag överproducerade naturligtvis,ca 13000kw använde under samma tid 7000kw fick en utbetalning september på dryga 9000kr, 6mån produktion, dom skall räcka året ut vilket dom ca gör. Så jag är nöjd med solceller.
 
  • Tabell med solcellproduktion och utbetalningar, visar kWh och betalning per enhet i SEK för perioden april-september. Total utbetalning -9461,42 SEK.
  • Gilla
KapHilton och 1 till
  • Laddar…
Hur kan 19kW solceller producera 13000kW?
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Solrosen Solrosen skrev:
Problemet med solceller är inget problem. Solceller överproducerar med hög sannorlikhet sommartid, med försäljning av överskott. Likvida tillbakamedel/innestående fakturaavdrag görs på årets förbrukningstoppar. Japp, fakturan kommer vara lika hög MEN medel att betala har adderats kassan.
Nja solceller producerar bara el på sommaren och då är el priset typ 20öre ibland även mindre och det är vad du får när du säljer elen, på vintern när du förbrukar mest så får du köpa elen för 200öre. Alltså ingen vidare bra affär.
Just nu får man även lite extra tillbaka på deklarationen men det är nog bara en tidsfråga innan dom tar bort!
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Tabell över svenska kärnreaktorer, deras typer, startår och planerade stängning vid 60 och 80 års livstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M
S spider22 skrev:
Nja solceller producerar bara el på sommaren och då är el priset typ 20öre ibland även mindre och det är vad du får när du säljer elen, på vintern när du förbrukar mest så får du köpa elen för 200öre. Alltså ingen vidare bra affär.
Just nu får man även lite extra tillbaka på deklarationen men det är nog bara en tidsfråga innan dom tar bort!
Hur skulle solceller fungera för mig som förbrukar mera på sommaren?
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
De som har toppbelånade villor skulle jag vilja peka ut som hårt drabbade. Vem har obelånade miljonvillor? Jag vet ingen sådan.
Jag är en sådan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur kan 19kW solceller producera 13000kW?
Hahaha,,,håller på att slipa trösklar samtidigt som jag följer tråden. Installerad effekt 19500kw producerad effekt ca 19500kw varav egenförbrukad ca 6000kw och såld 13000kw detta är ca siffror.
 
  • Haha
  • Wow
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Det var billigt. 2 Luft luft vatten ? och 1 FLV ? Vad är Flv ?
2 Luft Luft värmepump, 1 inne och 1 i garaget.

1 frånluftsvärmepump
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.