H Hoowe skrev:
Eller om man har 3d-skrivare, [länk]

Själv tänkte jag fixa till mina AEG maskiner med adapter, köpte 2 st 8ah som kostar mycket mindre än originalet till AEG.
Något som du vill dela med dig av sedan? Drar mig för att köpa nya Aeg batterier
Mvh
Micke
 
  • Gilla
Hoowe
  • Laddar…
C
V Vardagsrum skrev:
Ett tips till er och andra som vill printa/köpa adaptrar, är att säkerställa att cut off sitter i själva batteriet och inte i verktygen.

Jag har för mig att det på Parkside kan vara verktygen som slår ifrån. Inte säker dock.

Risken är annars att man drar ur batterierna allt för lågt och enskilda celler kan ta skada av detta. Det kan i förlängningen även medföra säkerhetsrisker.
Cut off verkar sitta i Parksides verktyg som du misstänkte. Är det därmed olämpligt att använda den där adaptern till Makita?
Spola fram till 8:50

 
Är det verkligen prisvärt med lidls verktyg numera?
Ingår inget batteri eller laddare.
 
  • Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
C
A Andy78 skrev:
Är det verkligen prisvärt med lidls verktyg numera?
Ingår inget batteri eller laddare.
Ja, det skulle bli galet att betala för laddare och batteri till varje verktyg. Verktyg utan batteri och laddare är lägre prissatta.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Batteriladdaren som de har för 149:- har jag en likadan.
Den gör väl sitt jobb såvitt jag kan se det. Men det är lite irriterande att den allt som ofta skapar en liten gnista när man kopplar in eller ur den från batteripolen. Alla vet ju hur illa detta är. Och jag har förr haft en från c-tek som jag aldrig såg något sånt ifrån.
Vid inkoppling från ett friskt batteri (som en powerbank) börja koppla pluspoler och den sista negativa ansluter man på motorn. Så blir eventuell explosionsrisk eliminerad.
 
C Chippe skrev:
Cut off verkar sitta i Parksides verktyg som du misstänkte. Är det därmed olämpligt att använda den där adaptern till Makita?
Spola fram till 8:50

[media]
Ja denna fråga vore ju intressant att få besvarad av någon med rätt kompetens inom elektronik. :D
 
C
Det nya 4Ah batteriet är mindre än de förra och ca 100g lättare, kostar 100:- mer och bluetooth tömmer batteriet?
Någon skrev att det snarare är 3Ah på de nya 4Ah batteriet.
 
Redigerat:
H Hoowe skrev:
Eller om man har 3d-skrivare, [länk]

Själv tänkte jag fixa till mina AEG maskiner med adapter, köpte 2 st 8ah som kostar mycket mindre än originalet till AEG.
Har du stl fil för adapter till aeg?
 
F FDT skrev:
Vid inkoppling från ett friskt batteri (som en powerbank) börja koppla pluspoler och den sista negativa ansluter man på motorn. Så blir eventuell explosionsrisk eliminerad.
Det är ingen risk från en powerbank i vilken ordning du kopplar. Då powerbanken inte släpper ut ström förrän du slår till on knappen
 
  • Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
Jag "gissar på" att du kan bygga jula hyllan på samma sätt som lidl bilden visar
 
C
S snajgel skrev:
Vad tror ni om hyllorna, Någon som köpt eller känt på dom?

[länk]
Jag såg dem i butik idag men kikade inte på dem direkt, knackade på skivan som jag tyckte var en OBS-skiva. Jag var tyvärr inte intresserad men åk dit och känn, de ligger i genomskinlig plast.

Om måtten bärkraften duger så har Jula även ett billigare alternativ.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ador/forvaringshyllor/forvaringshylla-014235/
 
Redigerat:
  • Gilla
snajgel och 1 till
  • Laddar…
R
C Chippe skrev:
Cut off verkar sitta i Parksides verktyg som du misstänkte. Är det därmed olämpligt att använda den där adaptern till Makita?
Spola fram till 8:50

[media]
Cut-off är till för att skydda batteriet mot skadlig djupurladdning, så om man ser till att inte köra slut på det helt innan man laddar eller tar bort det från apparaten så spelar det ingen roll.
Tänk på att sådana batterier mår dåligt av att lagras under lång tid både vid 100% och 0%.
Ska man inte använda det på lång tid så är ca 60% optimalt, men man måste ju även hålla koll på självurladdningen.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.