Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
. Jag vill inte subventionera elen för personer som mig, som enkelt kan flytta min konsumtion från något annat krafs till el..
Man får ju tycka olika men jag subventionerar hellre el under en begränsad period för att hjälpa de som har det tufft med fakturorna nu utifrån de extrema priserna än att jag subventionerar ränteavdrag de som lånar 10 Mkr för att köpa en bostad. Jag tycker det är mer synd om de första. Det är ju inte som Daniel109 tycks tro att det frigörs likvida medel varje månad att betala för den som har låg inkomst men råkar äga ett hus med högt värde. Storlånaren kommer ju också att få mer subvention i takt med en eventuell högre räntenivå.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Trodde framgick tidigare att jag varken har eller lär rösta på MP framöver men det kanske var svårt att utläsa??

Men tycker du att det är bra att betala betydligt mer och samtidigt öka föroreningar genom att låta andra länder exportera skitig el till Sverige?
Ironi Jeppson, ironi!

Men faktum är att med ett riktigt ”svidande” elpris använder vi mindre el och bidrar till minskad klimatpåverkan.

Vad jag har förstått står Sverige och svenskarna för en väldigt stor del av klimatpåverkan, fråga Greta?
 
  • Gilla
  • Arg
David_.._ och 2 till
  • Laddar…
S
5210 kWh för hela 2021 varav 526 kWh i december. Cirka 2000kr för december inklusive elnätskostnaden.

2200kr i fjärrvärmekostnad för december. Fjärrvärmekalkylerna blir väldigt mycket bättre mot diverse värmepumpslösningar när elpriset är högt.

4 personer i hus från 1930.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
I England gick flera elbolag i konkurs efter att elpriserna skenade och man hade för stor andel kunder med fasta elprisavtal. Naturligtvis kommer elbolagen se till att ha rejäla marginaler på sina avtal framöver om vi nu ska ha den här typen av oberäknelig elförsörjning. En del företag kommer nog sluta med fasta avtal om det fortsätter så här.
 
  • Gilla
bibl och 7 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Pyttehus men med inredd källare. Härliga 22-23C i källaren eftersom vi sitter 8h/dag med kontor där nere. Gick ner o sänkte lite nu efter fakturan på 9600SEK. Tofflor och ulltröjor ska inte underskattas! :)

Inkl. allt 9600. 7100 i elöverföring + 2500 i elnät. SE3.
[bild]

Tycker att denna tabell är ganska talande
[bild]
Du kanske inte avsåg att visa hur lågt priset var 2020, men för mej sticker det ut lika mycket som 2021års snitt
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Visste inte att Sverige var en netto-importör av elektricitet?
2020 exporterade vi 37TWh och importerade 12TWh.

Det är de 12TWh som är olyckliga då en stor del av den är koleldad, det gäller inte det vi importerar från Norge dock.

Så nej, vi är nettoexportör av el totalt sett.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Man får ju tycka olika men jag subventionerar hellre el under en begränsad period för att hjälpa de som har det tufft med fakturorna nu utifrån de extrema priserna än att jag subventionerar ränteavdrag de som lånar 10 Mkr för att köpa en bostad. Jag tycker det är mer synd om de första. Det är ju inte som Daniel109 tycks tro att det frigörs likvida medel varje månad att betala för den som har låg inkomst men råkar äga ett hus med högt värde. Storlånaren kommer ju också att få mer subvention i takt med en eventuell högre räntenivå.
Tja, jag kan väl inte påstå att jag är särskilt förtjust i dem heller egentligen, men det är ju egentligen två olika saker... Och det ena har vi, det andra har vi inte...
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
2020 exporterade vi 37TWh och importerade 12TWh.

Det är de 12TWh som är olyckliga då en stor del av den är koleldad, det gäller inte det vi importerar från Norge dock.

Så nej, vi är nettoexportör av el totalt sett.
Vad tror du själv är bäst för miljön, att vi exporterar de 25 TWh eller att vi "behåller" dem?
 
  • Gilla
urbibb och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Ironi Jeppson, ironi!

Men faktum är att med ett riktigt ”svidande” elpris använder vi mindre el och bidrar till minskad klimatpåverkan.

Vad jag har förstått står Sverige och svenskarna för en väldigt stor del av klimatpåverkan, fråga Greta?
Absolut ska vi arbeta för att minska vårat klimat avtryck, dock så måste det finnas bra ersättare till det fossila, blir svårt att räkna med att vindkraft och solceller ska klara hela landets försörjning, inte minst på vintern då solen knappt lyser .

Sedan finns det många länder som släpper ut betydligt mer till atmosfären än vad vi i sverige gör
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad tror du själv är bäst för miljön, att vi exporterar de 25 TWh eller att vi "behåller" dem?
Vad tror du? Jag anser att man bör reglera ner effekten på produktionsanläggningarna iställlet.

Vad tycker du om att importera 12TWh?
 
J Jeppson skrev:
Vad tror du? Jag anser att man bör reglera ner effekten på produktionsanläggningarna iställlet.

Vad tycker du om att importera 12TWh?
Så vi ska sluta sälja "ren" vattenkraft, och istället producera mindre av den? Och sen på vintern, när vi behöver ett tillskott så ska vi importera kolkraften?

Du måste väl förstå att det här (bortsett från att ingen skulle acceptera att vi slutar exportera, men ändå importerar) är en "loose-loose"-situation för alla? Speciellt för miljön.
Om du på riktigt tror att det är ett rimligt alternativ rekommenderar jag dig en grundkurs i mikro/makro-ekonomi, och att du läser på lite om hur elmarknaden och EU fungerar....
 
  • Gilla
urbibb och 5 till
  • Laddar…
Och då är du säker på att den el vi exporterar alltid är ”ren”?

Om vi har ett överskott på el, varför ska vi då exportera, förutom att EU kräver det?

Att vi sedan behöver importera smutsig el beror nog till största del att vi inte klarar elöverföringen.
Det är staten och regeringens fel som inte har byggt ut stamnätet tidigare.

Tror knappast man behöver studera makro ekonomi för att förstå det
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Och då är du säker på att den el vi exporterar alltid är ”ren”?

Om vi har ett överskott på el, varför ska vi då exportera, förutom att EU kräver det?

Att vi sedan behöver importera smutsig el beror nog till största del att vi inte klarar elöverföringen.
Det är staten och regeringens fel som inte har byggt ut stamnätet tidigare.

Tror knappast man behöver studera makro ekonomi för att förstå det
Den rationella slutsatsen är att det är dåligt för klimatet att låta våra miljövänliga kraftverk gå på lågvarv och istället tvinga Kontinentaleuropa att starta upp sina kolkraftverk, istället för att exportera när vi har ett överskott. Vi delar alla samma planet.
 
  • Gilla
toolman77 och 4 till
  • Laddar…
Skärmavbild av elräkning visar förbrukning på 2216 kWh för december 2021, jämfört med tidigare månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1093 sek från elbolaget. Band för 3år strax innan priset steg ordentligt.:D Villa i Sundsvall.
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
J
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ska man jämföre elpriser likt din tabell så är ett viktat medel av intresse, då förbrukningen förändras under året. Att ta ett medel på alla månader säger ingenting om det pris som drabbar dig.
Tjena! Nej, syftet var inte årsmedelvärdet, utan månad för månad jämföra de senaste åren och hur ohyggligt mycket högre december är än alla tidigare år.

Tabellen är från EONs hemsida och inget ihopsnickrat själv. Vet inte om deras årsmedelvärde är viktat eller inte
 
  • Gilla
Trägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.