Hej, vi ska bygga ett hus och har fått förslaget med en stomme där det är liggande 45x45 närmast vindpappen.
Utanpå detta skulle sen en tunn läkt på 12 mm sitta för att lufta bakom fasaden (lockläkt). Spikarna ska alltså dra mot liggande 45x45 och läkten är alltså ingen spikläkt. Jag undrar bara om det komer bli tillräcklig ventilation med denna lösning? Eftersom det är lockläkt så ligger ju bottenbrädorna nästan dikt an så det blir egentligen bara denna lsmala springa som kan lufta bakom. Och då det itne sitter någon distans bakom denna läkt så kommer ju all ev fukt från pappen att lägga isg bakom denna läkt, så av den anledingen vill man ju vara säker på att dte blir rätt.

Är det någon som byggt på detta sätt och vad har ni haft för dimension på "luftläkten" i såna fall?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Jag kom på att om man inte har distans bakom denna luftläkt och bottenbrädorna går nästan tätt ihop (brukar väl bli 1 cm springa) så kommer det itne upp mycket luft att ventilera bakom med va? Luft komer finnas men hur mycket kommer den röra sig?
 
Tack, Ja jag har precis samma fundering, det framgick inte om du hade liggande eller stående luftläkt (och panel), dvs om vattnet kommer stanna på dem eller rinna längs med.

Har jag tur så hade du stående panel precis som vi ska ha??
 
Stämmer. Liggande reglar och spikläkt/luftspaltläkt samt stående panel är det som gäller för mig.
 
Hej brobor,

jag håller på sätta upp en ny träfasad precis som du beskriver.
Det kommer funkar kanonbra.

Du behöver inte ha en jätte-drag bakom bottenbrädorna för att få spalten at torka ur. Jag antar att du inte kommer att sätta alla brädor tätt mot varandra, men kör med en 5-15 mm springa.

Om solen stor på fasaden kommer den att värme luften i luftspalten. Denna värme luft kommer sedan tar med sig allt fukt den hittar, stiger upåt och försvinner genom sprickorna högst upp i fasaden...

Olivier
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.