AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara hoppas på borgarna tar över och styr upp lite kärnkraft
jag tvivlar de har ju inte avsatt några pengar till det i budgeten
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet inte ens om det hjälper. Om jag förstått det rätt så har även Tyskland dålig nord-sydlig överföringskapacitet, så vår kärnkraft kommer nog inte så långt även om vi skulle lägga en matta med kablar under Östersjön. De har problem redan nu med att få ut sin kustnära vindkraft i systemet av samma skäl.

Ändå förutspår jag att de likt finnarna lär köra om oss i loppet mot ny kärnkraft.
Bägge delarna är bra, både att Finland ökar och om Tyskland kan börja försörja sig själv, åtminstone delvis, det kommer göra underverk på våra priser!
 
det är självfallet bra om alla länder är i stort sett självförsörjande – samtidigt kommer utlandskablarna fortsatt vara viktiga för att ha en trygg elförsörjning som kan hantera uppkomna elbrister (sträng kyla, svaga vindar, en snabbstoppad Ringhals 3 osv)

det som på kort sikt styr energipriserna på tysk el tror jag främst är priset på gas, vad gäller den nya reaktorn i Finland tror jag att den kommer ha en marginell inverkan på elpriset i Sverige – Finland har ett konstant elunderskott av fossilfri kraft varför 20% importeras från utlandet och 10-12% fås genom eldning av olja, kol, gas och torv:
Stapeldiagram som visar fördelningen av Finlands elförsörjning mellan inhemsk fossilfri, fossila bränslen och import 2005–2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


staplarna är helårsvärden, jag killgissar att de fossila bränslena eldas främst under vinterhalvåret och används blygsamt under sommarhalvåret

om & när OL3 producerar el så bör den bidra med den el motsvarande den cerisa rektangeln (jag har då antagit att OL3 kommer att ha en driftsprocent på 85%)

jag killgissar lite mer och tror att elen från OL3 i första hand kommer att användas för att minska den fossila bränningen varför importen från Sverige till Finland nog kommer vara ungefär lika stor som idag
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Knappast i fallet vind eller kk. Och i fallet vattenkraft hade mer vatten funnits kvar och kunnat sänka elpriserna när det blev kallt. Kapaciteten där överstiger vida de elkablar mot kontinenten som finns, så priserna hade inte skenat som nu.
Utan export skulle det inte heller finnas import, och Sverige skulle behöva överdimensionerad elproduktion. Det vore inte gratis.
 
P
K karlmb skrev:
Rapporten finns ju att läsa för alla...
Intresset tycks ha varit svalt från alla.

Jag har inte sett något i media om den prisutjämnande effekten de senaste 16 åren. Jag har inte heller sett något här i Byggahusforumet förrän hösten 2021.
 
P pmd skrev:
Intresset tycks ha varit svalt från alla.

Jag har inte sett något i media om den prisutjämnande effekten de senaste 16 åren. Jag har inte heller sett något här i Byggahusforumet förrän hösten 2021.
Nej självklart tänker ingen på det så länge som allt är som förut. Men våra myndigheter har som uppgift att tänka på detta..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Förklaring till hur det (inte) fungerar med vindkraftsandelar och varför priset chockhöjts ovan
[länk]
[länk]
Det finns förstås inte mycket annat att göra än att höja priset. Alternativet är att dras med stora förluster och riskera konkurs om det är svag vind långa perioder.
 
P pmd skrev:
Det finns förstås inte mycket annat att göra än att höja priset. Alternativet är att dras med stora förluster och riskera konkurs om det är svag vind långa perioder.
Det man måste göra är att se till att man inte äger någon form av kraftverk i ett annat prisområde än där det skall förbrukas el från verket.
Då blir det inte Ebberöds bank när man skänker miljoner till SVK för att de om några decennier ska lyckas bygga bort flaskhalsar (så att vi kan få ett enda prisområde igen som många andra länder...)
 
P
D djac skrev:
Bägge delarna är bra, både att Finland ökar och om Tyskland kan börja försörja sig själv, åtminstone delvis, det kommer göra underverk på våra priser!
Det verkar mycket osannolikt att Tyskland skulle börja bygga kärnkraftverk inom överskådlig tid, och något annat sätt för landet att bli självförsörjande på el finns inte.
 
P
K karlmb skrev:
Nej självklart tänker ingen på det så länge som allt är som förut. Men våra myndigheter har som uppgift att tänka på detta..
Ja, Energimarknadsinspektionen (ingår i Statens energimyndighet) tänkte ju på det redan 2006 (enligt inlägg #4564).
 
P pmd skrev:
Ja, Energimarknadsinspektionen (ingår i Statens energimyndighet) tänkte ju på det redan 2006 (enligt inlägg #4564).
SVK , som ställde till med detta, gjorde det inte. :mad:
 
P
K karlmb skrev:
Det man måste göra är att se till att man inte äger någon form av kraftverk i ett annat prisområde än där det skall förbrukas el från verket.
Gäller särskilda regler för vindkraftverk i det sammanhanget? Wilderäng brukar oftast använda korrekta fakta så jag tror att han rätt i det här fallet också.

Det stora problemet är att vindkraftskooperativ säljer el även när det inte blåser och tvingas då köpa upp el till marknadspris.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
SVK , som ställde till med detta, gjorde det inte. :mad:
Var det inte Statnett som "ställde till" det?
 
P pmd skrev:
Gäller särskilda regler för vindkraftverk i det sammanhanget? Wilderäng brukar oftast använda korrekta fakta så jag tror att han rätt i det här fallet också.

Det stora problemet är att vindkraftskooperativ säljer el även när det inte blåser och tvingas då köpa upp el till marknadspris.
Men om man säljer i samma område som man förbrukar så blir det bara dyrt när det inte blåser. Står verket i Norrland blir det dyrt oavsett om det blåser eller ej, för normalt sett säljs all produktion och sedan köps den tillbaks som medlemsel till samma volym man gör av med och har andelar till.
 
P pmd skrev:
Var det inte Statnett som "ställde till" det?
Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta.
I Nordpools styrelse sitter ländernas stamnätsmyndigheter. Alla måste vara överens, som i EU ungefär.
SVK satt och sov på uppdrag av regeringen, troligen.
Samtidigt skulle det vara intressant att få några rapporter om när Statnet kommer att kölhalas av Norrmännen?
Eller äger alla ett vattenkraftverk där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.