Jag är på besök hos en vän som haft en annan bekant som luftat elementet i källaren som värmde dåligt, problemet är att han tömt ur allt vatten från det elementet, det är endast ett element som "luftats".
Manometer på fjärrvärmesystem visar tryck med röd visare, kopparledningar och ventiler syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är ingen expert på fjärrvärmesystem och undrar hur jag bör gå till väga för att allt ska bli rätt.
Hur gör jag med luftning?
Vilket tryck bör det vara när jag fyllt på med vatten? visar den röda nålen? maxtryck?
Jag finner information om att 1bar är säkert att använda men vad är rekomenderat och vad händer om det är lite förmycket?
Fjärrvärmeanläggning sitter i källaren i ett enplanshus med källare och det sitter en Elbi ERP-RETT-12 expansionskäl.
 
Redigerat:
Blir det för mycket så löser säkerhetsventilen ut.
 
Den röda pilen visar i detta fallet ett lämpligt normaltryck dvs 1,5-1,8 bar.

Du bör ha en påfyllnadsventil där någonstans. Att det är fjärrvärme påverkar ingenting.
 
1 bar blir bra, då får det vara upp till 10 meter från mätaren till högst placerat element.
Sedan tror jag inte att systemet är tömt, vattnet hänger kvar i systemet.
Fyll på, lufta element och fyll på igen, kör så många varv som behövs.
Protte
 
Jo 1 bar " 10 m Vp brukar vara fullt tillräckligt.

Sen förflyttar sig då luft till de högst belägna elementen så det är bara fram med avluftningsnyckeln och gå runt några gånger i huset och avlufta med fyllningar däremellan, det kan ta sin tid....
 
prototypen prototypen skrev:
1 bar blir bra, då får det vara upp till 10 meter från mätaren till högst placerat element.
Sedan tror jag inte att systemet är tömt, vattnet hänger kvar i systemet.
Fyll på, lufta element och fyll på igen, kör så många varv som behövs.
Protte
Jo det är vatten kvar i systemet men vid detta element kom det väldigt sparsamt med vatten.
Hur går ett korrekt luftningsförfarande till?
Cirkulationspumpen ska den vara av på och hur ska termostaterna stå?
När jag fyller systemet är bara att fylla oberoende status på cirkulationspump osv eller måste jag göra något först.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Stäng pumpen och öppna termostaterna så är du säker.
Jag luftade 3 element häromdagen och gjorde precis tvärtom och det fungerade det med.
Protte
 
Jag brukar inte hålla på och bråka med pumpar osv när jag luftar. Jag fyller upp till ganska högt tryck (lite över pilen i ditt fall), sen luftar jag de element som låter. Med jämna mellanrum får man pytsa i lite mer vatten. Om det varit lågt tryck i systemet kan man få gå och slentianlufta lite i några dagar, men det är inget stort jobb.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Den röda pilen visar i detta fallet ett lämpligt normaltryck dvs 1,5-1,8 bar.

Du bör ha en påfyllnadsventil där någonstans. Att det är fjärrvärme påverkar ingenting.
Jag bör fylla på till pilen eller missförstår jag?
 
F fixarpelle skrev:
Jag bör fylla på till pilen eller missförstår jag?
Du kan fylla lite över pilen, trycket kommer sjunka när du luftar.
Det sitter en säkerhetsventil som gör att trycket aldrig kan bli farligt högt. Det som händer om du fyller "för mycket" är att det börjar låta från säkerhetsventilen samtidigt som den släpper ut vatten. Värre än så blir det inte.
 
Lite uppföljning.
Det fungerade inget bra att lufta med cirkulationspumpen igång så jag stängde av cirkulationspumpen (drog ur kontakten till anläggningen) väntade ca 20minuter sedan gick jag runt och luftade hela anläggningen och fyllde på med vatten när trycket sjunkigt så den ligger på ca 1,1-1,2 bar.
Jag kontrollerade även termostaterna på varje element och om de som kärvade knackade jag lite lätt på så dom började fungera igen.
Därefter startade jag cirkulationspumpen och allt fungerade perfekt men det tog tid att lufta hela systemet.
 
Man ska tydligen lufta med den av, har alltid trott att det ska göras med den på.
 
Ibland behöver man göra både och.
 
useless useless skrev:
Ibland behöver man göra både och.
Instämmer.
Ibland behöver man köra pumpen för att flytta luftbubblorna i systemet. Sen stänger man av så ligger luften still på de höga punkter där luftningsventil finns.
Ibland när jag stänger av en av mina pumpar så hör jag luftbubblor som rusar bakvägen uppåt i systemet. Då har pumpen dragit ner luft som inte orkar med hela varvet runt. Det kan räcka med en ökning av diametern på rör eller nipplar för att det ska hända.

Så slå av och på pumparna några gånger i ett svårluftat eller nyfyllt system. I tex ett nyfyllt vedsystem med stora acctankar frigörs mycket gaser första tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.