Hallå! Jag är nybliven villaägare med vattenmantlad vedspis som del av uppvärmningen. Jag behöver hjälp av någon elkunnig (snarare kanske termostat-kunnig) för att utröna ifall termostaten till vedspisen behöver bytas ut eller inte.

Den sitter i ett intilliggande rum där den ska aktivera cirkulationspumpen när temperaturen i vedspisen kommit upp i önskad temp och undvika att det börjar koka i rören. Den beter sig dock rätt underligt. Jag kan sätta den på exempelvis 50c, och den startar faktiskt igång pumpen då. Men sedan bryter den efter ca 10 sekunder, för att sedan inte starta igen. Skruvar jag då ner temperaturen på ratten lite så kickar pumpen igång igen - men stannar återigen efter några sekunder. Tills jag är nere på ”noll”, då kör den konstant utan problem.

Jag har provat att släppa den fritt efter den stängt av för att se om den kickar igång igen, men den fortsätter upp mot 100c ganska fort. Så jag har svårt att se vad som går fel - jag själv eller termostaten..

Någon som har nån tanke så tas den tacksamt emot!

• Termostat på vägg med inställningsknopp och utstickande kabel, till synes gammal eller defekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En termostat med vridratt fastsatt vid en vägg, ansluten till rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Svårt att svara på vad som är fel utan att mäta, både på termostaten och det som termostaten styr.

En del tyder dock på termostaten, eftersom du skriver att pumpen snurrar konstant när termostaten är i botten.

E Emil_K skrev:
Svårt att svara på vad som är fel utan att mäta, både på termostaten och det som termostaten styr.

En del tyder dock på termostaten, eftersom du skriver att pumpen snurrar konstant när termostaten är i botten.
Okej! Utan att veta felet här såklart - är det vanligt att termostater beter sig så här när dom börjar ge upp eller är det förmodligen en justering som behövs för att få den att funka igen? Mäter man upp så den får rätt ström på nåt sätt? Kan tänka mig att prova!

Bästa svaret

Skulle säga att det är byte av termostat som gäller. Justering av termostater görs enbart vid tillverkningen.

jag har en VM kamin så ta det jag säger med den kännedomen, en Prity 23kw.are.
nåväl, min går emot en acc tank via ett laddkoppel, och laddkopplets pump går via en rökgas termostat som jag sätter på 50grader. (men den kan jag ju sätta till 250grader om jag skulle vilja)

i laddkopplet har jag en termostatdel som är på 65grader, så det matas mina acc-s med.

i ditt fall så vet jag ju inte om du har tankar i systemet och shuntar ut varmt i systemet eller något. men för att få bra förbränning vill man ha vattnet så varmt man kan dvs så nära kokande man kan få det utan för den delen koka..., så lite mer info på systemet skulle underlätta

M MagicFingers skrev:
jag har en VM kamin så ta det jag säger med den kännedomen, en Prity 23kw.are.
nåväl, min går emot en acc tank via ett laddkoppel, och laddkopplets pump går via en rökgas termostat som jag sätter på 50grader. (men den kan jag ju sätta till 250grader om jag skulle vilja)

i laddkopplet har jag en termostatdel som är på 65grader, så det matas mina acc-s med.

i ditt fall så vet jag ju inte om du har tankar i systemet och shuntar ut varmt i systemet eller något. men för att få bra förbränning vill man ha vattnet så varmt man kan dvs så nära kokande man kan få det utan för den delen koka..., så lite mer info på systemet skulle underlätta
Nu har jag hittat motsvarande den jag har på nätet och det var tydligen inga stora pengar, så jag kommer byta ut termostaten mot en ny.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.