yonna yonna skrev:
Det kan finnas ett värde i att barn ser hur man kan hantera sprit på ett hyfsat sätt.
Att lära barn att "hantera" alkohol är värsta typen av hyckleri!

Det visar på minimal förståelse för deras känsloliv. För dina barns skull hoppas jag verkligen att du inte praktiserat detta i någon större omfattning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tovin och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har två barn. De har inget problem med att vi vuxna dricker passande dryck till maten. Jag gissar du dricker julmust och förstör totalt smaklökarna och därav smakupplevelsen.

Jag har bara bra minnen av vuxna och alkohol. Farsan hade en tradition att bjuda sina anställda på kräftskiva varje år hemma i villan. Jag tyckte det var jätteroligt med alla glada vuxna.
Stämmer att jag dricker must.
Har väl inga problem om man vid övriga tillfällen tar ett glas eller två när barnen är med.
Men julen är barnens högtid, och då kan man ge fan i att dricka.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Stämmer att jag dricker must.
Har väl inga problem om man vid övriga tillfällen tar ett glas eller två när barnen är med.
Men julen är barnens högtid, och då kan man ge fan i att dricka.
Drick vatten isåfall utan kolsyra. Kolsyra och socker försämrar smakupplevelsen.
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Men julen är barnens högtid, och då kan man ge fan i att dricka.
Word!
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Word!
Hur är det med alla stackars grisar som får sätta livet till inför julen?
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Drick vatten isåfall utan kolsyra. Kolsyra och socker försämrar smakupplevelsen.
Om folk vill dricka julmust eller annat med kolsyra i är väl helt okej? Allt bättre än alkohol på julafton. Bry dig om din egna smakupplevelse istället så får andra göra som dom vill. Detta handlade om alkohol på julen inte smakupplevelse
 
  • Gilla
Tovin och 3 till
  • Laddar…
Jävla förmynderiland. Det räcker inte med att vi ska ha monopol med dåligt utbud och dåliga öppettider på söndagar utan allmänheten ska vara präktiga och förmynda också.

Det finns vi som kan dricka alkoholig dryck för att det är gott till maten utan att bli påverkade så pass att barnen far illa.
 
  • Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 19 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kolsyra och socker försämrar smakupplevelsen.
Det beror på mängden. Jag testade en julmust från Dalarna som varit lagrad på ekfat med minimalt med socker och den var makalöst god. Nästan i klass med Belgisk överjäst vintageöl.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är det med alla stackars grisar som får sätta livet till inför julen?
Whataboutism.
 
  • Gilla
lidholmen och 2 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Om folk vill dricka julmust eller annat med kolsyra i är väl helt okej? Allt bättre än alkohol på julafton. Bry dig om din egna smakupplevelse istället så får andra göra som dom vill. Detta handlade om alkohol på julen inte smakupplevelse
Så julafton är helig, men du kan supa ner dig 364 dagar resten av året. Symbolhandling, du kanske ska bli politiker.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns vi som kan dricka alkoholig dryck för att det är gott till maten utan att bli påverkade så pass att barnen far illa.
Men vad duktig du är, grattis! Man varför?
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Haha de flesta jag men inte alla. Det finns väldigt gott om andra tillfällen att ta sig en pilsner eller whiskey vad för måste man göra det på julen med som är en viktigt tid för barnen? Kan man inte avstå det ?
precis detta. Julen är till för barnen.
Sen kommer det alltid finnas vuxna som inte kan hantera det.

Har man så stora problem att låta bli alkohol en enda kväll. Och sen måste förklara sig på nätet. då handlar det inte om hur små mängderna är. Då handlar det om att man nog har lite problem.

Med tanke på att så många andra högtider i Sverige är en ursäkt för vuxna att fyllna till och bara ”roliga farbror bosse” kanske just barnens högtider (julafton, deras födelsedagar) kan få bara nykta.
But to each his own…
 
  • Gilla
lidholmen och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så julafton är helig, men du kan supa ner dig 364 dagar resten av året. Symbolhandling, du kanske ska bli politiker.
Barnen har en dag på året som är till för dom.
Bortsett från födelsedag, hur svårt kan det vara att låta bli att dricka på just den dagen?
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Anders brukar ju ofta påpeka hur förträfflig han är i olika fora. Så det förvånar inte att han är alkoholriddaren här
 
  • Gilla
sonabr4000 och 4 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Barnen har en dag på året som är till för dom.
Bortsett från födelsedag, hur svårt kan det vara att låta bli att dricka på just den dagen?
Mina barn har en dag 365 dagar av året.
Jag brukar ha alkohol för de vuxna på barnens födelsedag också. Det är inte ovanligt när klasskompisar har kalas heller så man är inte outlier
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.