Hej,

Om man har en luftpump för värmen som inte behöver värma 24/7 utan endast vissa tidpunkter. Ur ekonomiskt, hållbarhet är det bästa att hantera pumpen? Alltid ha den på eller slå av och på för de tillfällen den skall användas/inte användas?

Mvh
MO
 
Krokben
Ha den på jämt. Du kan ju sänka några grader när du inte är där. Att låta pumpen gå igång i ca 10 grader eller kallare för att värma upp till 23 är inte bra för kompressorn. (Nu vet jag ju inte hur kallt det blir just där men du förstår min poäng). En luftvärmepump ska upprätthålla en stadig temperatur, inte tokhöja dem.

Måste du verkligen stänga av den ska du ha elradiatorer/braskamin eller dyl. du slår igång först så det finns en viss grundvärme som även kan hjälpa pumpen komma upp i temperatur.
 
Värmepumpen brukar ha en elektrisk kompressorvärmare som måste vara igång några timmar innan man drar igång den när det är kallt ute. Därför är det dumt att bryta strömmen till den, utan man ska slå av den med fjärrkontrollen.
Men annars håller jag med krokben om att det är bättre att låta värmepumpen sköta sig själv. Finns det ingen funktion i den för schemaläggning så man kan ha lite svalare vissa tider på dygnet?
 
useless useless skrev:
Värmepumpen brukar ha en elektrisk kompressorvärmare som måste vara igång några timmar innan man drar igång den när det är kallt ute. Därför är det dumt att bryta strömmen till den, utan man ska slå av den med fjärrkontrollen.
Men annars håller jag med krokben om att det är bättre att låta värmepumpen sköta sig själv. Finns det ingen funktion i den för schemaläggning så man kan ha lite svalare vissa tider på dygnet?
Tyvärr inte så smart pump. Utan kan bara sätta ner i värme och hastighet på fläkt. Så på dagarna när man inte är hemma är svaret kanske alltså sänka värme och hastighet på fläkt istället för att slå av? Bor i Göteborgsområdet med den kylan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.