A
Isakare Isakare skrev:
Jag är en sån som tidigare haft nycklarna i bilen. Tankspridd typ som slarvar bort saker hela tiden, och då är det ju bäst att ha nycklarna i bilen så man vet var de är.
Men i dagen samhälle låser jag t.o.m bilen fast den står i garaget som är låst och larmat.
Jag frågade mitt försäkringsbolag förr en gång...
Fick svaret... nja det blir ju enklare att stjäla..
Men du som kund får inte mer pengar för att nyckeln ligger inne i huset..
Så mina sitter i varje bil..

mest för att om nu någon vill ha bilen så slipper de förstöra iallafall... :worried::rolleyes:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag frågade mitt försäkringsbolag förr en gång...
Fick svaret... nja det blir ju enklare att stjäla..
Men du som kund får inte mer pengar för att nyckeln ligger inne i huset..
Så mina sitter i varje bil..

mest för att om nu någon vill ha bilen så slipper de förstöra iallafall... :worried::rolleyes:
En bil var borta för mig på morgonen en midsommardag, hittade den 200 meter bort (där vägen svängde) intryckt i en telefonstolpe, så att nyckeln satt i hjälpte inte. Tjuven hade tagit en annan bil, den hittades oskadad på en gata i Västerås med nycklarna i, vi bor på Ekerö utanför Stockholm.
Tjuven var en systerson till grannen som blivit osams med sin tjej på midsommarafton, och ville åka hem.
Killen var redan kompis med rättvisan och kronofogden, så hans mamma fick betala kalaset.
 
A
Isakare Isakare skrev:
En bil var borta för mig på morgonen en midsommardag, hittade den 200 meter bort (där vägen svängde) intryckt i en telefonstolpe, så att nyckeln satt i hjälpte inte. Tjuven hade tagit en annan bil, den hittades oskadad på en gata i Västerås med nycklarna i, vi bor på Ekerö utanför Stockholm.
Tjuven var en systerson till grannen som blivit osams med sin tjej på midsommarafton, och ville åka hem.
Killen var redan kompis med rättvisan och kronofogden, så hans mamma fick betala kalaset.
men va trevliga människor det finns.
riktig svärmorsdröm :crysmile:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Maskintok skrev:
men va trevliga människor det finns.
riktig svärmorsdröm :crysmile:
Jo, mamman var bättre att tala med än försäkringsbolaget, hon betalade var det kostade utan självrisk.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
Men du som kund får inte mer pengar för att nyckeln ligger inne i huset..
Det verkar vara en avgörande skillnad om det stulits lösöre ur fordonet eller om själva fordonet stjäls.
Man läser ju då och då om ägare av stulna fordon som blivit helt utan ersättning för att bilägaren inte kunnat visa att tjuven inte haft tillgång till nycklarna, vilket tydligen även prövats av ARN (till försäkringstagarens nackdel).
 
A
C cpalm skrev:
Det verkar vara en avgörande skillnad om det stulits lösöre ur fordonet eller om själva fordonet stjäls.
Man läser ju då och då om ägare av stulna fordon som blivit helt utan ersättning för att bilägaren inte kunnat visa att tjuven inte haft tillgång till nycklarna, vilket tydligen även prövats av ARN (till försäkringstagarens nackdel).
jaha.. Ja jag tänker då så jag iallafall att hellre så får de stjäla det som nu är så underbart... Men att de låter bli att förstöra bilen... Vilket kan kosta enorma summor innan man är på jobbet igen...
 
C
Maskintok skrev:
jaha.. Ja jag tänker då så jag iallafall att hellre så får de stjäla det som nu är så underbart... Men att de låter bli att förstöra bilen... Vilket kan kosta enorma summor innan man är på jobbet igen...
Instämmer. Har en kollega som fick halva dörren sönderbruten på sin splitt nya bil han precis hämtat ut dagarna innan. Stöldbytet? En CD-skiva med smurfhits och ett par solglasögon som inhandlats på OK för 50 kr.
Den bästa kompromissen är kanske att lämna bilen olåst men utan nycklarna i?
 
A
C cpalm skrev:
Instämmer. Har en kollega som fick halva dörren sönderbruten på sin splitt nya bil han precis hämtat ut dagarna innan. Stöldbytet? En CD-skiva med smurfhits och ett par solglasögon som inhandlats på OK för 50 kr.
Den bästa kompromissen är kanske att lämna bilen olåst men utan nycklarna i?
Nja inte för min del..
Då blir det bara att behöva krångla med att hämta när man ska göra något lite fort...

Nä de får sitta...
 
Lägger in en liten Jul quiz här, så ni har nått att göra i helgen.
Vad är det på bilden ?? Tagen med en mycket tidig mobilkamera på 0,3 mpixlar.
Otydligt, suddigt objekt taget med lågupplöst kamera, svårt att urskilja detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
Lägger in en liten Jul quiz här, så ni har nått att göra i helgen.
Vad är det på bilden ?? Tagen med en mycket tidig mobilkamera på 0,3 mpixlar.
[bild]
Jävligt dålig bild.
Men vild gissning.
Ser ut som övre fäste på ett bakre fjädringsben. Ser ut som fjäder, fäste och benet.

Men jag har nog fel.
 
Isakare Isakare skrev:
Lägger in en liten Jul quiz här, så ni har nått att göra i helgen.
Vad är det på bilden ?? Tagen med en mycket tidig mobilkamera på 0,3 mpixlar.
[bild]
Fäste för handbromskabel?
 
R Rkarlsson skrev:
Jävligt dålig bild.
Men vild gissning.
Ser ut som övre fäste på ett bakre fjädringsben. Ser ut som fjäder, fäste och benet.

Men jag har nog fel.
Förstår din tanke, men det är fel.
 
S Strontus skrev:
Fäste för handbromskabel?
Tyvärr inte.
 
Isakare Isakare skrev:
Lägger in en liten Jul quiz här, så ni har nått att göra i helgen.
Vad är det på bilden ?? Tagen med en mycket tidig mobilkamera på 0,3 mpixlar.
[bild]
Fotkontakt för helljuset?
 
Isakare Isakare skrev:
Lägger in en liten Jul quiz här, så ni har nått att göra i helgen.
Vad är det på bilden ?? Tagen med en mycket tidig mobilkamera på 0,3 mpixlar.
[bild]
Det jag kommer på det skulle kunna vara:
växelspaken till en folkvagn
baksidan, mot pedalen, på en broms-kopplingshuvudcylinder
någon fotkontakt
skulle kunna vara fästet på någon mekanisk bränslepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.