Väl långt bort tyvärr ‍♂️
 
G guggen skrev:
Med tanke på att Byggmax tar 1250;-/m3 staplad björkved, dvs kanske 800:- stjälpt, så undrar jag nog var du bor... Eller är det hemkört inkl uppstapling med rörligt timpris:)
Stockholmspriser. Det beror ju naturligtvis på vad TS betalar för; stjälpt, staplad, säck, stor säck, hemkört eller inte. Inget har väl fler priser än ved. Köper jag småsäck från hornbach som är den närmaste återförsäljaren så ligger priset på 3325kr/m3. Köper jag storsäck kan jag komma ner till runt tusenlappen för kubiken.
 
D Drutten2000 skrev:
Stockholmspriser. Det beror ju naturligtvis på vad TS betalar för; stjälpt, staplad, säck, stor säck, hemkört eller inte. Inget har väl fler priser än ved. Köper jag småsäck från hornbach som är den närmaste återförsäljaren så ligger priset på 3325kr/m3. Köper jag storsäck kan jag komma ner till runt tusenlappen för kubiken.
Jag vill sälja ved till er alla.

Ger 550kr/m3 i säck, dvs stjälpt. Beställer jag 10m3 hemkört kostar det 5000kr.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H Henrik Sörensen skrev:
Du bör ta fackhjälp om du inte får högre än 47 °C i beredaren. Läs om legionella (en form av lunginflammation) på Folkhälsomyndigheten, Boverket, eller 1177. Det är inget man vill riskera, den kan utvecklas allvarligt. [länk]
gränsen är inte under 50 grader. Mycket viktigt. Speciellt dusch vatten.
 
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
Om bergvärmen styrs av rumstermostat och du sedan stödeldar för att höja temperaturen kan det ju hända att bergvärmen stänger av medan det är varmare vid termostaten. Det behöver ju inte vara något fel om veden ger billigare värme men det kan ju bli kallt i rum som kaminvärmen inte når och du bör ju vara medveten om effekten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Drutten2000 skrev:
Stockholmspriser. Det beror ju naturligtvis på vad TS betalar för; stjälpt, staplad, säck, stor säck, hemkört eller inte. Inget har väl fler priser än ved. Köper jag småsäck från hornbach som är den närmaste återförsäljaren så ligger priset på 3325kr/m3. Köper jag storsäck kan jag komma ner till runt tusenlappen för kubiken.
Småsäck prima björkved (40l) på Byggmax kostar 4st för 199:-, dvs runt 1250:-/m3.
Kostar verkligen en 40l säck 133 spänn på hornbach? Det är dubbel mot vad det kostar att köpa styckvis på statoil...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
A
D Drutten2000 skrev:
Gjorde samma beräkning själv häromdagen. Men här kostar veden 2650 kr/kubiken och då eldas det med viss vördnad när temperaturen sjunker under -14 och luft-vatten värmepumpen går över på elpatron. Kan acceptera ett det är lite kallt i bland men när man får betala en bättre solsemester bara för att kunna stanna kvar i den så känns det lite motigt.
Vart håller du hus?
Det är ju för tusan minst det dubbla normal priset... kul för den som säljer, men det är oseriös verksamhet...
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
gränsen är inte under 50 grader. Mycket viktigt. Speciellt dusch vatten.
Min Nibepump kör upp vattnet till över 50 grader med jämna mellanrum för att döda legionella. Jag antar att det är den funktionen som gick att ställa ned till max en gång i månaden på TS pump.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Min Nibepump kör upp vattnet till över 50 grader med jämna mellanrum för att döda legionella. Jag antar att det är den funktionen som gick att ställa ned till max en gång i månaden på TS pump.
Vad har du för temp normalt då?
 
K Kane skrev:
Vad har du för temp normalt då?
45 grader om jag inte minns helt fel.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
45 grader om jag inte minns helt fel.
Låter riktigt lågt. Jag har 53 grader i min Nibe frånluftvärmepump.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Jag vill sälja ved till dig!

Det känns som att du borde kunna få ett lass billigare än så.
Matte001 var levererar du? Jag bor i Huddinge
 
K Kane skrev:
Låter riktigt lågt. Jag har 53 grader i min Nibe frånluftvärmepump.
Om man inte behöver varmare i kranen, varför ska man hålla det varmare än så 100% av tiden i beredaren? Funkar det inte att "spetsa" med någon veckas mellanrum för att ta död på eventuella bakterier?
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Om man inte behöver varmare i kranen, varför ska man hålla det varmare än så 100% av tiden i beredaren? Funkar det inte att "spetsa" med någon veckas mellanrum för att ta död på eventuella bakterier?
Har inte sett någon info om det.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Om man inte behöver varmare i kranen, varför ska man hålla det varmare än så 100% av tiden i beredaren? Funkar det inte att "spetsa" med någon veckas mellanrum för att ta död på eventuella bakterier?
Det är så pumpen jobbar. Vi kör på Ekonomiläget och det räcker gott sålänge vi är två som duschar.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.