estwing estwing skrev:
Ok. det du gör är att du förskjuter brytpunkten i väggfn när man iso innefrån i ett äldre hus.
kan medföra tråkigheter.
Jag har tagit hänsyn till det. Tanken var att då det endast är 45mm tilläggsisolering och att väggarna såg fina ut i övrigt så gjordes bedömningen att det är liten risk att fukt kondenserar på fel ställe i väggen. Men det är också därför som jag använt ångbroms och träfiber. Då ökar man ju möjligheten för väggen att lufta/buffra ev. fukt.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Ok. jag hade dock Aldrig gjort det iofs.
lycka till. /estwing
 
estwing estwing skrev:
Ok. jag hade dock Aldrig gjort det iofs.
lycka till. /estwing
Tack, har du sett problem i liknande konstruktion ?
Skall tilläggas att huset har fått mekanisk ventilation också för att få ut ev. ökad fuktmängd.
 
Person som kapar takpannor med vattensåg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom antalet pannrader inte gick jämnt ut (vittinge T11 = fast läktavstånd) så valde blev jag tvungen att kapa pannorna. Valde att ta ut längden på de två översta raderna. vilket blir mellan 150-200 pannor som ska kapas i längd, kapa fasning och sedan slå av de främre klackarna. Hyrde därför en vattensåg vilket funkar perfekt! Det tar tid dock :)

Röda takpannor delvis lagda med staplar av kapade pannor på ett pågående takomläggningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat lägga taket nu. Efter halva taket så märkte jag att det började skeva. Raderna var raka p.g.a rätskiva men naiv som jag varit så underskattade jag hur snett det kunde bli. Efter halva taket diffade det ca 10 cm mellan takfot och nock till motstående gavel. Så det var bara att riva upp och börja om. Nu kontrollerar jag avstånd til motstående gavel och att raden är rak med rätskiva efter varje ny rad. Sakta men säkert :)
 
Åsa Lund
Sätt upp provisoriska vindskivor och spänn murarsnöre för att ha koll på linjerna. Små spik på vindskivan och flytta med snöret för varje skift. Enkelt!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Sätt upp provisoriska vindskivor och spänn murarsnöre för att ha koll på linjerna. Små spik på vindskivan och flytta med snöret för varje skift. Enkelt!
Låter som et fint tips ! Just nu har jag en process som fungerar. Att sätta upp provosoriska vindskivor (utan byggställning på gavlarna) och sedan snören när jag jobbar själv hade nog varit svårt :)

Det jag gör nu är att mäta ut 1m streck på bärläkten ut från gaveln jag är påväg till. Sedan mäter jag varje ny rad mot dessa linjer så att raden i sig är rak gentemot gaveln. Innan dessa så gör jag plattorna raka inom raden med rätskiva. Just nu diffar det ca 5mm mellan takfot och nock efter ca 5 m tak. Så det känns OK :) Men det var en slitsam läxa :)
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Tegeltak på hus med stegar och byggmaterial vid skymning, arbete återstår vid nocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegeltak på hus under renovering med byggnadsställningar och oavslutad nock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär, då var teglet lagt. Återstår att skruva fast pannorna vid nocken, metaroll och sedan nockpannorna. Iom att jag var tvungen att kapa av de två översta raderna så försvann också den främre klacken för underspännet och det finns inget utrymme för U-kroken mot nockbrädan.
 
Vilket läktavstånd hade du?
Vilket mått från nedersta pannan till översta hade du?
/estwing
 
estwing estwing skrev:
Vilket läktavstånd hade du?
Vilket mått från nedersta pannan till översta hade du?
/estwing
Det är vittinge tegel så fast läktavstånd på 375 mm. Hade man lagt 300 tak och vågat laborera med läktavståndet hade man kanske fått ihop det utan att kapa rader, men jag vågade inte och tog det säkra före det osäkra. Vittinge skriver själva att om avståndet inte går jämnt ut så rekommenderar de att man tar ut diffen på de två sista raderna.

Så jag satte första raden vid takfoten så den skjöt ut 40 mm, sedan 375 mm läktavstånd. När jag kom upp till nocken så mätt jag ut avståndet mellan bakkant översta bärläkt till nock som ska vara 40 mm. Avståndet som blev kvar delade jag med två och tog de sista två raderna med detta mått.
 
Vindskivor och vinskiveplåt på ett rött tak vid en takstege, med en grön tröja hängande på räcket och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindskivor och vinskiveplåt på

Tak med taksteg vid solnedgången, vindskivor syns till vänster, fokus på arbete med taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taksteg

En delvis renoverad trappa med träpanel och oslipad gipsskiva, grundmålad tak och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat att fixa trappan

Renoverad trappa med vitmålade väggar, spackel på väggskarvar och paneltak under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket gips och mycket skarvar blir det :(

Hörn av ett rum under renovering med gipsskivor, skarvar, remsor och grundfärgade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket hörn => mycket remsor => mycket tid och energi :)

Renoverad trappa med grundmålade väggar och tak, målarduk och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundfärg på

Trappa med nygrundade vita väggar och inramade bilder, vit taklampa, renoveringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

väggarna börjar bli klara

Utsikt över en trappa under renovering med verktyg och byggmaterial utspritt längs stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagt ner alldeles för mycket tid på denna lilla del. Men är nästan klar sånär som på ett lager täckfärg till.
 
  • Gilla
Söderslätt och 3 till
  • Laddar…
Vitmålad träpanel som innertak i ett renoveringsprojekt med synlig belysning och dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rev bort innertaket. Som tur var satt det gammal vitmålad panel.

Renoverat rum med vitmålad träpanel på väggarna och innertaket, stor radiator, ommålade hyllor och renoveringsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målat tak och panel. Målade panelen lite semiprovosoriskt med överbliven färg.

Renoveringsrum med vitmålad panelvägg och monterad stor radiator, oordning med verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skaffade en "ny" begagnad radis model "stor" tror denna är ca 60x140x13 cm . Semijobbigt att hänga upp på väggen då det är betonghålsten, men kemankare fixade det !

Renoverad vägg med vitmålad panel och stor begagnad radiator uppsatt med kemankare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inkopplat och fint.

Renoveringsprojekt visar en vitmålad trappräcke under konstruktion intill en trappa med skyddad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller för närvarande på med "trappräcke" ner. Vi har barn så det känns bra, trappan är ganska brant och vinklad.
 
  • Gilla
Söderslätt och 1 till
  • Laddar…
Nyligen installerad badrumsspegel fastsatt med tejp över kaklade väggar, handfat och badrumsskåp synligt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spegel i badrummet på plats

Kök under renovering med halvfärdigt fläktbygge ovanför spis och målade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat bygga fläkten

Renoverat kök under konstruktion med målade väggar, en byggd fläktramen och täckt inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målade köket och byggt ramen till fläkten

Vy underifrån av en hembyggd köksfläkt inbyggd i taket, med synlig plywood och en öppning för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre lager våtrumsfärg på plyfan

Genomföring för fläktrör i vägg med isolering och en kragkonstruktion av plyfa, omgiven av verktyg och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomföring (ska isoleras vidare)

Isolerad genomföring för köksfläkt med plyfa och tejpade skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomföring sett från spiskåpan. Gjorde en "krage" av plyfa, drevade den med lindrev. Tejpade sedan skarven.

Kök med sluttande tak, inbyggd fläkt och vitmålade väggar, mörkt golv och fönster med spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ färdig ! Tyst som fan och suger fint ! Fjärråskupan Emir 74 med systemair KS200 ec fläkt. Stor ljuddämpare och 160 spirorör till murstock.

Renoverat kök med vit inredning, diskbänk, och rostfri kyl, mot ljust trägolv och stort fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksluckor på "högskåpssidan" på plats

Kök med träskåp och bänkskivor, ljust golv, och solnedgång synlig genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar se vettigt ut :)
 
  • Gilla
sulfobus och 4 till
  • Laddar…
Översikt av en övervuxen trädgård med buskar och berg som ska rensas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

innan upröjning

Ostädad trädgård med träd, buskar och bergstycke som ska tas bort, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppröjning pågår

Person pekar på stort berg som ska spräckas och tas bort under en uppröjningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att se på bild kanske, men berg som "sticker" upp ska bort

Bergsprängningsarbete med en bergborr som använts för att spräcka en stor sten på ca 1,5 ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spräcker berg

Person pekar på ett bergigt område med löv och jord där uppröjning och förberedelse för bergspräckning äger rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rensat vidare

Stenblock och sprängverktyg på en uppgrävd mark, processen att rensa berg i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spräcker på. Denna stenen ca 1,5 ton
 
Åsa Lund
Bra jobbat och fin bildkavalkad(y)
 
  • Gilla
gaston12 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bra jobbat och fin bildkavalkad(y)
Tackar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.