Tjena
Ser detta pris på en solcellsanläggning rimligt ut?
Helt ny på detta.
mats
 
  • Offert för solcellsanläggning med sammanfattning av pris, besparing, återbetalningstid, garantier och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Det ser dyrt ut. Jag betalade 127 tkr för lika stor anläggning för ett år sedan.
ta in fler offerter
 
P Poxeman skrev:
Hej,
Det ser dyrt ut. Jag betalade 127 tkr för lika stor anläggning för ett år sedan.
ta in fler offerter
Det var skillnad
Vad hade du för leverantör?
Gick det att pruta på priset?
 
Vi hade Gosol, fick väl ner dem 15kkr efter första offerten. Lite svårt att jämföra då vi även bytte paneler till nya med högre effekt
 
P Poxeman skrev:
Vi hade Gosol, fick väl ner dem 15kkr efter första offerten. Lite svårt att jämföra då vi även bytte paneler till nya med högre effekt
Ok
Ni hade paneler innan?
 
M masv12 skrev:
Ok
Ni hade paneler innan?
Nej, jag menar att offerterna innehöll olika paneler
 
P Poxeman skrev:
Nej, jag menar att offerterna innehöll olika paneler
P Poxeman skrev:
Nej, jag menar att offerterna innehöll olika paneler
Är du nöjd med panelerna?
Leverar dom som sagt?
Får ta in ett par offerter till
 
M masv12 skrev:
Tjena
Ser detta pris på en solcellsanläggning rimligt ut?
Helt ny på detta.
mats

Det ena jag reagerar på är dels att det beräknade snitt priset för elen som produceras är 1kr45öre/kWh vilket de inte har skrivit ut någonstans.
Fast det är klart de fasta elpriserna har ju skjutit i höjden så 1.45 / kWh kanske inte är orimligt längre.

Det andra är att den beräknade egenanvändingen är 48% ...
glöm det. har du tur hamnar du på 35% men mest troligt kring 25%
(om du nu inte har elbil och laddbox hemma, då är det en helt annan sak och kan kanske komma upp till 48% har inte koll på den biten)
 
M MrDizzy skrev:
Det ena jag reagerar på är dels att det beräknade snitt priset för elen som produceras är 1kr45öre/kWh vilket de inte har skrivit ut någonstans.
Fast det är klart de fasta elpriserna har ju skjutit i höjden så 1.45 / kWh kanske inte är orimligt längre.

Det andra är att den beräknade egenanvändingen är 48% ...
glöm det. har du tur hamnar du på 35% men mest troligt kring 25%
(om du nu inte har elbil och laddbox hemma, då är det en helt annan sak och kan kanske komma upp till 48% har inte koll på den biten)[/QUOTE
Ok lite av en glädje kalkyl kanske.
Kan vara en kalkyl som räknar att det finns en elbil i hushållet eftersom jag fick en laddstation till bra pris
 
Husets el-energiförbrukning anges till 17000 kWh/år.
Installerad paneleffekt anges till 12,3 kWp.
Produktion anges till 9659 kWh, ja så exakt på kWh när.

Det står 30 grader(är väl taklutningen och även då panellutningen)
Riktning från söder, står det -90. Vad menas, är det öster som menas?

Det kanske inte blir större produktion då, än 785 kWh/(kWp år)
Är det i Norrland?

Märk att det är kinagrejer, paneler och växelriktare, billigt material alltså.
Det borde ge lågt totalpris, kan man tycka.

Har man installerad paneleffekt(kWp) som ger lika många kWh/år som årsförbrukning(kWh), då brukar egenanvändningen av egenproducerat ström bli ca 25 %, man lyckas nog inte komma upp högre än så. Här är det lägre installerad paneleffekt än så, så egenanvändningen blir nog en smula högre än 25 %, kanske 35 %. Varför inte fler paneler så ni kommer upp i fler kWh/år.
Totalpriset för anläggningen bli nämligen lägre per producerad kWh/år om installerad paneleffekt är högre. Det kostar ju bara någar extra paneler, men man har samma växelriktare ev. ett snäpp större växelriktare.
Finns det inte ett takfall åt väster, kanske lika stort som det åt öster?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Husets el-energiförbrukning anges till 17000 kWh/år.
Installerad paneleffekt anges till 12,3 kWp.
Produktion anges till 9659 kWh, ja så exakt på kWh när.

Det står 30 grader(är väl taklutningen och även då panellutningen)
Riktning från söder, står det -90. Vad menas, är det öster som menas?

Det kanske inte blir större produktion då, än 785 kWh/(kWp år)
Är det i Norrland?

Märk att det är kinagrejer, paneler och växelriktare, billigt material alltså.
Det borde ge lågt totalpris, kan man tycka.

Har man installerad paneleffekt(kWp) som ger lika många kWh/år som som årsförbrukning(kWh), då brukar egenanvändningen av egenproducerat ström bli ca 25 %, man lyckas nog inte komma upp högre än så. Här är det lägre installerad panelefekt än så, så egenanvändningen blir nog en smula högre än 25 %, kanske 35 %. Varför inte fler paneler så kommer upp i fler kWh/år.
Totalpriset för anläggningen bli lägre per producerad kWh om installerad paneleffekt är högre. det kostar ju bara någar extra paneler, men man har samma växelriktare.
Att produktionen bara blir 9659 från 12.3kWp kan (säger inte att det är det) bero på om växelriktaren bara är 8 eller 10kW om jag förstått rätt.

Sen som sagt kan man få högre egenanvändning om man laddar elbil hemma. Hur mycket högre den blir har jag dock ingen aning om.
 
Med 12,3 kWp paneler och östertak med taklutning 30 grader i Stockholm fås ca 11000 kWh/år.

Om istället Kiruna då 9000 kWh/år.
Givetvis för båda fallen med en tillräckligt stor växelriktare som inte stryper bort kWh.

Trådstartaren anger inte var i landet hans hus ligger.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Med 12,3 kWp paneler och östertak med taklutning 30 grader i Stockholm fås ca 11000 kWh/år.

Om istället Kiruna då 9000 kWh/år.
jepp så kan det också vara.
Tänkte mest på att det kan vara i södra Sverige (dvs inte EO 3 el EO4) med tanke på elpriset de räknat med.
Och precis som du säger borde 12.3 kWp paneler ge nåstans kring 11000 kWh på årsbasis OM växelriktaren är tillräckligt stor. Så att de därför överdimensionerat antalet paneler mot storleken på växelriktaren.
 
Bor i Värmland
Låter som ni är tveksamma till denna offert
 
Jaha Värmland, ja men då får du produktion som i Stockholm. Produktionssiffrorna ovan är för oskuggade paneler.
Har firman ens varit på plats hos dig och tittat?
Varför vill du bara ha 9600 kWh/år? Varför inte litet mer?
Återbetalningstiden blir lägre ju större anläggning du skaffar. Det är mycket fasta kostnader vid en solcellsanläggning som är ca samma om du har 32 st paneler eller t.ex. 42 st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.