När det är som kallast i Sverige och elen som dyrast har maximala oturen inträffat, kompressorn på vår IVT Greenline HT Plus C9 har havererat. Tekniker har varit här under dagen och vi har fått två alternativ

- Byta kompressor: Pris ca 30 000 - 40 000 kr.
- Byta hela maskineriet till en ny IVT Geo 512 pump: Pris enligt offert 150 000 kr (efter rotavdrag)

Någon som har erfarenhet och kan säga om offerten är rimlig?

Även om det är surt så är jag inne på att byta helt då det känns som att vi kommer få göra det några år framåt annars. Vi utökar då också tanken till 100 l från 40 l vilket har känts underdimensionerat för vårt hus.

Erfarenheter av Geo512, bra pump?
 
Låter dyrt men kanske där det ligger
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
Be en annan firma om en offert på komressorbyte.
 
Tycker bytet låter dyrt, betalade 125 000 för en Nibe S1255-12 inkl kompletteringsborrning 90 m för ca ett år sedan.
 
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
Vår cirkpump på IVT greenliine HT stannade, nu går den igen. Kollade pris på byta till en pump med ungefär samma kapacitet, 80 inl rot för en nibe. Nu går vår igen efter omstart så kommer inte byta (nu).

Håller inte de flesta pumpar 20 år och är efter det inte värda laga om det är nåt större. Hur kan det offererade pumpbytet vara så dyrt? Uppgraderar ni till bättre pump, gör nytt borrhål el liknande?
 
D
C CCbygger skrev:
När det är som kallast i Sverige och elen som dyrast har maximala oturen inträffat, kompressorn på vår IVT Greenline HT Plus C9 har havererat. Tekniker har varit här under dagen och vi har fått två alternativ

- Byta kompressor: Pris ca 30 000 - 40 000 kr.
- Byta hela maskineriet till en ny IVT Geo 512 pump: Pris enligt offert 150 000 kr (efter rotavdrag)

Någon som har erfarenhet och kan säga om offerten är rimlig?

Även om det är surt så är jag inne på att byta helt då det känns som att vi kommer få göra det några år framåt annars. Vi utökar då också tanken till 100 l från 40 l vilket har känts underdimensionerat för vårt hus.

Erfarenheter av Geo512, bra pump?
Hutlöst.

Vi bor i Stockholmsförort. 2018 betalade vi för byte av bergvärmepump -- inklusive en NIBE F1255 3-12, bortkoppling och -forsling av gamla CTC:n, nytt expansionskärl, ny allpolig brytare, sanering av värmerörsgytter -- 82340 kr (efter ROT). Minns inte om de två gubbarna höll på i en eller två dagar. Bra firma.

Själva pumpen kostade då runt 65k. Lägg idag på säg 10k i inflation så ska det totalt ändå inte kosta mer än 100k. Finns en stor tråd här där folk berättar vad de har betalat för pumpbyten.
 
Redigerat:
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
Var i Sverige bor du. Jag står i samma behov men vår är 20 år och går än så länge och har ännu inte börjat ta in offert. Borde man inte kolla med något annat märke som t ex Bosch eller Nibe så att du får något avta jämföra med .Kollade idag på IVTs film på youtube där de installerade en 512 och vad jag såg tog det 1 1/2 dag för två personer plus elektriker några timmar. Borde totalt vara 24 timmar VVS + 4 tim elektriker. Plus matrial och pump.
’kan detta bli 150.000 ?
Kolla själv på youtube.
 
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
Som alla säger dyrt, kan det vara med ett nytt eller fördjupning av befintligt hål , ta in mera offerter. Inte bra med bara en och säg bara ett du ska byta rakt av till en lika till att börja med. Efter det kan du se vad det skulle bli med en annan VP , Alla VP är byggda på samma principer, precis som en bil, 4 hjul och en ratt och det mellan kostar beroende på fabrikat.
 
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
Rekommenderat pris för en 512 enligt IVT.utan installation.
 
  • Skärmbild av IVTs hemsida med prisinformation för bergvärmepumpen GEO 512C/E.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
D
Det var bl a därför jag valde NIBE. Det var i vart fall på den tiden den enda tillverkaren som via grossister sålde sina pumpar direkt till privatpersoner (alltså inte enbart via installatörer), vilket medförde att man kunde hänvisa till vettiga priser när man tog in offerter. Jag använde mig av prisjakt.se.
 
  • Gilla
CCbygger
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vår cirkpump på IVT greenliine HT stannade, nu går den igen. Kollade pris på byta till en pump med ungefär samma kapacitet, 80 inl rot för en nibe. Nu går vår igen efter omstart så kommer inte byta (nu).

Håller inte de flesta pumpar 20 år och är efter det inte värda laga om det är nåt större. Hur kan det offererade pumpbytet vara så dyrt? Uppgraderar ni till bättre pump, gör nytt borrhål el liknande?
Uppgradering blir från vår befintliga IVT Greenline till en IVT Geo512 i så fall. Inget nytt borrhål ingår i offerten utan det är vårt befintliga på 154 m som gäller.
 
S saltet skrev:
Var i Sverige bor du. Jag står i samma behov men vår är 20 år och går än så länge och har ännu inte börjat ta in offert. Borde man inte kolla med något annat märke som t ex Bosch eller Nibe så att du får något avta jämföra med .Kollade idag på IVTs film på youtube där de installerade en 512 och vad jag såg tog det 1 1/2 dag för två personer plus elektriker några timmar. Borde totalt vara 24 timmar VVS + 4 tim elektriker. Plus matrial och pump.
’kan detta bli 150.000 ?
Kolla själv på youtube.
Bor i Halland, så inte de kallaste delarna av landet direkt. Kommer ta kontakt med lite andra firmor. Pratat med en kompis under kvällen som varit i branschen och han tyckte också det lät dyrt. Början undra om de tagit tillfället i akt att salta offerten i och med att det är kallt och elen dyr.
 
J jonaserik skrev:
Som alla säger dyrt, kan det vara med ett nytt eller fördjupning av befintligt hål , ta in mera offerter. Inte bra med bara en och säg bara ett du ska byta rakt av till en lika till att börja med. Efter det kan du se vad det skulle bli med en annan VP , Alla VP är byggda på samma principer, precis som en bil, 4 hjul och en ratt och det mellan kostar beroende på fabrikat.
Inget nytt eller fördjupning av befintligt borrhål ingår i offerten. Vårt befintliga är på 154 m. Ska definitivt ta in fler offerter, som någon också skrev ovanför hade de fått ny pump MED fördjupning av borrhål för 125 000 kr. Verkar ha saltat offerten rejält för mig.
 
Ditt hål har leverera rakt av med ca 34W per meter ( tot hål meter 154 ) ca 5600W och det en bra indikation vad du kan ha för VP C9 är nuvarande och har klarat huset och en ny som C12 blir lite stor kanske med ca 40W meter hål. Det blir nog ett väldigt kallt hål mot slutet av vintern. För att ha ett bra uttag bör man inte gå över 30W meter hål. Nu kommer det säkert som säger sig vetat bättre, Men det bryr jag inte om, bara fakta som gäller
 
J jonaserik skrev:
Ditt hål har leverera rakt av med ca 34W per meter ( tot hål meter 154 ) ca 5600W och det en bra indikation vad du kan ha för VP C9 är nuvarande och har klarat huset och en ny som C12 blir lite stor kanske med ca 40W meter hål. Det blir nog ett väldigt kallt hål mot slutet av vintern. För att ha ett bra uttag bör man inte gå över 30W meter hål. Nu kommer det säkert som säger sig vetat bättre, Men det bryr jag inte om, bara fakta som gäller
Med din kunskap bör man då istället välja en 508?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.