A
F frasen_36 skrev:
Kan det vara typ. Anders Malmgren i exempelvis inlägg #4237 ??
inte en aning.
Inte han jag avsåg iallafall
 
F
F frasen_36 skrev:
Kan det vara typ. Anders Malmgren i exempelvis inlägg #4237 ??
Fel - inlägg #4046 skulle det varit
 
T
R Rkarlsson skrev:
Du kan drunkna i en vattenpöl. Men du förminskar att ett litet bolag som hade en liten damm sket totalt i sin damm.
Är vi så säkra på att de större har koll på sina större dammar då? Den räcker för att visa att dammar är rätt farliga.
Det var många som blev drabbade länge, bron var borta ett bra tag, sen när de väl fick dit en militärbro så tog det ett par år innan en permanent var där.
Jag har väl för f...n INTE förminskat nåt!!
R Rkarlsson skrev:
Du kan drunkna i en vattenpöl. Men du förminskar att ett litet bolag som hade en liten damm sket totalt i sin damm.
Är vi så säkra på att de större har koll på sina större dammar då? Den räcker för att visa att dammar är rätt farliga.
Det var många som blev drabbade länge, bron var borta ett bra tag, sen när de väl fick dit en militärbro så tog det ett par år innan en permanent var där.
Jag har väl för f....n inte förminskat nåt.!!! Vi debatterar risker/dödsfall med olika energiproduktion och du kommer dragande med en liten damm som rasade och kunde ha dödat nån men inte gjorde det.
Vem är det som förminskar riskerna egentligen??
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Jag har väl för f...n INTE förminskat nåt!!

Jag har väl för f....n inte förminskat nåt.!!! Vi debatterar risker/dödsfall med olika energiproduktion och du kommer dragande med en liten damm som rasade och kunde ha dödat nån men inte gjorde det.
Vem är det som förminskar riskerna egentligen??
helt rätt.
Det är andra som förstorat.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej då.
Det handlar om planering..
Jag röjde förr när det var mer vanligt med grot uttag i allt..
Då gjorde vi en väg för en liten maskin, sedan fällde man så att rotänden låg emot vägen.
kastade om man behövde det någon enstaka stam..
Detta gjorde andra firmor genom att ha utländska arbetstagare från arbetsförmedlingen med sig som gick bakom och la ihop..

Detta sker fortfarande efter landets järnvägar.. Men man slutade med detta i röjskog när grot hanteringen minskade i ekonomin.
Här nere har jag inte sett det annat än de som går runt och kapar upp till ved och bär ut till väg, gäller även Skogsstyrelsens egen mark som finns i området.;)
 
A
A AndersS skrev:
Här nere har jag inte sett det annat än de som går runt och kapar upp till ved och bär ut till väg, gäller även Skogsstyrelsens egen mark som finns i området.;)
okej.
Här åker iallafall bolag runt och samlar ihop röjris efter banvallen för att sedan flisa.
Detta vore bättre om det blev bränsle..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Genom Kalmar län är det bara dieseldrivna tåg, finns en sträcka från Kalmar mot Växjö med el. Så det behöver inte röjas så mycket för elledningarna. Och som det är nu med kyla och lite snö så är de flesta tågen inställda, med ibland buss som ersättning.
Men har man egen bil så tar man sig fram även i kyla, så tåg är här nere inget kollektivt alternativ (måste knyta an till trådrubrik också)
 
A
A AndersS skrev:
Genom Kalmar län är det bara dieseldrivna tåg, finns en sträcka från Kalmar mot Växjö med el. Så det behöver inte röjas så mycket för elledningarna. Och som det är nu med kyla och lite snö så är de flesta tågen inställda, med ibland buss som ersättning.
Men har man egen bil så tar man sig fram även i kyla, så tåg är här nere inget kollektivt alternativ (måste knyta an till trådrubrik också)
inte därför man röjer enbart..
skog förstör banvallen och viltolyckor ökar om skogen växer för nära..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Strålningen är inte permanent. Den avklingar med tid, det trodde jag alla visste om.

Beträffande kapslarna rör det sig om lite mer än ett kopparskal. Resterande bygger på den naturliga förvaring i Okla som pågått under 2 miljoner år. Kopparn är ett ”extra” skyddslager. Läs gärna länken jag hade med om du inte redan gjort det.

Beträffande klimatförändringen så vill jag hävda att vår påverkan både är förutsagd och konstaterad. Sedan kan man debattera omfattningen, men återigen, vi måste göra det vi kan med det vi vet.
Jovisst, den "avklingar med tid"... efter omkring 10000 till 100000 år !
Allt övrigt förutsatt att vår sk "stabila bergrund" fortsätter vara stabil i alla tusentals år framåt. Det vet naturligtvis ingen nåt om heller, eller om våra rad
 
F
F frasen_36 skrev:
Jovisst, den "avklingar med tid"... efter omkring 10000 till 100000 år !
Allt övrigt förutsatt att vår sk "stabila bergrund" fortsätter vara stabil i alla tusentals år framåt. Det vet naturligtvis ingen nåt om heller, eller om våra radiaktiva sopor förstör grundvattnet om några tusen år.Vi klarar ju oss - det verkar vara huvudsaken för "vissa".
 
  • Arg
  • Wow
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ericsson i Kista har ganska rejäla datahallar där man bl.a. utvecklar/testar teknik för t.ex. 5G.

Vid en snabb efterforskning kan jag även hitta att;
AGA i älvsjö tillverkar industrigaser, Atlas Copco i Nacka tillverkar vad jag kan lösa mig till kompressorer, Barnängen tillverkar tvål i sin fabrik på Ekerö samt en hel drös med mindre tillverkare såsom t.ex. borstfabriker, industrisvetsprodukter, snickerier m.m

Vissa, t.ex. Assa, är oklart om de har tillverkning i Stockholm. Många verkar ha haft nyligen men jag kan inte hitta info om de fortfarande har.
I Göteborg skriver vi inte dikter, utan fakturor.
 
F frasen_36 skrev:
Jovisst, den "avklingar med tid"... efter omkring 10000 till 100000 år !
Allt övrigt förutsatt att vår sk "stabila bergrund" fortsätter vara stabil i alla tusentals år framåt. Det vet naturligtvis ingen nåt om heller, eller om våra rad
Tiden innan strålningen avklingar beror på vilken typ av strålning du avser. T.ex. gällande gammastrålning så rör det sig om hundratals år. Det är också den strålning som kan penetrera huden. Alfa- och betastrålning, som finns kvar längre, måste alltså komma innefrån( läs ätas) kroppen för att vara farligt. Det är också de som vi behöver lagra längre.

Ang. stabil berggrund så har avfallet i Okla stannat kvar i berget trots både närliggande bergsveckning och andra förändringar som skett under de 2miljoner år som det legat där.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
K karlmb skrev:
I Göteborg skriver vi inte dikter, utan fakturor.
Javisst gör ni det! Våran faktureringsavdelning på jobbet är placerad i Göteborg ;)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Nja, jag är från söder.. men en spaning som säger att i en värld med allt mer brist på energi så kommer färre kunna bo energineffektivt, dvs med långa avstånd och energikrävande boenden överlag, ligger nog ganska nära sanningen. Att bo så man är mindre beroende av bil och i större utsträckning flerfamiljshus tror jag blir vanligare vad tiden lider.
Det går utmärkt att bygga välisolerade, men rymliga hus på landet.
Där kan man också enkelt ta tillvara gratis energi från naturen via värmepumpar och solfångare tex, så man når långt bättre inköpt energiåtgång per m2 än i städerna som är beroende av ineffektiva industriprocesser och liknande för att driva högtemp fjärrvärme som läcker värme som ett såll.
När industrierna effektiviserar så blir det kallt i lägenheterna om man inte tar till enorma mängder flis eller direktverkande el rent av.
Transporter, tja, vi på landet kommer säkert att jobba mer på distans än lattedrickande stadshjon som bygger hela sitt sociala liv kring att åka till jobbet varenda dag. Så frågan är hur mkt avstånden kommer att inverka i slutändan.
Men de ggr vi tar bilen till affären, aktiviteter mm så krävs givetvis hållbara energislag och effektiva bilar.
Vi kommer att lösa den delen, folk vill inte bo i sardinburkar i trånga städer där det inte ens går att parkera.
Det är enklare att lösa utsläppsbiten hos bilarna.
För nästan alla kommer att vilja ha bil i slutändan, när barnen kommer om inte tidigare.
Att sitta och uggla i sin lägenhet på all ledig tid när vi vill ut i skogen eller på sjön eller till sommarstugan kommer ju inte att hända.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.