Godkväll!

Vi har införskaffat ett larm till skitbrunnen, RF-412 (manual https://smartel.fi/images/PDF/ManualTC412v6web.pdf )

Till denna vill jag montera en extern lampa som lyser rött när larmet går.
Jag anar att jag behöver ett relä som drar när impuls från någon (vilken?) av utgångarna.

Är någon kunnig och villig att hjälpa mig finna vad för relä jag behöver och hur det ska kopplas?

230V finns i anslutning till larmet. Text på datorskärm som beskriver larmet RF-412 för skitbrunn med länk till manual. Närbild på larmkortet RF-412 med en synlig reläkomponent och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket tack på förhand!
 
Vad har du för signallampa då?

koppla enligt följande:
Nolla till nolla
Fast Fas in på Com
Fas till lampan på NO

Detta skapar en slutning som tänder din lampa om relät på bilden slutet vid larm.
 
  • Gilla
Dr.sjogren
  • Laddar…
Larmet har redan ett relä som du kan använda.

Reläet sluter mellan COM och NO vid larm skulle jag tro.
Koppla på valfri indikeringslampa och därtill spänningsmatning.
 
  • Gilla
Dr.sjogren
  • Laddar…
tommib
Bäst att jobba med 24 VAC om man inte är van, men ja, där är ett färdigt relä som är tänkt exakt för detta.

Vill man ha flera växlingar så kan man sätta ett par mellanrelän.
 
  • Gilla
Dr.sjogren
  • Laddar…

Bästa svaret

eller koppla in något annat som aktiveras...

måste det vara 230V till en lampa (som tänds parallellt med larmdioden på deras utrustning)? det kan vara enklare med installationen om man ser deras enhet som exempelvis dörrknappen för en dörrklocka (förutsatt att man är hemma/inne när larmet går och kan reagera)

Två elektriska kopplingsscheman, en med en 70W lampa och den andra med en batteridriven dörrklocka/lampa.
och välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Dr.sjogren och 1 till
  • Laddar…
Men jösses, vart har jag kommit? Varför finns Google? TACK!!!

Jag har en 230V 25w röd lampa, så nu ska jag nog lösa det där verkar det som.

STORT TACK!!! :love::strong::ok::heart: God Jul på er!
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Summer ljuder också vid larm så ytterligare signal verkar överfödigt
 
harka harka skrev:
eller koppla in något annat som aktiveras...

måste det vara 230V till en lampa (som tänds parallellt med larmdioden på deras utrustning)? det kan vara enklare med installationen om man ser deras enhet som exempelvis dörrknappen för en dörrklocka (förutsatt att man är hemma/inne när larmet går och kan reagera)

[bild]
och välkommen till forumet!

Mycket tack för hjälp och välkomnande! :D
 
Personligen hade jag använt 12/24 volt till indikeringslampan och inte dragit in 230 V på kort och plint.
 
E etompau skrev:
Personligen hade jag använt 12/24 volt till indikeringslampan och inte dragit in 230 V på kort och plint.
Men 12/24V är svårare att få fram känner jag, kopplingsdosa precis intill larmet.
Av vilken anledning tänker du?
 
Dr.sjogren Dr.sjogren skrev:
Men 12/24V är svårare att få fram känner jag, kopplingsdosa precis intill larmet.
Av vilken anledning tänker du?
Enklare att koppla, kräver en klenare signalkabel, ingen risk för stöt etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.