Hej!

Har en ivt633 och vaknade imorse av att det var kallt i huset (runt 19 grader) sprang o aktiverade elpatron men fortfarande verkar rören o elementen iskalla. Trycket ser bra ut (bytte expansionskärl förra året) och det enda som jag tycker logiskt är om cirkulationspumpen lagt av.
Dock vet jag inte vart jag kan hitta den (bott i hus 1 år). Bifogar en video på vad jag tror är någon form av elektrisk styrd cirkulationspump?

Någon idé?
Provat lufta elementen men det är ok, vattnet i pannan är varmt och vi kan få ut varmvatten till kranarna
 
Det där ser ut som en motorstyrd reglerventil av någon sort. IVT 633 är det med gaspanna eller fjärrvärmetillsats?
 
  • Gilla
orienterarn
  • Laddar…
Mera bilder så allt vad du har kommer med.
 
Det är med fjärrvärme, nu kör den kompressor, fjärrvärme o elpatron och det börjar bli varmare men skulle vara kul o veta varför detta händer
 
  • Inre komponenter i en värmepanna inklusive rör, mätare och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en VP som går och i vissa fall när den ( klen VP ) inte orkar så stöttas det upp med FJV. Det som förundrar mig varför elpatron går , FJV , där finns hur mycket värme som helst, stäng av elpatronen
 
Cirkulationspumpen kanske sitter utanför själva pannan men det borde inte vara mer än en halvmeter så den borde vara lätt att se. Liten motor med pumphus.
 
J jonaserik skrev:
Har du en VP som går och i vissa fall när den ( klen VP ) inte orkar så stöttas det upp med FJV. Det som förundrar mig varför elpatron går , FJV , där finns hur mycket värme som helst, stäng av elpatronen
Jag aktiverade för att boosta, nu börjar det bli acceptabelt inomhus. Det är som du säger, den kör vp så länge den orkar (vilket inte är mkt när det blir minusgrader) sedan används ffjv
 
IVT 633 har ingen elpatron, när blixten lyser på displayen kallar den på tillskott från fjärrvärmen. Kolla temperaturerna genom att trycka på högerknappen till service visas, gå sedan in på meny 3 "Temperaturer".
 
J Josth skrev:
Cirkulationspumpen kanske sitter utanför själva pannan men det borde inte vara mer än en halvmeter så den borde vara lätt att se. Liten motor med pumphus.
Kikade men såg inget, bifogar bild på ovanför, hela installationen o fjärrvärmen
 
  • Fjärrvärmecentral med öppen lucka som visar rör, kablar och regleringspanel med kontrollampor och display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmecentral med isolerade rör, kopparledningar och styrpanel på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på rörinstallation ovanför med kopparledningar, mätare, och isolerade ventilationsslangar som del av fjärrvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M -MaH- skrev:
IVT 633 har ingen elpatron, när blixten lyser på displayen kallar den på tillskott från fjärrvärmen. Kolla temperaturerna genom att trycka på högerknappen till service visas, gå sedan in på meny 3 "Temperaturer".
Elpatron kanske är fel benämning, men den körde på eltillskott så jag temporärt ökade, slog på elen igen bara för att visa men förut stod det kompressor, fjärrvärme o eltillskott.
Varmvattnet var 54 innan, och nu står det på 60 (efter elen)
 
  • Värmesystemets kontrollpanel med displayen visande 'Fjärrvärme+Eltillsk' samt ON/OFF-switch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp är nog så att det med markering av EL-tillskott ( ingen patron ) är för tillskott av FJV. en miss av tillverkarna anser jag ( skiter dom i ) att inte visa FJV , klart då måste det bli ytterligare en variant med annan text för tillskottet och det finns inte på kartan. Fungerar allt nu som det ska. Så ger du en kommentar på vad gjort och det blir ett avslut på tråden. Risk för att det kan bli fler svar och är onödigt.
 
J jonaserik skrev:
Jepp är nog så att det med markering av EL-tillskott ( ingen patron ) är för tillskott av FJV. en miss av tillverkarna anser jag ( skiter dom i ) att inte visa FJV , klart då måste det bli ytterligare en variant med annan text för tillskottet och det finns inte på kartan. Fungerar allt nu som det ska. Så ger du en kommentar på vad gjort och det blir ett avslut på tråden. Risk för att det kan bli fler svar och är onödigt.
Jag vet inte vad jag gjorde , rören var iskalla tills ca 1h efter jag stängt av o slagit på, kan vara det som gjorde susen eller om det var extra varmvatten inställningen
 
Ja du teknikens utveckling är inte slut än:mad: Det du gjorde var en s,k Norsk resett. :D dra ur stickproppen, vänta i 5 min och ansluta igen. Elektroniken hade kanske fått hicka och det brukar hjälpa med Norska varianten. Blir då nystart på allt:)
 
  • Gilla
Riceboiler
  • Laddar…
Ingen annan som kan sig ana var cirkulationspumpem finns?
Hittade i manualen nu att det står att man kan prova höja cirkulationspumpens hastighet, eller värmebörarpumpens hastighet, står att man ska vrida med skruvmejsel eller mynt ett steg moturs, betyder det att den är inbyggd i ivt633?
 
Visst sitter den där om man tittar noga och har rätt par glasögon på sig. Nertill i mitten rakt ovanför golvbrunnen. Kanske reglaget I-II-III är vänt inåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.