S
Hej,

Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Vad ligger timpriset på för elektrikern?
Stod trikarn vid sidan om med händerna i fickorna medan praktikanten jobbade?
Det måste vi få reda på för att bedömma rimligheten i det debiterade priset
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Vad ligger timpriset på för elektrikern?
Stod trikarn vid sidan om med händerna i fickorna medan praktikanten jobbade?
Det måste vi få reda på för att bedömma rimligheten i det debiterade priset
Ja, när eleven behövde hjälp så stod ju såklart elektriker still. Jag uppskattar att hela jobbet hade gått snabbare om elektrikern hade utfört allt själv.
Timpris för elektrikern är 525kr/h.
 
  • Gilla
Kalabalikbygge och 3 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Vad ligger timpriset på för elektrikern?
Stod trikarn vid sidan om med händerna i fickorna medan praktikanten jobbade?
Det måste vi få reda på för att bedömma rimligheten i det debiterade priset
Och vad jag vill mena är att man kan inte debitera något alls för en skolelev som är på praktik. Han har ingen utbildning ens..
 
  • Gilla
Putt och 23 till
  • Laddar…
Behövde praktikanten hjälp hela tiden? Även när det klamrades kabel?
Timpriset visar att det är en billig elektriker
Hur lång tid tog jobbet totalt?
 
  • Gilla
Kari Mattola och 2 till
  • Laddar…
Blev du nöjd med resultatet av klamringen eller ser det för j-t ut?
 
S
U Uffe A skrev:
Behövde praktikanten hjälp hela tiden? Även när det klamrades kabel?
Timpriset visar att det är en billig elektriker
Hur lång tid tog jobbet totalt?
Nej, klamra kabel klarade han på egen hand. Men min frågeställning kanske var otydlig, så tar den igen;
Kan elfirman fakturera en praktikant som en lärling? Så vitt jag vet så behöver man en fullgjord elutbildning för att räknas som elektrikerlärling.
 
  • Gilla
P skum och 6 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Blev du nöjd med resultatet av klamringen eller ser det för j-t ut?
Det ser ok ut, men endel slarv/missar om man kollar ordentligt..
Men igen, hur nöjd jag är med honom som elev hör inte hit. Jag vill veta om elfirman kan fakturera vem som helst som lärling? Även utan elutbildning.
 
  • Gilla
P skum och 7 till
  • Laddar…
Eftersom han har elutbildning och han bevisligen har utfört arbete hos dig så är min åsikt att det kan dom
Hade han inte gjort något utan bara stått och tittat på så kan de inte debitera något.
Men hur lång tid tog hela arbetet?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Kbbb och 8 till
  • Laddar…
Sen kan vi diskutera rimligheten i deras timpris för honom
 
  • Gilla
schnyggve
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Eftersom han har elutbildning och han bevisligen har utfört arbete hos dig så är min åsikt att det kan dom
Hade han inte gjort något utan bara stått och tittat på så kan de inte debitera något.
Men hur lång tid tog hela arbetet?
Jag uppskattar att du svarar i ännet. Men jag är inte ute efter endast en åsikt. Jag är ute efter svar på om det finns något reglemente kring hur de kan fakturera. Enligt din åsikt så skulle de kunna ta in vilken praktikat som helst och skicka iväg på diverse jobb ihop med en elektiker och sedan debitera denna mot kund för samma kostnad som en ”riktig” lärling, som faktiskt har en utbildning och således lär vara mer självgående..
Denne kille har alltså inte fullgjort sin utbildning, utan endast läst ett år än så länge..
 
  • Gilla
scanmar och 13 till
  • Laddar…
Då lägger jag ner mitt försök till att hjälpa dig
Nästa gång du tar in en elfirma för ett jobb så gör klart för dom att du inte accepterar att du ska betala för en praktikant
Sen tycker jag också att du ska berätta för dom att deras timdebitering är alldeles för låg
Lycka till
 
Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Cookieman och 21 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Sen kan vi diskutera rimligheten i deras timpris för honom
Hela arbetet tog över 50h, så det är som sagt en ansenlig summa pengar de fakturerat för praktikanten..
 
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Då lägger jag ner mitt försök till att hjälpa dig
Nästa gång du tar in en elfirma för ett jobb så gör klart för dom att du inte accepterar att du ska betala för en praktikant
Sen tycker jag också att du ska berätta för dom att derad timdebitering är alldeles för låg
Lycka till
Som jag sa så uppskattar jag dina svar i ämnet, men min uppfattning var att det blev svar/frågor kring fel saker. Du får gårna vara med i en fortsatt debatt i ämnet ;)
 
  • Gilla
Larocc och 10 till
  • Laddar…
Vill bara uppmärksamma att Uffe själv är elektriker och har visst egenintresse i frågan.

(Får ens en praktikant betalt?)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Bsved och 48 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.