Hej kära expertforum.
Jag klurar på vad jag ska göra.
Har ett hus från 60-talet, med isolering och fönster som man kan förvänta sig. Allt är i bra skick, så tänkte inte göra några insatser med det.
Målet är nu att sänka driftskostnaderna samt även bygga lite trygghet ifall det blir strömavbrott.
Uppvärmning är största kostnaden, merkostnaden vintertid är en ökning från 800kWh/månad till ca 2000. Dvs över 1000kWh vintertid går åt på Uppvärmning. Totalt drar vi ca 19000 kWh per år.
Luft/Vatten värmepump med elpatron som stöd.
En CTC EcoEl 1550, så tanken är bara på 225 liter. Men den är förberedd för solfångare (sägs så iaf).

Jag har kollat på offerter för solceller och en anläggning på ca 10kW installationseffekt landar på ca 110-160 tusen, beroende på kvalitet och leverantör. Men vintertid är de ju tämligen verkningslösa.

Om jag skulle sätta solfångare kan jag ha en panel åt öster och en åt väster på hustaket, för en enkel rördragning rakt ner (typ) mot värmepannan.
Pannan står i norra delen av huset.
Om jag skulle vilja sätta en solfångare på söderväggen, så krävs det rördragning ca 8-10 meter fågelvägen.. Snyggast blir ju om det dras via vinden. Men en självdragsventilerad vind blir ju rätt kall. Idag ligger isoleringen på vindsgolvet. Går lätt att dra ev rör i/under isoleringen. Är det korkat?
Behöver ju komplettera med en ack-tank om jag kör solfångare. Och det ger väl inte heller någon större verkan vintertid?

Eller ska jag göra helt om och satsa på bergvärme?

Anläggningen är från 2009, så den borde ha 10-20 år kvar tycker jag.

Eller en vedspis I källaren, som jag egentligen inte har plats för...

Blir rådvill
 
C Christian.a skrev:
Eller ska jag göra helt om och satsa på bergvärme?
Hej Christian.a

Jag köpte huset 1994 och valde att sätta in varvtalsstyrd bergvärme (april 2006) för att minska min elanvändning. Jag anser jag har fått tillbaka investeringen och räknar med att byta pump en dag men att jag kan ”ta kostnaden” inom den besparing jag gjort.

Eftersom du har ” Luft/Vatten värmepump med elpatron som stöd” är det svårt att bedöma hur mycket mindre det blir med bergvärme. Men du kan få siffror gällande mitt hus.

Jag bor i Västerbotten (huset från 1967 med 125 m2 + 125 m2 källare och 60 m2 garage,) och hade ca 42 600 kWh i elbehov (snitt över 10 år) för uppvärmning och hushållsel, innan jag bytte till bergvärme (april 2006) och använde 13 870 kWh under 2020.
2020 använde värmepumpen 6 747 kWh till värme och varmvatten.

Skulle vi, för att göra en överslagsberäkning, sätta elkostnaden till 1 kr/kWh och jag, under 15 år antas har sparat (42 600 – 13 870) = 28 730 kWh/år. Det innebär, grovt räknat,15x 28 730 kr = 430 950 kr.

Till det kommer att minskningen i säkring från 25 A till 16 A som 2021 sparar (6 909 - 3 857) kr/år = 3 052 kr/år

Jag har ingen elpatron som spets utan klarar mig med ca 5,5 kW el vid drygt -30 grader.

Elbolagen har börjat debitera en effektavgift (t.ex. Göteborg) bl.a. för att undvika hög toppeffekt och lågt energiuttag, något som för dem, innebär högre kostnad vid dimensionering i elnäten.

C Christian.a skrev:
Målet är nu att sänka driftskostnaderna samt även bygga lite trygghet ifall det blir strömavbrott.
Eftersom jag har två öppna spisar, där jag satt in spisinsatser, så räknar jag ned att värma huset med dessa vid strömavbrott (teoretiskt ca 1 vecka med en m2 travad björkved vid 15–20 minusgrader). Genom arr driva cirkulationspumpen med reservkraft undviker jag att ledningarna fryser och flyttar värme från huset till garaget.

I inlägg #58 i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka? Har jag beskrivit principen för hur jag har beräknat hur jag skall klara en enfasig elförsörjning (inklusive bränsleåtgång) en vecka, för det funktioner som behöver reservkraft vid strömavbrott.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-4

Systemet är under utveckling (och mätning) så i de följande inläggen finns en del modifieringar. Köper jag en elbil med V2L eller V2H, så kan elbilen ingå i systemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Christian.a

Jag köpte huset 1994 och valde att sätta in varvtalsstyrd bergvärme (april 2006) för att minska min elanvändning. Jag anser jag har fått tillbaka investeringen och räknar med att byta pump en dag men att jag kan ”ta kostnaden” inom den besparing jag gjort.

Eftersom du har ” Luft/Vatten värmepump med elpatron som stöd” är det svårt att bedöma hur mycket mindre det blir med bergvärme. Men du kan få siffror gällande mitt hus.

Jag bor i Västerbotten (huset från 1967 med 125 m2 + 125 m2 källare och 60 m2 garage,) och hade ca 42 600 kWh i elbehov (snitt över 10 år) för uppvärmning och hushållsel, innan jag bytte till bergvärme (april 2006) och använde 13 870 kWh under 2020.
2020 använde värmepumpen 6 747 kWh till värme och varmvatten.

Skulle vi, för att göra en överslagsberäkning, sätta elkostnaden till 1 kr/kWh och jag, under 15 år antas har sparat (42 600 – 13 870) = 28 730 kWh/år. Det innebär, grovt räknat,15x 28 730 kr = 430 950 kr.

Till det kommer att minskningen i säkring från 25 A till 16 A som 2021 sparar (6 909 - 3 857) kr/år = 3 052 kr/år

Jag har ingen elpatron som spets utan klarar mig med ca 5,5 kW el vid drygt -30 grader.

Elbolagen har börjat debitera en effektavgift (t.ex. Göteborg) bl.a. för att undvika hög toppeffekt och lågt energiuttag, något som för dem, innebär högre kostnad vid dimensionering i elnäten.



Eftersom jag har två öppna spisar, där jag satt in spisinsatser, så räknar jag ned att värma huset med dessa vid strömavbrott (teoretiskt ca 1 vecka med en m2 travad björkved vid 15–20 minusgrader). Genom arr driva cirkulationspumpen med reservkraft undviker jag att ledningarna fryser och flyttar värme från huset till garaget.

I inlägg #58 i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka? Har jag beskrivit principen för hur jag har beräknat hur jag skall klara en enfasig elförsörjning (inklusive bränsleåtgång) en vecka, för det funktioner som behöver reservkraft vid strömavbrott.
[länk]

Systemet är under utveckling (och mätning) så i de följande inläggen finns en del modifieringar. Köper jag en elbil med V2L eller V2H, så kan elbilen ingå i systemet.
Tack.
Vad hade du för system innan? 42 till 14 kWh är ju massivt. Hade du en ren elpanna?
 
C Christian.a skrev:
Tack.
Vad hade du för system innan? 42 till 14 kWh är ju massivt. Hade du en ren elpanna?
Jag hade el/ved/olja.

Jag satte in extra elmätare och även mätare på vattnet från värmepumpen (fjärrvärmemätare) och kunde sedan mäta och trimma systemet.

Jag har inte tilläggsisolerat eller bytt fönster.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ok. Tack.
Har läst (nånstans) att bergvärme kan spara 80% och luft/vatten-pump 75-80%. Men inte helt säker.
Baserat på din förbrukning och min, och dessa siffror. Så känns det som att bergvärme är bra alternativ när nuvarande packar ihop. Men känns för tidigt att byta ut den än.

Då blir det smalspis i köket, värme och nödmatlagning. Samt solceller, kanske med batteri.
Vattenmantlad kamin vore trevligt, men vi har inte hittat plats för den någonstans.....

Tack Martin
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C Christian.a skrev:
Har läst (nånstans) att bergvärme kan spara 80% och luft/vatten-pump 75-80%. Men inte helt säker.
Så mycken besparing kan det inte bli, det är nog en försäljare som skrivit eller sagt det, som kund får man höra att """ inget är så bra som våra produkter , så köp av mig """ Allt som sägs/skrivs ska man ta med nypa salt, om det är för bra så ska man se till att få info från annat håll och tänka sig för. Att en värmepump av något slag är mer eller mindre lönsam är ostridigt och sparar en del energi, men någon nästan perpetuum mobile är det inte
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Såklart ska det tas med en nypa salt. Det intressanta är väl dock huruvida luftpump eller bergvärmepump är någorlunda jämbördiga.
Min luftpump ger upp efter -15. Som tur är så har vi inte så många sådana dagar här i stockholm. Bergvärmepumpen lär ju ticka på då iaf. Så där vinner den.

Men det känns ändock som en omotiverad utgift att byta ut min fungerande lösning mot en bergvärmeanläggning. Om jag går från 19000kWh till 15000kWh så tar det ju rätt lång tid att tjäna in det.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
C Christian.a skrev:
Har läst (nånstans) att bergvärme kan spara 80% och luft/vatten-pump 75-80%. Men inte helt säke

Hej Christian.a

När jag planerade bergvärmepumpinstallationen så hade jag bara tillgång till den totala mängden köpt elkraft och den olja som använts de senaste tio åren. Genom att omvandla oljans värmevärde (med verkningsgrad) till kWh så kunde jag räkna ut ett medelvärde för energiåtgången under tio år.

Jag använde (den enkla) schablonen från värmepumpbranschen att husets totala elanvändning skulle halveras (från 42 600 kWh till ca 21 300 kWh) som förväntat värde i kalkylen.

Första hela årets uppmätta elanvändning för huset blev 16 319 kWh, d.v.s. betydligt under schablonen. Det året använde värmepumpen 8 679 kWh till värme och varmvatten. 2020 använde värmepumpen 6 747 kWh till värme och varmvatten.


Det finns många delar i minskningen av husets elanvändning.

När jag använde en panna för el/ved/olja så var det en dåligt isolerad varmvattenberedare i den. Jag har efter mätningar lagt extra isolering på varmvattenberedaren till värmepumpen.

Jag har bytt all belysning ca 60 ljuspunkter till LED-lampor Det har jag mätt och beräknat till ca 1300 kWh/år. Bytt till energieffektivare (varvtalsstyrd) kylskåp, frysskåp och frysbox mm. Varvtalsstyrningen underlättar även för reservkraftdriften.

Det finns en variation mellan åren hur kallt det är (det innebär en variation i elanvändning). De senaste åren har dessutom varit något mildare än tidigare. Vi är nu två personer i hushållet.

Då jag före bergvärmepumpinstallationen inte hade separat mätning på värmen, så vet jag inte hur mycket av totalen som gick till värme och varmvatten.

Men när du skriver att man anger; ” att bergvärme kan spara 80% och luft/vatten-pump 75–80%” så är det nog mycket ”optimistiska” värden.

Observera att jag inte behöver spetsa med en elpatron vid hög kyla och att jag därigenom kunnat gå ned i huvudsäkringens storlek (två steg). Jag räknar med att anpassningen till en eventuell effektavgift inte kostar så ”mycket extra” gällande uppvärmningen.

Jag har mätt och justerat i min värmeanläggning under de första åren, det har minskat elanvändningen något.
De sista tio åren har jag inte gjort så mycket, förutom att titta på att eventuellt kyla huset med kallt vatten från borrhålen sommartid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I stockholm så är energibesparingen mellan en Luftvattenpump och Bergvärme för liten för att motivera merkostnaden i installation i de flesta fall.

bor själv i ett hus byggt 1947 om 148m2 och förbrukar mellan 0 och 1000kWh/år ink hushållsel! Har en 6kW LV pump som primär värmekälla. Kopplade ur eltilskottet 2007 när LV pumpen isolerades!

Så för din del skulle jag släppa bytet av värmepump så länge den du har fungerar! När den pajjar då gör du investeringskalkylen. Dessutom är det miljömässigt förkastligt att kasta ut en bra anläggning som fungerar!

Däremot så är det högt att dra 800kWh under sommarmånaderna. Jag ligger på 200-250kWh. Skulle du halvera detta vilket inte bör vara orimligt med små medel så har du tjänat nästan 5000kWh på ett år! Så börja med råd 2 och 5

1. Isolera upp vinden till en halvmeter
2. Köp en portabel elmätare och kolla tomgångsförbrukningen i alla förbrukare. Tex tvättmaskiner förbrukar rätt mycket när de är avstängda x 8500h. Jag hade nästan 1000kWh/år i dolda förbrukare
3. Värmefotografera huset nu när det är kallt för att se om det läcker
4. Moderna täta 3 eller 4-glasfönster
5. Hur ser varmvattenflrbruknkngen ut?
6. Har du ett bra läge för solceller kan det vara aktuellt
7. Solfångare är inte så dumt kommer att kunna ge varmvatten under ~6mån. Men hur mycket varmvatten gör du av med? Perioden maj-sep är ju uppvärmningsbehovet i lvrigt nästan noll.
8. För att sänka förbrukningen de kalla månderna så kan det om du har en lämplig planlösning vara ide att titta på en kamin eller att sätta in en kråkspis i den bef eldstaden (hus från 60-talet har ofta en dyl. I denna eldar du bara när det är under nollan för då börjar verkningsgraden på LV-pumpen att sjunka. När det är som senaste veckan så blir det elda morgon och kväll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C Christian.a skrev:
Min luftpump ger upp efter -15. Som tur är så har vi inte så många sådana dagar här i stockholm. Bergvärmepumpen lär ju ticka på då iaf. Så där vinner den.
Och verkningsgrad minskar också för lvvp ganska fort till 1 eller mindre (blir en ekvivalent av elpanna). Bergvärmepump har konstant cop på ~300%, (beroende på modell) för de har alltid tillgång till vatten som har samma temperatur året runt.
 
  • Gilla
Christian.a
  • Laddar…
J
Jag skulle nog snarare säga att din pump är på sina sista år så planera ett helt nytt system från grunden snarare än att bygga på bef så blir det bättre.
 
  • Gilla
magnus91006 och 1 till
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
bor själv i ett hus byggt 1947 om 148m2 och förbrukar mellan 0 och 1000kWh/år ink hushållsel!
Hej schnyggve

Är detta per månad ?

Jag förstår att det är en skillnad mellan att bo i norr och i Stockholm, både gällande energibehov (och kostnad) för uppvärmning samt konsekvener av ett ströpmavbrott.
 
Jag bor i en villa på 90kvm + 90 kvm uppvärmd källare. (dock lite lite element där så det är 5 till 7 C kallare i källaren än på bostadsvåingen)
Uppvärmingen består av en Luftvattenvärmepump med elpatron som spets då det blir kallt.
Jag gör av med ca 14000kWh per år.

Hade i våras (slutet av mars) fått mina solceller installerade. De är på totalt 10kW installationseffekt
Kostade 125k
De har producerat ca 10kWh el. Av dessa används ca 25% själv och resten säljs

Solfångare ger ju värme då det inte är vinter ute. Under de kallaste månaderna ger inte solfångare så mycket heller. Har du en pool så är solfångare bra, då de ger gratis uppvärmning av poolen

Skippa byta fönster om de inte måstes
Du kommer aldrig att tjäna in pengarna som de kostar mot vad du sparar på dem.

Att isolera vinden är bra men tänk på att
om du ska isolera vinden köp en "trygghetsvakt vind" eller bygg själv en (jag håller på med det själv just nu)
Detta för att forcera/tycka ut luften från vinden då det är mer fukt på vinden än det är ute.
Detta minskar fukttycket på vinden som kan orsaka mögel

en kamin är även bra de kallaste månaderna med tanke på elpriset.
Plus att man får en trevlig mysfaktor :)

även en liten modern Luft/luft värmepump som är gjord för Svensk vinter kan sänka kostnaderna då de oftast har bättre effektivitet än gamla luft/vatten pumpar (speciellt då det är kallt ute)
 
  • Gilla
Christian.a
  • Laddar…
Tack.
Ang vinden.
Jag har en solfkäkt från solkungen som jag inte hunnit (ja, prioriteringar ) installera.
Velat lite över var den ska sitta?
https://www.solkungen.nu/produkter/solfläkt-1,5-0,75-(kvm)-21199541
Den cirkulerar samma luft, dvs den tar inte luften utifrån.

På söderväggen är tanken.
Frun vill ha den på nedervåningen (minst fult med den långt ner tycker hon).
Jag har tänkt sätta den på övervåningen så att de än tar luft från sovrummet och flyttar det till vardagsrummet (öppen yta med köket, 65% av övervåningen).
En alternativ tanke har varit att värma upp vinden för få en "varmare mössa". Men fuktrisken som du nämner.

Ang dina solceller. 25% känns ganska låg egenanvändning. 35-50% brukar nämnas. Är det din dygnsrytm eller är det vintern som du tror ligger bakom?
 
M MrDizzy skrev:
De har producerat ca 10kWh el. Av dessa används ca 25% själv och resten säljs
Hej MrDizzy

Om jag förstår dig rått så, menar du att du säljer 75% av det som solcellerna producerar (huvudsakligen på sommarhalvåret) och sedan köper elenergi annan tid på året för de pengarna (huvudsakligen på vinterhalvåret).

Har det hitintills varit stor prisskillnad mellan såld elenergi (huvudsakligen på sommarhalvåret) och det du har köpt övriga delen av året?

Det kan ju bli en nackdel om variationen i elpriset ökar i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.