Hej, har gjort i ordning en tvättstuga i ett befintligt våtutrymme som var matat med 5 ledare, 3 faser, nolla och jord sedan innan.

Installerade IP44 kopplingsdosa, kopplade på en fas, nollan och jorden. Isolerade resterande 2 faser. Drog detta i EKLk-kabel 3x1,5 till ett 4-vägsuttag.

I tvättstugan står 2 tvättmaskiner och en torktumlare. Märkte när båda tvättmaskinerna körde att proppen gick som tyvärr bara låg på 10A. Var bombsäker på att den låg på 16A. Har kollat elcentralen och det verkar som att samtliga uttag är märkte 10/500 (röd markering). Men man kan skymta 25/500 på keramiken bakom.

Nu till mim fråga, hur fixar jag detta enklast? Kopplar på en till fas till separat 10A matning med egen kabel från kopplingsdosa till eget uttag? Eller kan jag modifiera elcentralen på något sätt?

Närbild av en keramisk propp med röd markering och texten 10/500 i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en ASEA MULTI COMPACT säkringsautomat med specifikationer och en röd markering på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mhoglund skrev:
Hej, har gjort i ordning en tvättstuga i ett befintligt våtutrymme som var matat med 5 ledare, 3 faser, nolla och jord sedan innan.

Installerade IP44 kopplingsdosa, kopplade på en fas, nollan och jorden. Isolerade resterande 2 faser. Drog detta i EKLk-kabel 3x1,5 till ett 4-vägsuttag.

I tvättstugan står 2 tvättmaskiner och en torktumlare. Märkte när båda tvättmaskinerna körde att proppen gick som tyvärr bara låg på 10A. Var bombsäker på att den låg på 16A. Har kollat elcentralen och det verkar som att samtliga uttag är märkte 10/500 (röd markering). Men man kan skymta 25/500 på keramiken bakom.

Nu till mim fråga, hur fixar jag detta enklast? Kopplar på en till fas till separat 10A matning med egen kabel från kopplingsdosa till eget uttag? Eller kan jag modifiera elcentralen på något sätt?

[bild] [bild]
Har du 3-fas så sätter du 2 olika uttag till maskinerna som går på varsin fas.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Har du 3-fas så sätter du 2 olika uttag till maskinerna som går på varsin fas.
Är det tillåtet? Skall inte varje grupp ha en egen jord och neutral framdragen?
Jag är inte elektriker kan tilläggas.
 
G GoGetLost skrev:
Har du 3-fas så sätter du 2 olika uttag till maskinerna som går på varsin fas.
Ja jag har tänkt det men är osäker på om faserna till olika uttag kan dela nolla och jord. Tilläggas bör att jag inte är utbildad elektriker på något sätt, så det jag gjort är såklart redan inte ok. Men jag tycker mig veta tillräckligt för installationen jag gjorde. Men just dela nolla och jord på olika uttag/laster ur säkerhetssynpunkt där går jag bet
 
K Kane skrev:
Är det tillåtet? Skall inte varje grupp ha en egen jord och neutral framdragen?
Jag är inte elektriker kan tilläggas.
Detta undrar jag också ;)
 
K Kane skrev:
Är det tillåtet? Skall inte varje grupp ha en egen jord och neutral framdragen?
Jag är inte elektriker kan tilläggas.
Är det en 3-polig säkring så är det okej.

Jo, varje grupp ska ha separat neutral och skyddsjord. Men med en 3fas grupp så behövs det inte mer än 1 neutral och 1 skyddsjord p.g.a fasförskjutningen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Är det en 3-polig säkring så är det okej.

Jo, varje grupp ska ha separat neutral och skyddsjord. Men med en 3fas grupp så behövs det inte mer än 1 neutral och 1 skyddsjord p.g.a fasförskjutningen.
Hmm.. nu tappade du mig. Det är ett proppskåp med keramiska smältproppar. Hur vet jag om det är 3-polig säkring?
 
M mhoglund skrev:
Hmm.. nu tappade du mig. Det är ett proppskåp med keramiska smältproppar. Hur vet jag om det är 3-polig säkring?
M mhoglund skrev:
Hmm.. nu tappade du mig. Det är ett proppskåp med keramiska smältproppar. Hur vet jag om det är 3-polig säkring?

Visste inte att det gällde en diazedcentral men nu finns det ju ganska många anläggningar där ute i landet med 3fas grupper i diazedcentraler som går till te.x en tvättstuga och fördelar sig till TM och TT så det är ju okej utan någon 3-polig säkring men tydlig märkning vid central och uttag är aldrig fel.
 
G GoGetLost skrev:
Visste inte att det gällde en diazedcentral men nu finns det ju ganska många anläggningar där ute i landet med 3fas grupper i diazedcentraler som går till te.x en tvättstuga och fördelar sig till TM och TT så det är ju okej utan någon 3-polig säkring men tydlig märkning vid central och uttag är aldrig fel.
Ok gött! Då fixar jag en till grupp och uttag så kan vi tvätta lugnt sen :) tack för alla svar!
 
G GoGetLost skrev:
Är det en 3-polig säkring så är det okej.
Tittade du inte på bilderna i första inlägget?
 
Jag har två uttag från samma trefaskabel och det är ok så vitt jag förstått det. Elektrikern har ju kopplat det så. Eftersom det är olika faser så överlastas inte nollan. Däremot tror jag det behöver vara tydligt märkt på elcentralen att det är en trefaskabel så att man skruvar ur alla propparna om man ska göra något.
 
M mhoglund skrev:
Ok gött! Då fixar jag en till grupp och uttag så kan vi tvätta lugnt sen :) tack för alla svar!
Dra en till 3g1.5mm2 kabel till dosan, ta en annan fas och använd samma neutral och skyddsjord från matande kabel och sätt ett till uttag, eller sätt 2 när du ändå håller på så kan du köra alla 3 maskiner samtidigt (y):geek:
 
K Kane skrev:
Tittade du inte på bilderna i första inlägget?
Jo jag såg en 10A passdel och 3% av en diazedcentral
 
G GoGetLost skrev:
Dra en till 3g1.5mm2 kabel till dosan, ta en annan fas och använd samma neutral och skyddsjord från matande kabel och sätt ett till uttag, eller sätt 2 när du ändå håller på så kan du köra alla 3 maskiner samtidigt (y):geek:
Ja så får det bli. Tyvärr blir det rätt så fult med så många uttag men men ;) funktionalitet före allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.