Hur konstruerar man själva ihopfogningen av två fönsterspröjs till ett kryss? Någon som vet mer om detta?
Det jag främst undrar är vad för typ av verktyg/maskin man använder för att skära till fogningen. Fräs, bandsåg, vanlig handsåg? Eller nåt annat?
Jag hoppas att någon här har mer erfarenhet av fönstertillverkning och som kan ge mig lite tips om just detta moment.
 
För sånt finsnickeri skulle jag hålla mej till handverktyg. Geringssåg + fil för finliret.
 
Du sätter ihop dem "halvt i halvt" men eftersom en spröjs oftast har någon form av fräst profil så måste man göra "halvt i halvt" med gerning för att det skall bli snyggt. Tex om du skall sätta ett allmogeprofilerat foder runt ett fönster så måste du gera 45grader för att få ihop det snyggt.
 
Riksantikvariet har en skrift om renoverering av gamla fönster, du kanske kan hitta något i den?
Jag har för mig att jag sett en bättre beskrivning någonstan men kan inte hitta den nu, antar att du vill göra en fönsterbåge med en eller flera kryss i, typ 4 eller 6 rutor i varje båge?
Det bästa är nästan om du kan få tag i en gammal båge och plocka isär, då ser man ganska väl hur den är gjord.
Hyvel, stämjärn och såg, kanske en fräs om det ska vara någon profil, är väl dom verktyg man tänker på främst.
 
Redigerat:
Jo, det där med "halvt i halvt" förstår jag. Men om man inte vill använda handverktyg för att göra detta, kan man göra på nåt annat sätt? Har hört talas om någon maskin som kallas för "Geringsklipp". Vad är det?
Jag äger även en vertikalfräs, men kan inte komma på något bra sätt att använda den heller. :rolleyes:
 
Tack Nybyggarn, ska leta hos Riksantikvariet och se om jag hittar något.
 
Redigerat:
Jag brukar göra det i justersågen.Ska det halvt i halvt och geras blir det några moment, men det fungerar bra.

En gerklipp fungerar också bra, du kan nog med lite letande hitta en begagnad för 5-10 tusen.

Ett alternativ till att fälla halvt i halvt och gera är att först sätta ena spröjsen och sedan passa dom andra emot som jag gjort i dom vinkelräta korsen på fönstren i bilden.

2011-09-28_09-39-48_500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Hmm...okej, jag har väl blivit lite klokare nu :). Tack för tipsen i alla fall.
 
En tråd kan väl aldrig gå ut tiden som med gammalt material? =)

Hej larsbj,

Jag är väldigt nyfiken på dessa fönster, vilken bred och höjd hur det passar med proportionerna mot huset.

Jag tänker att man vill ha bredare fönster i ett uterum/veranda för mer ljusinsläpp. Men det finns få bilder att finna. Men här har ju du nåt liknande. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.