Sen är en annan viktig del att tänka på att liksom alla andra tillgångklasser har värdet på bostäder en cyklisk komponent. Att den cykeln följer konjunktur är inte så säker utan den torde vara mer kopplad till längre cykler men man skall inte glömma bort att en konsolidering på marknaden kan vara den cykliska komponenten
 
Det var det jag trodde frågan var bara när det skulle inträffa, hur länge tror ned det håller i sig, det lär ju knappas vända med stigande räntor?
Får jag inte det jag gav så säljer jag inte, vilket gör att jag inte kan köpa nytt.

Skönt att slippa fundera på hur det blir och njuta av livet istället.
 
A Andy78 skrev:
Det var det jag trodde frågan var bara när det skulle inträffa, hur länge tror ned det håller i sig, det lär ju knappas vända med stigande räntor?
Får jag inte det jag gav så säljer jag inte, vilket gör att jag inte kan köpa nytt.

Skönt att slippa fundera på hur det blir och njuta av livet istället.
Jag kan absolut tänka mig att sälja till stor förlust, så länge jag ska byta till ett hus som gått ner lika mycket och är dyrare än mitt... Rea ju.
 
  • Gilla
Höök och 2 till
  • Laddar…
harry73
harry73 harry73 skrev:
Antal objekt till salu ligger på 27 016
och antal sålda objekt på 112 986
Antal objekt till salu ligger på 27 782
och antal sålda objekt på 113 786
 
harry73
Antal objekt till salu ligger på 25 761
och antal sålda objekt på 114 427
 
harry73
Jag får inte ihop statistiken från mäklarstatistik:
Linjediagram över bostadsrätters prisutveckling över ett år med upp- och nedgångar angivna i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1,2% nedgång senaste månad?
0,8 uppgång senaste 3 månader?
4% uppgång senaste året?
Hur rimmar det med diagrammet?

För övrigt säger Hemnet just nu:
Antal objekt till salu ligger på 23 166
och antal sålda objekt på 114 630
 
Inte helt självklart. Så här förklarar Svensk Mäklarstatistik siffrorna:
"Tremånaderssiffran är en jämförelse med maj 2017 - juli 2017, tolvmånaderssiffran med augusti 2016 - oktober 2016 och i enmånadssiffran jämförs juli 2017 - september 2017 med aktuell period."

Man jämför alltså med en tremånadersperiod 1,3 eller 12 månader bakåt i tiden?
 
  • Gilla
Enys89
  • Laddar…
jag gillar att skribenten verkligen fått rätt i exakt ingen av sina analyser :D
 
  • Haha
harry73
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
jag gillar att skribenten verkligen fått rätt i exakt ingen av sina analyser :D
Dom senaste 20 åren har det pratats om prisras.

Man kan bara spekulera inte förutspå marknaden :)
 
harry73
Nu blev det också ett ordentligt ras under 2010 jag tror att det blev minst 25% prisras härnere.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu blev det också ett ordentligt ras under 2010 jag tror att det blev minst 25% prisras härnere.
Vad menar du skulle driva detta ras? Om det ska bli ett ras på bred front krävs någon form av yttre händelse som gör att människor tvingas sälja sina bostäder till ett avsevärt lägre pris än det som rådde tidigare. Vi snackar då saker som:

* Uppsägningar på bred front
* Kraftigt höjda räntor
* Ordentligt höjd fastighetsskatt/avgift (lägger allt i samma påse här)
* Annan händelse som gör att folk har svårt att betala för sina boenden eller att köparskaran inte kan finansiera köp på nuvarande nivåer

Så länge folk inte har ett behov av att flytta och inte heller tvingas göra det kommer de inte sälja till underpris och då kommer inget ras. Jämför man med aktiemarknaden så har ju en fastighetsaffär en stor tröghet i sig med höga transaktionskostnader så det är inget som sker lättvindigt.
 
Det räcker med att köparna av någon anledning inte är beredda att betala lika mycket. Det behövs inget dom drabbar säljarna egentligen.
 
harry73
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Vad menar du skulle driva detta ras? Om det ska bli ett ras på bred front krävs någon form av yttre händelse som gör att människor tvingas sälja sina bostäder till ett avsevärt lägre pris än det som rådde tidigare.
Det finns alltid bostäder som behöver säljas och det finns alltid bostäder som behöver köpas. Det finns några yttre faktorer som drivit upp priserna senaste åren, och om de ändras, kan priset folk är beredd att betala för bostäder minska.
Då kommer de bostäder som finns till salu, bli svårsålda och behöver till slut gå ner i pris. De som inte behöver flytta, kommer att avvakta med att sälja huset, så utbudet kommer att gå ner, men även efterfrågan.

Så att huspriset går ner, betyder inte att alla husägare kommer att ta sin förlust och försöker sälja sitt hus, men framförallt att fastighetsmarknaden låser sig och antal objekt minskar kraftigt.

Jag säger inte att det kommer att hända inom en snar framtid, men med tanke på pandemin, klimatkrisen, ökande energipriser, ökande inflation och stigande räntor, är det ändå inte så osannolikt att det kommer att hända igen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det räcker med att köparna av någon anledning inte är beredda att betala lika mycket. Det behövs inget dom drabbar säljarna egentligen.
Då får vi en nedgång, inte ett ras
 
harry73
det kan mycket väl bli ett ras. För vad som händer är att spekulanterna inte längre är beredda att köpa ett hus och säljarna inte längre är beredda att sälja sitt hus och marknaden stannar av helt.

Ner marknaden avstannar, är det väldigt få fastighetsaffärer som ligger till grund för statistiken och då kan några billiga "tvångsförsäljningar" påverka medelpriset mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.