Nyinstallerad spishäll med ledningar anslutna till anslutningsblocket, elektrikerarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsdiagram för anslutning av spishäll med olika färgkodade ledningar och kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema för spishäll som visar ledningar och kopplingar med beteckningar BU, GY, BK och BN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt en spishäll med samma modellnummer som den jag köpte för tre år sedan. I väntan på att en elektriker ska svara på min offertförfrågan roade jag mig med att leka elektriker. Som glad amatör tror jag mig ha kopplat rätt, men skulle bli glad om jag fick det bekräftat?! Det som förbryllar mig är varför inte den gamla och den nya hällen, om det här stämmer, hade samma ordning på trådarna. På den gamla satt den grå längst ner till vänster och istället var den längst upp till höger "tom". Vad beror en sådan sak på? Min tanke var först att de självklart skulle sitta i samma ordning, men om jag tolkat schemat som sitter på respektive spis rätt skiljer det sig. Vad spelar det för roll i praktiken? Den sista bilden är från instruktionshäftet för den nyaste spishällen. Och varför är en "tom", men har en liten plåt som binder ihop den blå och den grå? Jag har inte läst på någon annan stans, frågar här först.
 
Denna häll skall fungera över hela Europa!
Det är bara i Norden (läs Sverige/Finland) som vi har 3-Fas ända in i hus och dom flesta lägenheterna.
Övriga länder har bara 1-Fas in till ett hus säkrat 40-63A. När man kopplar in hällen på 1-Fas så drar den i teorien 32A då kopplar man som vänstra alternativet i bild 2 med parallella 1,5 mm2 (= 16A/ tråd)

Här i Sverige har vi 3-Fas och använder 2 av dom och kopplar som högra alternativet i bild 2, med 16A/Fas.
Då det aldrig går Max ström samtidigt i båda kablarna så hade det räckt med 1 st ledare 1,5 mm2 till Nollan med det gör inget att den är dubblerad.

I din förra spis/häll var grå ledare kopplad på [1] som är en blindplint där man kan parkera en inte använd ledare 3:e Fasen.
Det är ganska förvirrande att man från tillverkaren använder den 3:e ledaren till att öka arean för att tåla 1-Fas strömmen i Nollan i Mellan och syd Europa.
 
  • Gilla
Vaffis
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Denna häll skall fungera över hela Europa!
Det är bara i Norden (läs Sverige/Finland) som vi har 3-Fas ända in i hus och dom flesta lägenheterna.
Övriga länder har bara 1-Fas in
Påståendet stämmer inte :confused:
 
Det är faktiskt som så att inget av inkopplingsalternativen som visas är tillämpbart för Sverige! Hällen borde inte säljas i Sverige. Det alternativ som kommer närmast är det övre respektive högra.

Att en terminal är beror på att din häll drivs från maximalt två faser. Mer behövs inte. Det är bara fullstora spisar som drivs från tre faser för dessa har ju en ugn också. Du har bara en häll. På vissa hällar kan det se ut som om den tredje fasen används, men så är det inte (inte på moderna hällar). Förr fanns det tydligen äkta trefasiga hällar.

Mer detaljer om ditt fall finns här: Vi har ca en miljon trådar i exakt detta ämne.
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
 
  • Gilla
Vaffis och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hällen borde inte säljas i Sverige.
Varför säga att den inte borde säljas i Sverige , utveckla detta mera. Inkopplingen visar på 2 faser + noll ,( 400V + N ) visserligen har dom dubblerat nollan
 
Jag tänker på de dubblerade neutralledarna. Sådant påhitt borde inte ha nått Sverige.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Påhitt är väl att ta i , har det någon betydelse då om det är en eller 2 st nollor, det har vi sett tidigare, så inget nytt under solen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tänker på de dubblerade neutralledarna. Sådant påhitt borde inte ha nått Sverige.
Om det är två 230V-kretser och båda leder t.ex. 16A, så är det väl vettigt att både fasledaren och noll-ledaren har samma area.
För det går ju samma strömstyrka i båda ledarna från centralen till spishällen.
Annars får ju den ensamma nolledaren ta dubbla strömstyrkan.
Eller tredubbla om det är tre 230V-"plattor".
 
  • Haha
te95mne och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om det är två 230V-kretser och båda leder t.ex. 16A, så är det väl vettigt att både fasledaren och noll-ledaren har samma area.
För det går ju samma strömstyrka i båda ledarna från centralen till spishällen.
Annars får ju den ensamma nolledaren ta dubbla strömstyrkan.
Eller tredubbla om det är tre 230V-"plattor".
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om det är två 230V-kretser och båda leder t.ex. 16A, så är det väl vettigt att både fasledaren och noll-ledaren har samma area.
För det går ju samma strömstyrka i båda ledarna från centralen till spishällen.
Annars får ju den ensamma nolledaren ta dubbla strömstyrkan.
Eller tredubbla om det är tre 230V-"plattor".
Felaktigt påstående, vi har ju 3-fas i Sverige och med hjälp av våran fasförskjutning så får vi inte den dubbla ström i nollan som du vill mena. Vi drar ju exempelvis inte fram 3 nollor i samma rör när vi ska ha fram en 3 fas grupp.

Därför borde inte tillverkarna sälja produkter med en kabel som inte är lämplig för regionen. Det är tillräckligt många som har blivit förvirrade nu. Det var bättre som man löste det innan att den gråa låg på plint L3 som var blind och att det satt en bygel mellan N1 och N2.

MEN sen kan man absolut diskutera om det vore lämpligt med grövre neutralledare till dagens moderna maskiner som alla har effektelektroniker med stora DC laster som skulle kunna ge upphov till övertoner till skillnad från traditionella el apparater och vitvaror där det enbart handlade om linjära laster… Men det är överkurs i detta fallet för det är absolut inte därför tillverkarna har valt att använda sig av en kabel som inte uppfyller svensk standard. Regelvidrigt skulle jag kanske inte kalla det men det är absolut inte en lösning efter god elsäkerhetsteknisk praxis som är en vedertagen standard. Det förväntas och krävs att det följs av alla som är verksamma inom elinstallationsbranschen. Så man kan absolut tycka att tillverkarna borde ta sitt ansvar här eftersom samtliga andra produkter som säljs i branschen måste uppfylla de krav som finns i regionen där det ska säljas.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Riktigt att det här importerade skräpet inte skulle få säljas i Sverige. Det är heminredningstidningarna som får tanterna att tro att man måste ha en primitiv spishäll i ställer för en riktig elspis och en enfas ugn därunder i skåpet.
Diskbänk av plastic gör det hela ändå löjligare.
Hur gick det med rostfria kylskåp nu? Helt borta va och lika patetiskt omodernt som blå xenonstrålkastare på Mercan.
Hjälpte en kompis att hiva ut spisplatta, ugn och plastticdiskbänk med fula grå hoar. Elspis och rostfri diskbänk kom i stället i marbodalköket. Ingen ville köpa skräpet som var drygt ett år gammalt på Blocket så det åkte till återvinningen. Heminredningstidningarna tänker inte på klimatet och onödiga koldioxidutsläpp.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Fairlane
G Granström2 skrev:
Riktigt att det här importerade skräpet inte skulle få säljas i Sverige. Det är heminredningstidningarna som får tanterna att tro att man måste ha en primitiv spishäll i ställer för en riktig elspis och en enfas ugn därunder i skåpet.
Välkommen in i 2021, där även män kan röra sig i köket. Jag har inget emot en klassisk spis och tycker också att det är lite löjligt att betala dubbelt så mycket för häll och separat ugn om de ändå sitter på samma ställe i förhållande till varandra som de gör på en spis. Hos mig sitter hällen i en köksö och ugnen på andra sidan köket, högre upp.

G Granström2 skrev:
Hur gick det med rostfria kylskåp nu? Helt borta va och lika patetiskt omodernt som blå xenonstrålkastare på Mercan.
Rostfritt finns och säljs fortfarande om än i mindre utsträckning än tidigare. Xenon ersätts väl med LED på nya bilar, men när Xenon kom så var det ett lyft mot halogen, så att man inte skulle ta det förstår jag inte.

G Granström2 skrev:
Hjälpte en kompis att hiva ut spisplatta, ugn och plastticdiskbänk med fula grå hoar. Elspis och rostfri diskbänk kom i stället i marbodalköket. Ingen ville köpa skräpet som var drygt ett år gammalt på Blocket så det åkte till återvinningen. Heminredningstidningarna tänker inte på klimatet och onödiga koldioxidutsläpp.
Så du om kompisen slängde 1 år gamla, fungerande grejer, för ni ville ha något annat och det är heminredningstidningarnas fel? Har kompisen ingen egen vilja eller var det heminredningstidningarna som tvingade hen att skaffa elspis (antar att hällen också drevs av el)?
 
N Nixon90 skrev:
Felaktigt påstående, vi har ju 3-fas i Sverige och med hjälp av våran fasförskjutning så får vi inte den dubbla ström i nollan som du vill mena...
N Nixon90 skrev:
MEN sen kan man absolut diskutera om det vore lämpligt med grövre neutralledare till dagens moderna maskiner som alla har effektelektroniker med stora DC laster som skulle kunna ge upphov till övertoner...
Tack för klargörandet!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Denna häll skall fungera över hela Europa!
Det är bara i Norden (läs Sverige/Finland) som vi har 3-Fas ända in i hus och dom flesta lägenheterna.
Övriga länder har bara 1-Fas in till ett hus säkrat 40-63A. När man kopplar in hällen på 1-Fas så drar den i teorien 32A då kopplar man som vänstra alternativet i bild 2 med parallella 1,5 mm2 (= 16A/ tråd)

Här i Sverige har vi 3-Fas och använder 2 av dom och kopplar som högra alternativet i bild 2, med 16A/Fas.
Då det aldrig går Max ström samtidigt i båda kablarna så hade det räckt med 1 st ledare 1,5 mm2 till Nollan med det gör inget att den är dubblerad.

I din förra spis/häll var grå ledare kopplad på [1] som är en blindplint där man kan parkera en inte använd ledare 3:e Fasen.
Det är ganska förvirrande att man från tillverkaren använder den 3:e ledaren till att öka arean för att tåla 1-Fas strömmen i Nollan i Mellan och syd Europa.
Tack för svar! Tror jag förstår något bättre nu att det är tvåfas som gäller och att nollorna är dubblerade och om en grå blind. Har haft besök också och då kan väl det här stämma då:
Eluttag med öppet lock där en kabel med blå, brun, gul/grön och grå trådar är ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den grå är avklippt. Bygeln sitter kvar vid den blå. Och i kontakten kan det vara fyra plus jord i mitten, men en används inte. Så nu är det rätt?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är faktiskt som så att inget av inkopplingsalternativen som visas är tillämpbart för Sverige! Hällen borde inte säljas i Sverige. Det alternativ som kommer närmast är det övre respektive högra.

Att en terminal är beror på att din häll drivs från maximalt två faser. Mer behövs inte. Det är bara fullstora spisar som drivs från tre faser för dessa har ju en ugn också. Du har bara en häll. På vissa hällar kan det se ut som om den tredje fasen används, men så är det inte (inte på moderna hällar). Förr fanns det tydligen äkta trefasiga hällar.

Mer detaljer om ditt fall finns här: Vi har ca en miljon trådar i exakt detta ämne.
[länk]
Tack för svar! Jag förstår bättre nu. Kan tillägga att jag hade letat innan bland äldre trådar, men inte hittat. Läste det du länkade till, tack!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag ser att du har klippt den grå med en naken ände som följd. Den kan dock inte ställa till med något som det ser ut. Bättre hade varit att du anslöt den till terminal 1. Men låt det vara.
 
  • Gilla
Vaffis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.