Hej! Jag letar efter ett datorprogram där man kan planera en trädgård och försöka illustrera hur det skall se ut... Gärna ett gratisprogram eller ett som inte är så dyrt att använda!

//SUSIDUS
 
Google's sketchup tycker jag är ett suveränt gratis-program. Jag har ritat hela min tomt inkl hus, häckar, tänkta plantering etc mha av detta -- skalenligt (använd den inbyggda måttbandet och dra ut exakta mått).

En fördel med programmet är att man kan följa solen/skuggan under de olika timmarna under dagen!

Var riktigt skönt att plocka med sig min 3D-modell och visa grannen innan jag nu satte igång med mitt altanbygge som inkräktar lite på deras utsikt. :)

Ladda ner från Google SketchUp - Download (har testat på både XP och Vista).

Lycka till,
Jonas
 
En liten fråga ang "solskenet" i SketchUp. Programmet och jag verkar ha lite olika åsikt om var de olika väderstrecken befinner sig i förhållande till min modell (eller vice versa). Kan man på något sätt tala om var man vill ha söder etc?

I övrigt håller jag med om att SketchUp är ett klart vettigt program. Inte tokavancerat (på gott och ont) och gratis är ju alltid gott...
 
Jorå, det verkar allt finnas en liten kompass i verktygsfältet man kan klistra på valfritt ställe i din modell. Genom att snurra på denna kan man ange de olika väderstrecken.

Håller med för övrigt..., gratis är gött :)
 
Vilken version av SketchUp har du då du hittar en kompass i verktygsfältet?
Jag har Google SketchUp 6 (free) och då var man tvungen att importera platsen från Google Earth och då var det inte så lätt att få rätt riktningar...
 
Något nytt om Trädgårdsplaneringsprogram 2010?
 
Jag har testat garden planner. Det är helt OK.
 
Tack druvan, ska kolla upp Garden planner. Har testat sketch upp vilket var kul. Men efter 4 timmar var det enda jag åstadkommit ett träd som såg ut som lille skutts stubbe. Var hittar jag tillbehör med färdiga träd och buskar och hus och sol och skugga?
 
I Garden planner finns det färdiga träd, buskar, hus mm. Man kan rita upp hela sin tomt skalenligt. Nackdelen är att man endast kan titta på sin trädgård uppifrån, man kan inte se hur solen och skuggorna rör sig.
 
Kan man inte få 3D skisser av garden planner?
 
Inte vad jag vet. Men det var över ett år sedan jag använde programmet så det kanske har uppgraderats.
 
Om du odlar grönsaker så är http://smigo.org ett enkelt sätt att planera din köksträdgård. Gratis och med svensk översättning.
 
Jag spenderade i höstas timmar timmar på att prova gratisprogram och läsa recensioner om de man måste betala för. I slutändan så blev det gratis-sketch up, då jag insåg att de flesta plantor finns att ladda ner gratis på nätet direkt via programmet! Lägg till att du kan modulera allt annat byggnadsmässigt, det är lätthanterat och helt 3D/2D beroende på vad du vill se, så kunde jag inte hitta en bra konkurrent för privatpersonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.