Ta bort asbestfönsterbrädorna (handskar på, fukta gärna för att minska risken för dammbildning), packa in dem tätt i plast och märk 'asbest'. Kontakta sedan din lokala huvudman för hushållsavfallet och fråga var du kan lämna dem!
Sedan skaffar du nya fönsterbrädor av icke hälsofarligt material.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Tack för råden. Går det att måla sådana här fönsterbrädor med häftprimer och sedan målarfärg för att lösa det kortsiktigt?
 
Knappast värt jobbet, det går nog ungefär lika fort att byta fönsterbrädorna.
 
R Rogga L skrev:
Tack för råden. Går det att måla sådana här fönsterbrädor med häftprimer och sedan målarfärg för att lösa det kortsiktigt?
Kom igen nu! Vakna!
 
  • Gilla
Jetkokos och 1 till
  • Laddar…
Jag har pratat med den lokala huvudmannen angående avfall och man får inte lämna det med andra sopor. Jag tror inte heller att man får lämna miljöfarligt avfall på den mobila avfallsstationen som kommer en gång i månaden. Det enda alternativet är att hyra bil och köra det till en miljödeponi. Det är därför jag funderade på ett sätt att lösa det kortsiktigt tills det att jag har möjlighet att ta det till deponin.
 
Myrstacken
Jösses det är en fönsterbräda med lite repor i inte en uranstav (kärnbränsle) för ett kärnkraftverk.
 
R Rogga L skrev:
Jag har pratat med den lokala huvudmannen angående avfall och man får inte lämna det med andra sopor. Jag tror inte heller att man får lämna miljöfarligt avfall på den mobila avfallsstationen som kommer en gång i månaden. Det enda alternativet är att hyra bil och köra det till en miljödeponi. Det är därför jag funderade på ett sätt att lösa det kortsiktigt tills det att jag har möjlighet att ta det till deponin.
Har du ingen vän/granne/släkting som har bil och kan skjutsa dig till närmsta ÅVC som tar emot asbest, och sedan till ditt favvo-byggvaruhus för att köpa nya fönsterbrädor när ni ändå är ute och åker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.