Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är väll inte så bra att all skit rinner ut i dagvattnet?
Vilken skit??
Jag håller inte på att byta olja och liknande.
Det som finns på min bil är samma skit som finns om jag ställer min bil utanför garaget på uppfarten.
 
A Argastesnickaren skrev:
Vilken skit??
Jag håller inte på att byta olja och liknande.
Det som finns på min bil är samma skit som finns om jag ställer min bil utanför garaget på uppfarten.
Fast bilen samlar på sig en väldig massa skit så som asfalt och salt. Tvättar du av det så rinner det ut i dagvattnet. Det är garanterat inte tillåtet i din kommun. I de flesta kommuner får man inte bygga nytt med golvbrunnar i garage utan avskiljare…..
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Gissar att du har oljeavskiljare då?
Finns inget krav på det i privat garage.
Dom försökte dra den pennan med mig när jag sökte bygglov och när jag ifrågasätter skickar dom mig till kommunala miljö nämnden som tyckte samma sak.
Kör jag in två bilar med snö på så vill jag ha väck den.
Om den snön smälter ute på uppfarten eller inne i garaget spelar ingen större roll.
Alla menade att man bygger inte med brunnar i garage men när jag stod på mig så fanns inget som dom kunde peka på för att stoppa det.
Dom tog också upp om oljeavskiljare.
Det skulle bli för dyrt att kräva av en privatperson som inte skruvade i garaget så jag fick mitt bygglov och allt är besiktigat och godkänt.
Torrt och fint och utan några utsläpp mer än lite smältvatten som ändå hade kommit.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Fast bilen samlar på sig en väldig massa skit så som asfalt och salt. Tvättar du av det så rinner det ut i dagvattnet. Det är garanterat inte tillåtet i din kommun. I de flesta kommuner får man inte bygga nytt med golvbrunnar i garage utan avskiljare…..
Jag tvättar inte bilen i garaget.
 
Det här har alltid fascinerat mig... Om jag tvättar min bil tvättar man loss mängder med livsfarliga saker som måste rensas enligt alla konstens regler. Jag säger inte emot det...
Men om jag inte tvättar bilen, vart tar det vägen då? Och vad händer med vattnet i alla dagvattenbrunnar längs gatan? Jag får aldrig ihop det här...
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag tvättar inte bilen i garaget.
Det kanske du inte gör, men vad hindrar dig från att göra det? Det är ju just därför du inte får ha brunnar. Det verkar som din kommun vek ned sig snabbt, man får väll gratulera dig till det. Det är förmodligen inte tillåtet oavsett.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det kanske du inte gör, men vad hindrar dig från att göra det? Det är ju just därför du inte får ha brunnar. Det verkar som din kommun vek ned sig snabbt, man får väll gratulera dig till det. Det är förmodligen inte tillåtet oavsett.
Vad är det som hindrar att jag tvättar bilen på uppfarten och samma skit rinner ner i brunnen på gatan.
Då jag närmar mig 60 så är det så vår generation gjort länge.
Nu finns det alldeles lysande tvättar i stort sett i varje by med betydligt bättre oljeavskiljare än vad jag hade kunnat installera i mitt lilla garage som jag använder istället.
När jag byggde la jag gott om pengar på isolering och solceller på taket.
Man behöver inte skita i miljön för att man vill ha en brunn i garaget;)
 
Ganska dåliga argument. Att du inte tvättar i garaget är ju ingen garanti mot något. Om du säljer huset till våren så får den nya ägaren ett garage med brunnar i och tänker ”schysst att tvätta inne”. Det är ju därför kommunen sätter de regler de gör, för att alla inte har vett. Så anledningen till att vi kommenterade ditt inlägg är mest att det inte är tillåtet, även om just du kanske lyckats få igenom det. Min bror och en kollega byggde nya garage i våras, därav har vi pratat en hel del om det. Jag har även två kompisar som jobbar som projektörer i det kommunala vattenbolaget. Det är inte tillåtet…..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ganska dåliga argument. Att du inte tvättar i garaget är ju ingen garanti mot något. Om du säljer huset till våren så får den nya ägaren ett garage med brunnar i och tänker ”schysst att tvätta inne”. Det är ju därför kommunen sätter de regler de gör, för att alla inte har vett. Så anledningen till att vi kommenterade ditt inlägg är mest att det inte är tillåtet, även om just du kanske lyckats få igenom det. Min bror och en kollega byggde nya garage i våras, därav har vi pratat en hel del om det. Jag har även två kompisar som jobbar som projektörer i det kommunala vattenbolaget. Det är inte tillåtet…..
Alla (eller iallafall många) säger att det inte är tillåtet med brunn i garaget.
Isåfall vet ju varken min ka, byggnadsnämnden och miljö förvaltningen i min kommun om vilka regler som gäller.
Många tycker inte att det är godkänt.
Tycka är en sak var finns dessa bestämmelser isåfall, gärna länk dit.
Sen måste vi skilja på ett garage gjort för att parkera i och ett lite mer mek garage.
Sen som jag skrev innan, den som tvättar bilen i sitt garage tror du inte att det är samma folk som i annat fall tvättar den på infarten med samma resultat?
 
  • Haha
Ramnemark
  • Laddar…
Fast man får ju inte tvätta bilen på tex asfalt där vattnet rinner ner i brunnar, men man får tvätta på grus eller gräs. Då renas vattnet innan det når grundvattnet
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Heij83
Lite tråkigt att ni håller på att kapa TS tråd.
Kanske ska ta diskussionen i en annan!
 
  • Gilla
Liljekonvalj och 9 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ganska dåliga argument. Att du inte tvättar i garaget är ju ingen garanti mot något. Om du säljer huset till våren så får den nya ägaren ett garage med brunnar i och tänker ”schysst att tvätta inne”. Det är ju därför kommunen sätter de regler de gör, för att alla inte har vett. Så anledningen till att vi kommenterade ditt inlägg är mest att det inte är tillåtet, även om just du kanske lyckats få igenom det. Min bror och en kollega byggde nya garage i våras, därav har vi pratat en hel del om det. Jag har även två kompisar som jobbar som projektörer i det kommunala vattenbolaget. Det är inte tillåtet…..
Håller på bygga garage jag tar gärna länk där det står att man måste ha oljeavskiljare :love:
 
Oljeutsläpp är ju inte lämpligt och har svårt att tro att någon kommun tillåter det. Ett enkelt sätt att lösa detta på är att köpa ett oljestopp till golvbrunnen. Då är det ok med brunn i garage!
 
Åsa Lund
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
S
A Argastesnickaren skrev:
Vad är det som hindrar att jag tvättar bilen på uppfarten och samma skit rinner ner i brunnen på gatan.
Då jag närmar mig 60 så är det så vår generation gjort länge.
Nu finns det alldeles lysande tvättar i stort sett i varje by med betydligt bättre oljeavskiljare än vad jag hade kunnat installera i mitt lilla garage som jag använder istället.
När jag byggde la jag gott om pengar på isolering och solceller på taket.
Man behöver inte skita i miljön för att man vill ha en brunn i garaget;)
Ska du följa reglerna så får inte vattnet från din uppfart rinna ut till gatan och brunnen där. Två fel ger inte ett rätt. ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.