Hej,
Är det väldigt mycket bättre kvalitet på pärlspont från sekelskifte.se än från byggmax?

Ska beställa pärlspont och slås av prisskillnaden.
 
Det kan handla om tjockleken?
Bllig pärlsont är i värsta fall inte ens 10mm tjock medan bra pärlsont brukar vara någonstans kring 16 eller 18mm.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Skulle rekommendera att gå till en lokal mindre såg/hyvel. Då får man bra kvalité till byggmax pris! Troligen är sekelskifte bara mellanhand mellan ett bra hyvleri och slutkund och tar då ett påslag.
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Hur som helst, se till att den är helt torra innan den spikas upp. Det är inte roligt att se den krympa sedan och bilda springor där man inte vill ha dem. Grundmåla helst innan de sätts upp och slutstryk när det är som torrast.
Byggmax brukar ha fuktigt virke. Andra varierar det hos. Typ moelven brukar vara torkat och inplastat.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
A
Jiji Jiji skrev:
Hej,
Är det väldigt mycket bättre kvalitet på pärlspont från sekelskifte.se än från byggmax?

Ska beställa pärlspont och slås av prisskillnaden.
Jag brukar handla från Veckebo såg, har varit riktigt bra. Nu har jag iofs inte köpt just pärlspont, men massor av annat.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Skulle rekommendera att gå till en lokal mindre såg/hyvel. Då får man bra kvalité till byggmax pris! Troligen är sekelskifte bara mellanhand mellan ett bra hyvleri och slutkund och tar då ett påslag.
Hade jag gärna gjort om jag hittat någon...
Trots att hela skogen är full med träd verkar hyvlerierna och sågarna tagit slut. Det är väl det som är utveckling antar jag.;)
 
mowatom skrev:
Jag brukar handla från Veckebo såg, har varit riktigt bra. Nu har jag iofs inte köpt just pärlspont, men massor av annat.
Ska kolla det. Det är mer grejer som vi ska ha också, men det kanske finns där också.
 
A
Jiji Jiji skrev:
Ska kolla det. Det är mer grejer som vi ska ha också, men det kanske finns där också.
Skulle tro att de är de som levererar till de flesta byggnadsvårdsbutiker, så de har mkt fint.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hade jag gärna gjort om jag hittat någon...
Trots att hela skogen är full med träd verkar hyvlerierna och sågarna tagit slut. Det är väl det som är utveckling antar jag.;)
Var i landet bor du?!
 
S swirve skrev:
Var i landet bor du?!
Huset bor i södra Kalmar län.
 
Jiji Jiji skrev:
Huset bor i södra Kalmar län.
En snabb googling ger att tex https://www.kavelbrosagen.se/ ska kunna leverera bra kvalité med bra pris och ligger sydväst om Kalmar.
 
Jiji Jiji skrev:
Huset bor i södra Kalmar län.
Inge Karlssons i norra länet hyvlar (ägs idag av Frödinge sågverk).
Men det är nog samma virke du får i byggvaruhusen för det står buntat/inplastat med 15-20 varumärken t.ex. Moelven.
Även varumärken/företag med norrlänska namn;)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S swirve skrev:
En snabb googling ger att tex [länk] ska kunna leverera bra kvalité med bra pris och ligger sydväst om Kalmar.
Tack, jag vill minnas att jag kollade upp just den sågen och att de gick bort för att vi ska ha väldigt lite av många olika saker och att det då ändå blev dyrare totalt sett. Men nu blir jag osäker på om det var den sågen så jag ska nog kolla igen.
 
A AndersS skrev:
Inge Karlssons i norra länet hyvlar (ägs idag av Frödinge sågverk).
Men det är nog samma virke du får i byggvaruhusen för det står buntat/inplastat med 15-20 varumärken t.ex. Moelven.
Även varumärken/företag med norrlänska namn;)
Tack! De går bort tyvärr för det var för krångligt. Vi ska ha flera olika saker (väldigt lite av allt) och det måste vara smidigt att beställa och få det levererat.
 
Vi köpte allt vårt snickeri från denna firma.

https://veckebosag.se/

Vi är nöjda. Men det lider av samma problem som allt annat trä idag. Det är mjukt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.