De röda pölser man fick i Danmark på 60 och 70-talet
Ilsket röda och det var inte bara korvskinnet som var rött
Säkert inget hälsosamt färgmedel, men de var mycket godare än den bleka variant som finns nu ;)
 
U Uffe A skrev:
De röda pölser man fick i Danmark på 60 och 70-talet
Ilsket röda och det var inte bara korvskinnet som var rött
Säkert inget hälsosamt färgmedel, men de var mycket godare än den bleka variant som finns nu ;)
Har en polare som arbetade på Lithells när man tillverkade sån korv, måste varit på tidigt 90-tal nån gång... Färgen var helt omöjlig att tvätta bort från händer od. tydligen..
 
L lat skrev:
Beyaz blandade man väl med Grappo? Blev riktigt gott.
När jag gick gymnasiet var det en kille som hade smeknamnet Beyaz. Hörde aldrig att han kallades vid sitt riktiga namn.
 
Sprang på den här bilen idag och fick en nostalgisk tår i ögat. Farsan var ju televerkare och hade nåt liknande. Jäkligt kul att nån håller liv i en sån, bra skick ser den ut att vara i också.
Orange Volvo 240 GL i klassisk Televerket-design parkerad på gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
possum77 och 13 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Sprang på den här bilen idag och fick en nostalgisk tår i ögat. Farsan var ju televerkare och hade nåt liknande. Jäkligt kul att nån håller liv i en sån, bra skick ser den ut att vara i också.
[bild]
Vi har en snubbe i byn som kör runt med sin fortfarande. När man ser den tänker man gud vad groteskt ful den är. Men samtidigt på den tiden så var bilar unika för sina märken. Idag är ju bilarna nästan lika tråkigt identiska.
 
D Dublin skrev:
Sprang på den här bilen idag och fick en nostalgisk tår i ögat. Farsan var ju televerkare och hade nåt liknande. Jäkligt kul att nån håller liv i en sån, bra skick ser den ut att vara i också.
[bild]
Men är den äkta? Ser ut att vara ett 'stort' fönster på bakluckan och det stämmer väl inte med skyltningen Televerket, äkta borde väl varit skyltad TELE för så blev det väl när verket bolagiserades
 
F fribygg skrev:
Men är den äkta? Ser ut att vara ett 'stort' fönster på bakluckan och det stämmer väl inte med skyltningen Televerket, äkta borde väl varit skyltad TELE för så blev det väl när verket bolagiserades
De där fanns att köpa på Överskottsbolaget här i Stockholm, men då utan dekaler. Jag hjälpte flera bekanta att köpa just televerksbilar där. Så dekalerna är nog som du gissar ditklistrade efteråt.
 
Televerksbilarna hade bra historik med bla återkommande rostskyddsbehandlingar, så det fanns fina exemplar att hitta. Alla hade bränslevärmare, men annars sniknast tänkbara utrustning.
 
Var inte Televerkets 145/245:surprised:r normalt i expressutförande? (D.v.s. med det förhöjda taket.)
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
D Dublin skrev:
Sprang på den här bilen idag och fick en nostalgisk tår i ögat. Farsan var ju televerkare och hade nåt liknande. Jäkligt kul att nån håller liv i en sån, bra skick ser den ut att vara i också.
[bild]
Det rullar en sån i Tomelilla med :)
 
Jag tror att det är en för ny modell av 245 för att vara en äkta televerksbil. Men den var trevlig att se ändå.:)
 
M Myckling skrev:
Jag tror att det är en för ny modell av 245 för att vara en äkta televerksbil. Men den var trevlig att se ändå.:)
Det var väl Televerk fram till - 93 men man jobbade väl inte under det namnet på slutet
 
P
Maria T Maria T skrev:
Det kan du nog ha rätt i, dock var detta nån gång 1990-1992 och jag minns inte makaronpriset då och vet inte makaronpriset idag ;) stekt falukorv kan vi längta efter och då får det bli det men väljer hellre gnocchi eller annan pasta än "torrmakaroner" till.
Under finans- och fastighetskrisen i Sverige var bitvis räntorna skyhöga, speciellt hösten 1992 när Riksbanken försökte försvara den fasta växelkursen på kronan.

Jag tänkte mer på 1980-talet när det var normalt i flera år att bolåneräntorna låg på över 10 %.
 
Maria T
P pmd skrev:
Under finans- och fastighetskrisen i Sverige var bitvis räntorna skyhöga, speciellt hösten 1992 när Riksbanken försökte försvara den fasta växelkursen på kronan.

Jag tänkte mer på 1980-talet när det var normalt i flera år att bolåneräntorna låg på över 10 %.
Vi köpte ett radhus i juni 1990 och tog över dåvarande lån, varav ett hade denna höga ränta så det var definitivt en kvarleva från 1980-talet. Ett annat av lånen vi tog över hade ränta på runt 11,8%.
Sen hade min bättre hälft den goda (inte!) idén att låta värdera om huset just i samband med krisen, varpå banken tyckte det var värt mindre än vad vi köpte för :(så fick låna mellanskillnad av en snäll släkting.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
P
U Uffe A skrev:
De röda pölser man fick i Danmark på 60 och 70-talet
Ilsket röda och det var inte bara korvskinnet som var rött
Säkert inget hälsosamt färgmedel, men de var mycket godare än den bleka variant som finns nu ;)
På 1960-talet var även svenska korvar röda. Senare förbjöds färgämnet, men jag minns inte när.

Sen början av 1990-talet (tror jag) fick korvarna återigen vara röda även i Sverige, men vi har väl vant oss vid att korvar inte ska vara knallröda. Jag har inte sett röda korvar i Sverige så värst ofta de senaste decennierna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.