Vit kakel med ovanligt fogad ytterkant i hörn av funktionellt kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med vit kakel och en ovanlig fogning kring ytterkanten nära ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag blev lite förvånad när jag kom hem och såg att plattsättaren hade fogat runt ytterkanten på kaklet i vårt funkiskök som vi renoverar. Har aldrig sett det fogat så här förut eller iaf inte tänkt på det, och ansvarige för bygget tyckte också det lät konstigt. Plattsättaren hävdar att det går att måla över, men frågan är om det inte är bättre att försöka skrapa bort först så att det iaf inte sticker ut fog? Dvs en mer rak kant. Vad säger ni som är mer insatta? Posta gärna närbilder på hur det ska se ut.

Jag tänker att om man t.ex maskerar kaklet så borde inte det skadas när man skrapar bort fog?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Förr har jag fått för mig att man rundade till övergången mot vägg, speciellt i överkant.
För att det inte ska bli en hylla där onödigt mycket damm och skit fastnar.

Jag hade spacklat eller fogat kanten med mjukfog.
Gjorde så själv nyligen. ( målad gipsspackel) Rundad övergång mellan vit kaklad vägg och målad vägg för att undvika dammhyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Ser inte så farligt ut, bara kulören, inte fel att ha en fog där, då lägger sig inte fett och annat på kanten som blir svår att hålla ren, maska kaklet och måla fogen.
 
Tack så mycket för alla svar, då låter det ju rimligt att måla. Eventuellt med mjukfog först, tror kanske målaren får fixa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.