P Pysslarn skrev:
Avancerade leksaker du har — ser häftigt ut!

Vad är det?
//Ronnie
En klassisk villhöver-pryl :)

En bättre begagnad billig laser-cnc. Nej den kan inte skära igenom ngt vettigt material, mest göra brännmärken.
 
Spånsugen har idag äntligen fått flytta ut till sitt nya hem. Nu blir nästa steg att börja skissa på mer funktionell rördragning inne i garaget. Kampen mot dammet fortsätter!

Spånsug installerad utomhus i träskjul bredvid hopfällbar stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå spånsugslang installerad i ett trångt garage med verktyg på väggen och trämaterial på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 12 till
  • Laddar…
AXS
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Spånsugen har idag äntligen fått flytta ut till sitt nya hem. Nu blir nästa steg att börja skissa på mer funktionell rördragning inne i garaget. Kampen mot dammet fortsätter!

[bild]
[bild]
Snyggt! Rekommenderar avloppsrör för grovdragning.

Glöm inte heller att du måste öka tilluften och kanske även mer värme iom att all luft blåses ut.
 
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Spånsugen har idag äntligen fått flytta ut till sitt nya hem. Nu blir nästa steg att börja skissa på mer funktionell rördragning inne i garaget. Kampen mot dammet fortsätter!

[bild]
[bild]
Finns det inte risk att den varma luften kondenserar utomhus med mägel som följd? Finurlig lösning att få bort allt som lever om(y)
 
T trojlee skrev:
Finns det inte risk att den varma luften kondenserar utomhus med mägel som följd? Finurlig lösning att få bort allt som lever om(y)
Det finns säkert en teoretisk risk för det. Jag använder spånsugen max ett par timmar i månaden då jag endast hobbysnickrar, så jag tänker att risken ändå borde vara relativt liten. Om det visar sig att det börjar mögla i t ex filterpåsen eller i skjulet så får jag väl hitta på någon lösning på det.

Samma gäller för värmeförlust i garaget, jag är medveten om att jag kommer att blåsa ut en del varmluft men tror att det kommer vara till en relativt försumbar kostnad med tanke på hur lite jag kör sugen. Och det får det vara värt för att slippa ett fint lager damm på allt annat som står i garaget.
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
I min (förra) verkstad släppte jag ut luften från spånsugen i naturen, mycket för att bli av med det finkorniga dammet. Jag upplevde inte att det gjorde det nämnvärt kallare i verkstaden.
Det som jag upplevde som vinterproblem var iskalla verktyg.
Kan man lösa det problemet klarar man nog av det mesta i vinterverkstaden!
 
  • Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Nejnejnej det är gubbrastgårdar!
Mellanchefsrastgårdar* :D
 
  • Gilla
  • Haha
Ursviken och 4 till
  • Laddar…
Jag har tränat på att svetsa rostfritt med pinne!
Vänster är första biten och höger är efter en timmes testande.
Svetsförsök på två rostfria stålrör, vänstra med ojämna svetsar och högra med förbättrade svetsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Jag har tränat på att svetsa rostfritt med pinne!
Vänster är första biten och höger är efter en timmes testande.
[bild]
Vilken elektrod och ström?
 
Needas Needas skrev:
Jag har tränat på att svetsa rostfritt med pinne!
Vänster är första biten och höger är efter en timmes testande.
[bild]
Svetsa rostfritt?

Det där är punkter/häftor...
 
Violina Violina skrev:
Svetsa rostfritt?

Det där är punkter/häftor...
Om jag inte minns fel så använde jag en svets till att punkta /häfta!
Då hävdar jag bestämt att jag har svetsat.:thinking: Eftersom jag är nybörjare så har jag nog missat hur lång sömmen ska vara för att få kallas svets. :rofl:
 
  • Gilla
hyggabus och 4 till
  • Laddar…
Då dagens golfrunda frös inne (ordagrant), tog jag det som ett tecken på att det är dags för vinterhjul på släpet. Så lätt och kul med rätta verktygen att jag bytte 2,5 gånger (kan eventuellt haft något att göra med rotationsrikning med :oops:).

Släpvagn upplyft på domkraft vid hjulbyte med mutterdragare på marken och löv på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
mexitegel och 9 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Det blir kanske lättare att backa med släp om man gör som du först tänkte?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Lite mera basic, några krokar och en regel så har man nåt att hänga cyklarna från
GEQfj6s.jpg
 
  • Gilla
kristofo och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Lite mera basic, några krokar och en regel så har man nåt att hänga cyklarna från
[bild]
Ni ska inte ut och cykla på ett tag va? Ser inte ut som en lösning där man hänger upp/tar ner cykeln särskilt ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.