M Morpal skrev:
Jag tog hjälp av timmerman att byta stockar i vägg men annars har jag gjort resten själv att riva ut golv, mullbänk, lerklina och lägga nytt golv.
Vad kostade timmermannens arbete? Vi har en offert där två timmermän tillsammans ska reparera syll på några ställen. 750 kr/tim.
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Behöver man ta bort allt i mullbänken? Räcker det inte med att ta bort organiskt material, te x jord?
Ju mer du tar bort desto mer av det isolerande materialet hasopor får plats. Däremot ska du inte gräva djupare än grundstenarna eftersom de då kan rasa. Om golvbjälkarna är i ok skick skulle jag behålla dem. Var det svar på din fråga?
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ju mer du tar bort desto mer av det isolerande materialet hasopor får plats. Däremot ska du inte gräva djupare än grundstenarna eftersom de då kan rasa. Om golvbjälkarna är i ok skick skulle jag behålla dem. Var det svar på din fråga?
Ja tack, jättebra svar.
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Ja tack, jättebra svar.
Sedan har jag sett på forum att det finns folk som t.o.m. soränger bort stenbumlingar i grunden. Varför vet jag inte. Men jag antar att det finns en anledning…. Själv har jag inga stebumlingar, så aldrig funderat över det…
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Hasopor isolerar måttligt bra så ett rejält lager behöver läggas. Har för mig att det ligger i regionen av 1/3-dels isolerförmåga (lambdavärde) så om man vill isolera grunden lika mkt som rekommenderas för nybyggda hus, dvs motsvarande 30 cm frigolit under betongplattan, så behövs ca 90 cm tjockt lager av Hasopor.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ju mer du tar bort desto mer av det isolerande materialet hasopor får plats. Däremot ska du inte gräva djupare än grundstenarna eftersom de då kan rasa. Om golvbjälkarna är i ok skick skulle jag behålla dem. Var det svar på din fråga?
Ja tack.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hasopor isolerar måttligt bra så ett rejält lager behöver läggas. Har för mig att det ligger i regionen av 1/3-dels isolerförmåga (lambdavärde) så om man vill isolera grunden lika mkt som rekommenderas för nybyggda hus, dvs motsvarande 30 cm frigolit under betongplattan, så behövs ca 90 cm tjockt lager av Hasopor.
det är kanske inte motiverat att golvisolera ett gammalt hus utifrån modern standard. Troligtvis finns inte motsvarande isolering i väggar och tak och då blir det kallt likaväl.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
det är kanske inte motiverat att golvisolera ett gammalt hus utifrån modern standard. Troligtvis finns inte motsvarande isolering i väggar och tak och då blir det kallt likaväl.
Det används som fritidshus. Timmerväggar som håller värmen bra.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
det är kanske inte motiverat att golvisolera ett gammalt hus utifrån modern standard. Troligtvis finns inte motsvarande isolering i väggar och tak och då blir det kallt likaväl.
Helt riktigt. Tog med det mest som en jämförelse för att ge lite uppfattning om vilka djup som det kan röra sig om.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.