Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Och ändå är det inte de fossildrivna fordonen som är den stora boven. Se mitt inlägg före ditt.
Jag läste din länk och kan konstatera att vad gäller klimatet är fossildrivna fordon en stor bov, det var dock etter värre att skaffa barn! Konstigt nog var inte "sluta elda med ved" med på listan :thinking:.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag läste din länk och kan konstatera att vad gäller klimatet är fossildrivna fordon en stor bov, det var dock etter värre att skaffa barn! Konstigt nog var inte "sluta elda med ved" med på listan :thinking:.
Kina påstås överge enbarnspolitiken för trebarnspolitik nu, det har sannolikt större betydelse än om vi eldar med ved och 900 personer förkortar sina liv något därigenom.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag läste din länk och kan konstatera att vad gäller klimatet är fossildrivna fordon en stor bov, det var dock etter värre att skaffa barn! Konstigt nog var inte "sluta elda med ved" med på listan :thinking:.
Jag har aldrig hävdat att fossildrift är nyttigt eller bra, men att det är en av bovarna är ingenting annat än propaganda. Dessvärre hittar jag inte artikeln just nu (svt nyheter), men 27 industrier står för 50 % av hela Sveriges CO2-utsläpp per år. Låt det sjunka in lite. Försök sedan knixa in transporternas utsläpp där. De utgör helt enkelt extremt lite i jämförelse. Staten jagar inte miljöbovar med skatterna på bilar och drivmedel. De jagar pengar. Ingenting annat.
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
@fuktspärr

Du, liksom jag, verkar väldigt mån om klimatet, så jag råder dig att läsa [länk].

Jag kan säga att jag med gott samvete och långt mindre klimatpåverkan än den enorma majoriteten av personer i Sverige kan flyga, äta kött, elda, köra bil, osv så mycket jag bara hinner under min livstid.

Det som borde införas är en individuell klimatpott. När den är tömd så är det slut på konsumtion för den individen.

Vad gäller vedeldning så missar du att nämna att skogen i Sverige ÖKAR. Att det skulle avverkas så mycket för just vedeldning är ren och skär BS. [länk]
ved tas inte ur skogen som enda avverkning åtgärd.. ved är en restprodukt av en avverkning... Eller röjning..

Detta är rester som annars skulle ligga och ruttna bort.. Och släppa ut co2.
 
  • Gilla
Dennis K och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ved tas inte ur skogen som enda avverkning åtgärd.. ved är en restprodukt av en avverkning... Eller röjning..

Detta är rester som annars skulle ligga och ruttna bort.. Och släppa ut co2.
Ja...det var det jag inte skrev rakt ut :) men i det outskrivna.
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har aldrig hävdat att fossildrift är nyttigt eller bra, men att det är en av bovarna är ingenting annat än propaganda. Dessvärre hittar jag inte artikeln just nu (svt nyheter), men 27 industrier står för 50 % av hela Sveriges CO2-utsläpp per år. Låt det sjunka in lite. Försök sedan knixa in transporternas utsläpp där. De utgör helt enkelt extremt lite i jämförelse. Staten jagar inte miljöbovar med skatterna på bilar och drivmedel. De jagar pengar. Ingenting annat.
staten jagar beskattningsbara intäkter..
Och möjligheterna att kunna utöka beskattningen av din inkomst..
Allt som du är beroende av vill de ha höga skatter på... Ja förutom knark, det vill de inte ha alls;)..Men droger vill de håva in avgifter på... trevligt...
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har aldrig hävdat att fossildrift är nyttigt eller bra, men att det är en av bovarna är ingenting annat än propaganda. Dessvärre hittar jag inte artikeln just nu (svt nyheter), men 27 industrier står för 50 % av hela Sveriges CO2-utsläpp per år. Låt det sjunka in lite. Försök sedan knixa in transporternas utsläpp där. De utgör helt enkelt extremt lite i jämförelse. Staten jagar inte miljöbovar med skatterna på bilar och drivmedel. De jagar pengar. Ingenting annat.
Visst är det som du skriver att det är knappt 30 storskaliga utsläppare som står för hälften av utsläppen nu, när den sittande regeringen har dödat basindustrin sjunker dock den siffran, ganska snart lär Heidelbergs utsläpp i Slite upphöra och då faller ju Kiruna, Luleå, bergslagen och Oxelösund strax efter.
Jag hävdar att de jagar kortsiktiga politiska poäng då den förda politiken inte verkar "jaga pengar" utan däremot sänker BNP väsentligt och detta ganska fort.
Förbered er på en kall vinter, mental framför allt, men även värmemässigt med fyllda vedbodar och väl sotade skorstenar.
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Visst är det som du skriver att det är knappt 30 storskaliga utsläppare som står för hälften av utsläppen nu, när den sittande regeringen har dödat basindustrin sjunker dock den siffran, ganska snart lär Heidelbergs utsläpp i Slite upphöra och då faller ju Kiruna, Luleå, bergslagen och Oxelösund strax efter.
Jag hävdar att de jagar kortsiktiga politiska poäng då den förda politiken inte verkar "jaga pengar" utan däremot sänker BNP väsentligt och detta ganska fort.
Förbered er på en kall vinter, mental framför allt, men även värmemässigt med fyllda vedbodar och väl sotade skorstenar.
december - januari kommer inte att bli roliga..
 
B
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har aldrig hävdat att fossildrift är nyttigt eller bra, men att det är en av bovarna är ingenting annat än propaganda. Dessvärre hittar jag inte artikeln just nu (svt nyheter), men 27 industrier står för 50 % av hela Sveriges CO2-utsläpp per år. Låt det sjunka in lite. Försök sedan knixa in transporternas utsläpp där. De utgör helt enkelt extremt lite i jämförelse. Staten jagar inte miljöbovar med skatterna på bilar och drivmedel. De jagar pengar. Ingenting annat.
Det man kan fundera på är "vems" utsläpp det egentligen är som de stora industrierna släpper ut.

Cementa är ju en favorit att klanka ner på, då de står för en hygglig del av utsläppen i Sverige. Men är det inte alla dessa miljoner individer som väljer cement som produkt, i t.ex. husgrunder som egentligen är ansvariga för utsläppen av den CO2 som uppstår vid produktionstillfället?

Samma är det ju med avfallsförbränning. Där pekas avfallseldarna ofta ut som miljöbovar, för de är de som äger skorstenen. Men utsläppen beror ju på alla individerna som köpt en fossil produkt och sedan inte återvunnet den, utan bara kastat den i soptunnan.

Man ska inte dra för mycket slutsatser baserat på att få källor släpper ut mycket CO2. Det kan vara extremt effektiva processer bakom dessa punktkällor, med otrolig miljöprestanda i förhållande till alternativen.

Transporter står väl för en ca 20% av utsläppen om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
december - januari kommer inte att bli roliga..
Jag har 30m3 torr ved på på pall över och ser fram mot vintern och eventuella vedkunder
 
B BSOD skrev:
Det man kan fundera på är "vems" utsläpp det egentligen är som de stora industrierna släpper ut.

Cementa är ju en favorit att klanka ner på, då de står för en hygglig del av utsläppen i Sverige. Men är det inte alla dessa miljoner individer som väljer cement som produkt, i t.ex. husgrunder som egentligen är ansvariga för utsläppen av den CO2 som uppstår vid produktionstillfället?

Samma är det ju med avfallsförbränning. Där pekas avfallseldarna ofta ut som miljöbovar, för de är de som äger skorstenen. Men utsläppen beror ju på alla individerna som köpt en fossil produkt och sedan inte återvunnet den, utan bara kastat den i soptunnan.

Man ska inte dra för mycket slutsatser baserat på att få källor släpper ut mycket CO2. Det kan vara extremt effektiva processer bakom dessa punktkällor, med otrolig miljöprestanda i förhållande till alternativen.

Transporter står väl för en ca 20% av utsläppen om jag inte minns fel.
Är det MITT ansvar att se till så att de som skall göra profit på våra naturresurser gör det på ett miljövänligt sätt?

Att lägga ansvaret på konsumenten snarare än producenten är populärt men också vansinnigt farligt. Konsumenten KAN inte påverka producenten. Eller du anser att vi alla dom bor i hus skall vara byggingenjörer, konstruktörer, kalkbrytare, transportexperter, ekonomer, klimatforskare, osv?

De 20 % räknar in flyg, fartyg och transportindustrin. Och med den kunskapen så kan du nog se att bilpendlande för privatpersoner är försumbart. Så varför betalar vi sådan enorm skatt på drivmedlen? Varför jagas inte de lågt hängande frukterna (de 27 industrierna) till att åtgärda sina utsläpp?
 
T
Idag började jag köra hem veden efter att ha huggit ett skifte. Lite över 100 fast kubik sa huggaren det blev:D allt blir som ved istället för att sälja som massa till skogsbolaget:rofl:
 
  • Gilla
john68 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de står för majoriteten av utsläppen.
[länk]
I stand corrected vad gäller fördelningen inom transporten.
Det förändrar dock inte den initiala frågeställningen varför de riktiga bovarna inte kläms åt.
 
T Tamak skrev:
Idag började jag köra hem veden efter att ha huggit ett skifte. Lite över 100 fast kubik sa huggaren det blev:D allt blir som ved istället för att sälja som massa till skogsbolaget:rofl:
Kan det bli 400m3 stjälpt pannved?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.