N
Vad köpte du då? Lite nyfiken, efter råden här.
 
N neo11 skrev:
Vad köpte du då? Lite nyfiken, efter råden här.
ok, efter alla superbra tips här så blev det den nya iMac 24. ;) ;) min dotter insåg att hon ville ha en rosa dator och att hon är ingen riktig gamer, enda spelet som hon kommer att spela är Roblox. Största fördelar med iMac är att hon redan har iPhone och iPad så alla blir sammankopplade. Vill dock tacka alla rara här för bästa tips ❤️ TACK
 
  • Gilla
gmanhem och 4 till
  • Laddar…
N
=), ja det var ju lite korkat av oss att inte tänka på att en rosa dator va högst på listan.
 
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
enda spelet som hon kommer att spela är Roblox.
Om hon är det minsta lik MIN dotter så kommer nästa favorit bli The Sims…
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
richardtenggren
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
ok, efter alla superbra tips här så blev det den nya iMac 24. ;) ;) min dotter insåg att hon ville ha en rosa dator och att hon är ingen riktig gamer, enda spelet som hon kommer att spela är Roblox. Största fördelar med iMac är att hon redan har iPhone och iPad så alla blir sammankopplade. Vill dock tacka alla rara här för bästa tips ❤️ TACK
Nu är jag visserligen lite av en ”mac-veteran”, men köpte nyligen en Air med M1 som vi delar på här hemma men använt den ytterst lite, då jag får nog av datoranvändning på jobbet. Vår äldre Mac är från 09 :p

Men om din dotter någon gång vill köra Windows, även om det på sikt växer bort, så kan man antingen köra bootcamp(dual boot, dvs du har både OS X och Win på samma dator, håller in en knapp vid start för att välja system) eller så kör man en emulator för ett specifikt program.
Här är mina kunskaper lite föråldrade men tidigare var det Parallels eller VMware som gällde för emulering.

Så det jag vill säga är att hon fortfarande kan få till PC-upplevelsen där hemma.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu är jag visserligen lite av en ”mac-veteran”, men köpte nyligen en Air med M1 som vi delar på här hemma men använt den ytterst lite, då jag får nog av datoranvändning på jobbet. Vår äldre Mac är från 09 :p

Men om din dotter någon gång vill köra Windows, även om det på sikt växer bort, så kan man antingen köra bootcamp(dual boot, dvs du har både OS X och Win på samma dator, håller in en knapp vid start för att välja system) eller så kör man en emulator för ett specifikt program.
Här är mina kunskaper lite föråldrade men tidigare var det Parallels eller VMware som gällde för emulering.

Så det jag vill säga är att hon fortfarande kan få till PC-upplevelsen där hemma.
M1 som emulerar x86 är hopplöst segt dock.
 
Det finns tre typer av datorer bärbara , färdigbyggda från stormarknaden och från lösa delar.
Köp en klar dator men som är från lösa delar. De finns hos datorföretagen.
 
S
K Nils Andersson1 skrev:
Det finns tre typer av datorer bärbara , färdigbyggda från stormarknaden och från lösa delar.
Köp en klar dator men som är från lösa delar. De finns hos datorföretagen.
lite sen på bollen hörru. Ts dotter har redan fått en rosa dator :D
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
S SueCia skrev:
lite sen på bollen hörru. Ts dotter har redan fått en rosa dator :D
Ja men det finns andra som vill köpa.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Ja men det finns andra som vill köpa.
Men utan att veta vilka krav de andra har så är det inte säkert att det bästa för dem är en färdigbyggd dator från ett datorföretag.
 
Påminner mig om en dator jag byggde till min sambo för en sådär 15 år sedan. Rosa LEDs i vattenkylningen :D
 
S Strontus skrev:
Men utan att veta vilka krav de andra har så är det inte säkert att det bästa för dem är en färdigbyggd dator från ett datorföretag.
Kraven beror inte på typen. Det finns olika starka datorer av alla typer. Jag anser dock att en dator från komponenter är så mycket bättre även att den är lite dyrare. Det blir enklare att serva , fixa trasigt, och uppgradera.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Kraven beror inte på typen. Det finns olika starka datorer av alla typer. Jag anser dock att en dator från komponenter är så mycket bättre även att den är lite dyrare. Det blir enklare att serva , fixa trasigt, och uppgradera.
TS valde en dator där dator sitter ihop med skärmen. Det är så långt ifrån man kan komma :)
 
K Nils Andersson1 skrev:
Kraven beror inte på typen. Det finns olika starka datorer av alla typer. Jag anser dock att en dator från komponenter är så mycket bättre även att den är lite dyrare. Det blir enklare att serva , fixa trasigt, och uppgradera.
Så även om kravet är att lätt kunna bära med sig datorn så är det bättre?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
TS valde en dator där dator sitter ihop med skärmen. Det är så långt ifrån man kan komma :)
Det går inte säga att det var fel. Men för andra kanske det inte är rätt lösning. Det anser jag som enbart har datorer från lösa delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.