nizzehult
Tänkte totalrenovera ett litet badrum och då samtidigt bygga en minibastu där. Bastun ska alltså byggas delvis som en fristående men samtidigt använda tre av rummets befintliga väggar. Då det är ett väldigt begränsat utrymme (191x172) så är varje cm viktig så jag funderar på att göra på detta vis och skulle vilja ha utlåtanden om jag tänker rätt.

Av olika skäl vill jag ha ett odelat klinkergolv över hela badrummet och syftet är att jag relativt enkelt i framtiden ska kunna plocka bort bastun om det blir aktuellt. Vill alltså inte fästa en regel i golvskivan innan jag gjuter flytspackel och lägger klinker som väl annars är det normala.

Det är den fjärde väggen jag har funderingar på, den som jag måste bygga själv och där dörren ska sitta.
Hela väggen i sig som blir 191cm bred kommer bara att bestå av 45x45 reglar så den blir inte speciellt komplicerad. Den kommer att fästas i reglarna i respektive befintliga väggar så några enkla stöd i oorganiskt material mot golvet skulle räcka väl om man väljer att placera den några cm ovanför golvet och sen kan man då täta springan under med i princip vad som helst, t ex latex eller silikon. Om det inte finns något bättre alternativ, t ex bottenregel av komposit? Lösningen med att täta springan med silikon känns sådär...

Tänkte inte heller sätta någon väggbeklädnad på denna vägg på någon sida utan panelen som sitter på läkt med plast bakom får räcka, främst för att vinna yta. Mot befintliga väggar i själva bastun kommer jag nog att sätta en smal bit av väggbeklädnad längst ner, inte bredare än att man kan vika upp golvets tätskiktsfolie och så att det ryms att sätta en halv- eller kvartsplatta klinker där och där tänkte jag göra likadant: ingen väggbeklädnad i övrigt utan plast direkt på reglarna, läkt på det och sen panel ytterst. Också av utrymmesskäl.

Tänker jag rätt nu? Har rätt bra koll på reglerna annars som gäller för konstruktioner i våtrum.
 
Varför plast överallt på väggarna? I våtutrymme rek EJ plast enbart tätskikt för att inte stänga inne fukt mellan lagren.
 
nizzehult
I en bastu har man alltid plast. Det funkar som tätskikt där. Sen blir det ventilation mellan panel och plast eftersom det sitter läkt emellan.
 
nizzehult nizzehult skrev:
I en bastu har man alltid plast. Det funkar som tätskikt där.
Nej, skulle jag aldrig satt. Täta mot vad? Ska du vattenfylla bastum ?
 
nizzehult
Ånga. Så bygger man bastu. Period. Googla så får du se själv. Så det har jag inga problem med. Har byggt bastu tidigare men då var huset nytt.
 
Ångan stiger uppåt, ångspärr kan du ha i taket då Isf.
 
Finns ingen plast med i instruktionerna där! Däremot folie om man gillar det.
 
nizzehult
Folie och plast är samma sak
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 2 till
  • Laddar…
Om jag minns rätt har man byggt bastur i över 100 år utan vare sig plast eller folie och jag kan inte hitta rapporter från stora fukt eller vattenskador på dessa, kan du ? Pga vidriga rekommendation och påhittade branschregler(för att det ska säljas skit) rekommenderas allt möjlig dynga nuförtiden! Och såna som du följer efter tankelöst som ett vilset får utan att göra en egen analys! Din badrumsrenovering var heller inte direkt imponerande om man säger så. Lycka till och trevlig helg!
 
Nån springa under behöver du inte täta, värmen stiger uppåt.
Vi hade en fristående bastu i tvättstugan, en sån där man köpte färdig från Tylö och smällde upp, den stod på justerbara fötter, och det var väl en glipa på typ 5 cm till golvet. Man brukar ju ha ventil i väggen längst ner på en bastu, och den gör ju samma sak som en glipa under.
Många år senare plockade jag isär den, byggde upp den på tomten, satte på tak, och det blev en lekstuga till ungarna. Nån plast såg jag inte till, det vara bara bastupanel och gullfiber.
 
nizzehult
Men alltså, vad är det ni inte förstår? En bastu avger massor med fuktig ånga som, om det inte är avskärmat på något sätt, sugs upp av väggreglar och annat där man absolut inte vill ha fukt.

Sen är det en sak att bygga en helt fristående bastu på gården (eller för den skull: i ett badrum), där är plast inte av vikt i dom väggar som man sätter upp men i mitten av ett hus vill man inte att fukten tar sig vidare på nåt sätt till angränsade rum eller reglar och det är samma princip när man sätter upp tätskikt i ett badrum, det är bara det att här är det plasten som utgör tätskiktet.
Försäkringsbolagen har tillsammans med andra organ enats om ett regelverk som måste följas för att man ska få ersättning. Sen kan man givetvis göra som @Jonatan79 och köra sitt eget race och tycka att ens egna regler duger men det kommer att bita en i arslet när man försöker sälja bostaden eller när en skada uppstår.

Det är klart att värmen stiger uppåt men inkommande luftflöde (ventilationen) får inte vara för stor för då kyls hela bastun ut för snabbt. Man brukas sätta ett uttag precis under aggregatet, inget mer. En springa längs hela väggen blir för mycket.

I mitt förra hus byggde jag också en bastu i ett utrymme som närmast kan liknas med en stor garderob som fanns i anslutning till badrummet och där frågade jag snickarna som satte hop huset hur jag skulle göra och hur dom skulle ha gjort och det var exakt som jag tänker göra här: plast på väggen, läkt på reglarna och sen panel på det så det här är inget jag själv kommit på. Enda stor skillnaden är att där satt det gips på väggarna men här kommer jag inte att ha någon väggbeklädnad alls.
 
En bastu mitt i en befintlig byggnad torkar mycket fort också. Det har jag inte kommit på själv heller ;)
 
nizzehult
Jaså, men försök spela ut det kortet mot försäkringsbolaget då om du råkar ut för en vattenskada!
- Varför saknar våtrummet tätskikt runt bastun?
- Äh, det är väl onödigt för det torkar ändå så fort.
Notera att detta är ett våtrum och i ett sådant skall - inte bör - det sitta tätskikt på samtliga väggar och på golvet.
Alternativet för mig hade varit att sätta tätskikt på reglarna och sen bygga bastun på dessa, skillnaden är bara att tätskiktet i detta fall utgörs av plasten.
 
Vattenskada i en träregelvägg med Bastupanel som dessutom är innervägg?! Visa mig ett sådant exempel så blir jag överraskad. Läs lite fysik och tänk själv så förstår du kanske bättre. Läs sedan på om varför försäkringsbolag och byggbranchen suger av varandra så förstår du ännu bättre…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.