Hej! vi ska renovera köket, har fastnat vid frågan om vilken typ av köksfläkt som fungerar bäst.
står mellan en takintegrerad från fjäråskåpan el termex. Eller en spishäll från bora med inbyggd fläkt i hällen.
va har ni för åsikter?
 
Bora-hällen med fläkt alla gånger. Takintegrerad är bara för de som inte lagar mat... ;)

Att integrera en fläkt i taket är att göra osupptaget så svårt som möjligt då fläkten sitter högt upp och inte får någon hjälp att fånga upp suget. Frihängande fläktar har det lite lättare då de sitter närmre hällen och väggmonterade fläktar får det ännu lite lättare då de har väggen som stoppar oset och hjälper det uppåt.

Boras bänkfläktar och hällar med integrerad fläkt är riktigt bra men har en liten begränsning om du använder högre kokkärl (24 cm? Minns inte riktigt...). Då bör du lägga på locket med en skaftet på en slev mellan kastrull och lock så en glipa skapas i riktning mot utsuget. Så här.
 
Stort tack för ett utförligt svar!
 
Skulle vara intressant med ett oberoende test av en fläkt på bänknivå. Jag är skeptisk till att det slår en fläktupptagning 60cm ovanför hällen.

tänker att det finns en orsak till att alla restaurangkök, hemmaköket, kemilabb etc. Använder denna funktion
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Skulle vara intressant med ett oberoende test av en fläkt på bänknivå. Jag är skeptisk till att det slår en fläktupptagning 60cm ovanför hällen.

tänker att det finns en orsak till att alla restaurangkök, hemmaköket, kemilabb etc. Använder denna funktion
Inte så enkelt som man kan tro. Råd & Röns test är inte 100% i sitt utförande men ger en fingervisning - hällar med inbyggd fläkt presterar riktigt bra i flera fall. Tyvärr är inte Bora, som av många anses marknadsledande med där eftersom Råd & Rön inte tog med dem då de inte säljs på nätet i Sverige.

Om du har en bra häll med fläkt skapas ett sug som hindrar oset från att lämna området runt hällen. Om du glömt slå på fläkten när det börjar koka får du också snabbar resultat när du slår på en fläkt i en häll kontra en fläkt ovanför hällen då den behöver skapa en luftström som drar oset inåt mot fläkten innan den får effekt.

Jag har varit på demotillställningar med Bora där vi stekt bacon och pannkakor på deras X Pure och det fungerar imponerande bra. Å andra sidan, lägger du 50k på häll med fläkt ska det fungera imponerande bra...
 
[SH] [SH] skrev:
Inte så enkelt som man kan tro. Råd & Röns test är inte 100% i sitt utförande men ger en fingervisning - hällar med inbyggd fläkt presterar riktigt bra i flera fall. Tyvärr är inte Bora, som av många anses marknadsledande med där eftersom Råd & Rön inte tog med dem då de inte säljs på nätet i Sverige.

Om du har en bra häll med fläkt skapas ett sug som hindrar oset från att lämna området runt hällen. Om du glömt slå på fläkten när det börjar koka får du också snabbar resultat när du slår på en fläkt i en häll kontra en fläkt ovanför hällen då den behöver skapa en luftström som drar oset inåt mot fläkten innan den får effekt.

Jag har varit på demotillställningar med Bora där vi stekt bacon och pannkakor på deras X Pure och det fungerar imponerande bra. Å andra sidan, lägger du 50k på häll med fläkt ska det fungera imponerande bra...
Samma princip som du beskriver för hällen gäller ju för en fläktlösningen som sitter ca 60 cm ovanför hällen. ( pratar inte om en väggmonterad som sitter på sidan av hällen, eller tak som sitter 2 meter ovanför). ¨

Att det är svårt att jämföra är ju tydligt när inte ens fjärråskupan kan redovisa osupptagningsförmåga etc standardiserat. Så det är svårt att veta vad man ska gå på, förutom sälj snacket då :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Samma princip som du beskriver för hällen gäller ju för en fläktlösningen som sitter ca 60 cm ovanför hällen. ( pratar inte om en väggmonterad som sitter på sidan av hällen, eller tak som sitter 2 meter ovanför). ¨

Att det är svårt att jämföra är ju tydligt när inte ens fjärråskupan kan redovisa osupptagningsförmåga etc standardiserat. Så det är svårt att veta vad man ska gå på, förutom sälj snacket då :)
Bora fläktar är nyheter och status = dyrt än köksfläkt. Har vänner som la ner massor med slantar i köket och ångrar sig.
Det är snarare så att Bora är för syns skull och fläktar bort matos dåligt.
Dvs raka motsatsen till tioset tidigare.
En riktig motordriven fläkt gör jobbet.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Bora fläktar är nyheter och status = dyrt än köksfläkt. Har vänner som la ner massor med slantar i köket och ångrar sig.
Det är snarare så att Bora är för syns skull och fläktar bort matos dåligt.
Dvs raka motsatsen till tioset tidigare.
En riktig motordriven fläkt gör jobbet.
hehe ja jag valde nyligen en fjörrpskupan kåpa med extern motor. Kåpan är ca 10cm större än hällen i alla riktningar och har en ”krans” under sig så oset som inte direkt sugs upp vänder tillbaka och in igen. Jag valde detta för jag vill ha så effektiv och tyst fläkt som möjligt. Har man levt några år med en ”snygg” men inte fungerande fläkt så förstår man varför

Men jag har inte sett en bänkmonterad fläkt in action. Men tills jag blivit motbevisad tror jag inte det är bättre än min lösning
 
Vi är också inne på köpa BORA X PURE. Stilren och funktionell!

Finns det någon konkurrent som ligger på samma nivå gällande funktion och design?

Siemens nya glassdraftAir:
 
Redigerat:
A
glasspinnen glasspinnen skrev:
Vi är också inne på köpa BORA X PURE. Stilren och funktionell!

Finns det någon konkurrent som ligger på samma nivå gällande funktion och design?

Siemens nya glassdraftAir: [media]
Fy fan för att hålla ren
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
glasspinnen glasspinnen skrev:
Vi är också inne på köpa BORA X PURE. Stilren och funktionell!

Finns det någon konkurrent som ligger på samma nivå gällande funktion och design?

Siemens nya glassdraftAir: [media]
Har du provat den?
 
Har inte provat någon av dem ännu. Någon annan kanske har koll?
 
electroluxaren skrev:
Fy fan för att hålla ren
Varför? Har du tittat på en av Boras Pure-hällar? Kan inte påstå att den är värre att hålla ren än valfri annan köksfläkt. Ett rejält fettfilter i rostfritt som man enkelt lyfter upp och kör i diskmaskinen. Tämligen sälta ytor bakom fettfiltret och det är även enkelt att byta kolfilter.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har du provat den?
Jag har testat. Den dag köket byggs om hemma kommer jag definitivt överväga att sätta in motsvarande Bora X Pure eller möjligen an liknande häll från BSH.

Tycker att det funkar oerhört bra. Största nackdelen i mina ögon är att det blir dyrt att byta den dag den lägger av jämfört med separat häll och fläkt - de behöver ju vanligen inte bytas samtidigt.
 
[SH] [SH] skrev:
Jag har testat. Den dag köket byggs om hemma kommer jag definitivt överväga att sätta in motsvarande Bora X Pure eller möjligen an liknande häll från BSH.

Tycker att det funkar oerhört bra. Största nackdelen i mina ögon är att det blir dyrt att byta den dag den lägger av jämfört med separat häll och fläkt - de behöver ju vanligen inte bytas samtidigt.
fint, jag har svårt att se att det funkar bra. Så för min del hade jag velat prova och utvärdera själv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.