SnällKyckling Kycklingen skrev:
Har du någon erfarenhet gällande ek golv/parkett och terazzo är det något man ska handla på hemmaplan?
Nej tyvärr
Kolla castorama.pl om du inte gjort det redan, dom har massor av prylar
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Det kan jag göra! Ja det beror på vad så klart, jag kommer spara 10k bara på TV och listan fortsätter... Dem har mediamarkt man kan jämföra [länk]

Tänkte åka via nynäs och faktiskt så är det inte för jag inte vill stötta Sverige utan vissa saker är beställningsvara här som diskmaskin, etc medans det finns på lager där.
Hade varit intressant att se ett konkret exempel på detta.
Nu tittade jag iofs bara snabbt på mediamarkts polska sida, men jag kunde inte se att det var sådana prisskillnader.
 
F
nimhed nimhed skrev:
Hade varit intressant att se ett konkret exempel på detta.
Nu tittade jag iofs bara snabbt på mediamarkts polska sida, men jag kunde inte se att det var sådana prisskillnader.
Det är det generellt inte heller. Så man blir nyfiken.
 
Vilken byggmarknad är det du skall handla på ?
 
C
F fsn skrev:
Det är det generellt inte heller. Så man blir nyfiken.
Vad kollar ni på? Gick in och kollade några OLED-TV på mediamarkt.pl och alla låg en bit under bästa pris på prisjakt.se.

Konkret, om jag tar de fem första (vissa verkar förvisso vara på någon sorts kampanj):

LG OLED65B13LA
PLN 7 299,-
SEK 15 959,99
Prisjakt 17 990

SONY XR-65A90J
PLN 12 999,-
SEK 28 423,61
Prisjakt 32 445

PHILIPS 55OLED705/12
PLN 4 439,-
SEK 9 706,32
Prisjakt 9 990

PHILIPS 65OLED705/12
PLN 6 499,-
SEK 14 210,71
Prisjakt 13 990 (kampanj)

PHILIPS 65OLED855
PLN 7 399,-
SEK 16 178,65
Prisjakt 18 990

Nu var det förvisso några år sedan jag var i Polen, men då var elektronik snäppet billigare där än hemma, även om jag utgår från att det är ett växelkursfenomen.
 
F
C cpalm skrev:
Vad kollar ni på? Gick in och kollade några OLED-TV på mediamarkt.pl och alla låg en bit under bästa pris på prisjakt.se.

Konkret, om jag tar de fem första (vissa verkar förvisso vara på någon sorts kampanj):

LG OLED65B13LA
PLN 7 299,-
SEK 15 959,99
Prisjakt 17 990

SONY XR-65A90J
PLN 12 999,-
SEK 28 423,61
Prisjakt 32 445

PHILIPS 55OLED705/12
PLN 4 439,-
SEK 9 706,32
Prisjakt 9 990

PHILIPS 65OLED705/12
PLN 6 499,-
SEK 14 210,71
Prisjakt 13 990 (kampanj)

PHILIPS 65OLED855
PLN 7 399,-
SEK 16 178,65
Prisjakt 18 990

Nu var det förvisso några år sedan jag var i Polen, men då var elektronik snäppet billigare där än hemma, även om jag utgår från att det är ett växelkursfenomen.
Man får inte riktigt den växelkursen tror jag?

Jag har varit i Polen flera gånger om året i tjänsten. Det är lite billigare ibland på TV, säg runt 10% generellt. Vitvaror är det mer på, upp mot 30-35% ibland. Det kan se ut som mer om man inte helt gör jobbet här hemma med…. Klinker, kakel och allt som hör till det, mycket skillnad. Riktiga trägolv också stor skillnad men har sett riktigt tveksam kvalitet med.

Jag hade en polsk kollega som skulle köpa en TV. Jag hittade samma TV på kampanj åt honom i Sverige 300kr billigare. Detta var väl förvisso 4 år sen eller nåt.

Så man blir nyfiken på vad det är för TV ts skall ha som är 10000kr billigare i Polen? Måste vara en TV i 50-80000kr klassen… minst.

Det jag alltid köper med mig när jag åker bil (vilket är rätt sällan) är en årskonsumtion öl. Av bulk-lager så är väl Zywiec i särklass bäst tycker jag.
 
  • Gilla
Iggyboy
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Man får inte riktigt den växelkursen tror jag?
Nä, du tappar väl normalt ett par procent på växlingspåslaget, så är det ju.
Och inga 10 000-krs skillnader så klart på grejor som kostar 10-30 tusen, det vore ju orimligt.
Däremot verkar man ganska stadigt kunna räkna hem dryga 10%, vilket stämmer väl med min historiska bild.
Inte värt besväret om du frågar mig, men alla är ju olika.
 
  • Gilla
Ed Studge
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Nä, du tappar väl normalt ett par procent på växlingspåslaget, så är det ju.
Och inga 10 000-krs skillnader så klart på grejor som kostar 10-30 tusen, det vore ju orimligt.
Däremot verkar man ganska stadigt kunna räkna hem dryga 10%, vilket stämmer väl med min historiska bild.
Inte värt besväret om du frågar mig, men alla är ju olika.
Håller med, inte värt besväret. Jag var dock i Polen i tjänsten och träffade välbärgade vänner som byggde nytt, väldigt exklusivt hus på drygt 400kvm. De priser jag då fick presenterat för mig var brutala. Det var ett murat ”stenhus”, typ H+H lättbetong, jävligt prydligt kök, pool och hela skiten. Såg ut som ett hotel och sammantaget med deras låga priser på sten, klinker, kakel mm och arbetskraftspriser (dom hade blandat Polska och Ukrainaka hantverkare) så lät det jävligt billigt. Dom tyckte naturligtvis att det var skitdyrt men jag skulle säga en bra bit under halva priset mot sverige. Detta måste ha varit 2016.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Dom tyckte naturligtvis att det var skitdyrt men jag skulle säga en bra bit under halva priset mot sverige.
Ja precis, man får ju inte glömma bort att det i första hand är en valutaeffekt och att polackerna själva inte upplever det som billigt. Samma sak som när norrmän handlar i Sverige och samma sak som gör det intressant för medborgarna i vissa länder att komma hit och jobba för (vad vi upplever som) skitlöner.
 
  • Gilla
Bkteam
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kycklingen ska hyra skåpbil och hämta vitvaror till sin renovering från Gdansk om någon behöver något och kan tänka sig stötta med 500-1k för besväret så skicka ett PM.

Jag bor i Stockholm sen för hämtning.
Vet du nåt om terrassmarkiser är bra pris på i Polen? Och då menar jag helst märkesmarkiser, typ Markilux och andra kvalitetsmärken?
 
T The Sailor skrev:
Vet du nåt om terrassmarkiser är bra pris på i Polen? Och då menar jag helst märkesmarkiser, typ Markilux och andra kvalitetsmärken?
Nej tyvärr, jag bor i lgh. Kommer dock besöka en markisbutik för köpa Somfy motoriserade skenor för gardiner och persienner, endast motor var ca 3k billigare.
 
Här har ni bra hemsida som söker överallt
http://ceneo.pl

Polsk prisjakt
www.skapiec.pl

Kakel dom säljer märken och leverar till Sverige ca frakt 3k
www.impero24.pl

Sen kan man alltid pruta och förhandla priset 10-20%. Jag använder alltid google translate och kommunicerar i deras språk, deras engelska är bedrövlig.

Glöm inte att Polen elektronik kedjor har ofta snuskigt bra erbjudanden. Exempel ska jag köp en tvättmaskin då har samsung officiella hemsida cashback på 500 zloty (1200 kr).

Sen har netonnet kampanj just nu köp 2 valfri produkter få på den billigaste varan 20%, köp 3 få 44%, köp 4 få 70% köp 5 och få den billigaste vara för 1 zloty (2 kr).

Jag älskar rabatter kampanjer bra erbjudande. Det är bara så jag är och jag kan inte hjälpa det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Sen har vi kök, jag vart på Marbodal/HTH etc jag tycker inte dem är märkvärdiga förrutom beslag och lådorna. Dessa tillverkas av Blum som flera nämnt i tråden. Stommar kan man köpa från IKEA eller HTH gds och sen snygga skräddarsydda luckor från exempelvis Pickyliving.

Till det kommer jag köpa Blum lyxlådor legrabox, gångjärn och alla beslag från Polen. Just lådorna är väldigt svåra det är mycket som måste bli rätt men jag kan hjälpa er. Priset på en legrabox i hth kostar 2500 kr. På Theofils 1800 kr. I polen 500 kr + 500 kr och sen köper man låd botten och bakstycket från Sverige för du vill inte frakta mycket.

Har man 10 lådor i ett kök så är det:
HTH: 25 000
Theofils: 18 000
Polen: 10 000

Kanske inte mycket pengar nu när jag tänker efter... Men vet ni det är väldigt coolt i Polen har Blum större sortiment av legrabox. Dem finns i sidenvitt, svart, träslag, glas, etc. I Sverige finns det bara antracit och hos någon enstaka sidenvitt.
 
  • Gilla
Skatjägare
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Nej tyvärr, jag bor i lgh. Kommer dock besöka en markisbutik för köpa Somfy motoriserade skenor för gardiner och persienner, endast motor var ca 3k billigare.
Ok, tack ändå. Jag ska kolla lite på de sidor du tipsade om.
 
  • Gilla
t90fpe
  • Laddar…
F
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Här har ni bra hemsida som söker överallt
[länk]

Polsk prisjakt
www.skapiec.pl

Kakel dom säljer märken och leverar till Sverige ca frakt 3k
www.impero24.pl

Sen kan man alltid pruta och förhandla priset 10-20%. Jag använder alltid google translate och kommunicerar i deras språk, deras engelska är bedrövlig.

Glöm inte att Polen elektronik kedjor har ofta snuskigt bra erbjudanden. Exempel ska jag köp en tvättmaskin då har samsung officiella hemsida cashback på 500 zloty (1200 kr).

Sen har netonnet kampanj just nu köp 2 valfri produkter få på den billigaste varan 20%, köp 3 få 44%, köp 4 få 70% köp 5 och få den billigaste vara för 1 zloty (2 kr).

Jag älskar rabatter kampanjer bra erbjudande. Det är bara så jag är och jag kan inte hjälpa det.
Kan du säga exakt var du hittar Netonnet i Polen? :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.