nizzehult
Har renoverat ett badrum och funderar nu på att ge mig på badrum #2 som är betydligt mindre. Där slog mig en tanke om att det kanske skulle gå att få in en liten tvåmansbastu där trots att det är ett rätt begränsat utrymme och jag har kommit fram till att det går om man tar bort duschhörnan och bygger smart. Utrymmet är 1,70x1,90 och där ska också en WC och ett litet handfat få plats och själva bastun får då ca 0,95x1,90 att spela på vilket jag har kommit fram till faktiskt borde räcka.

Jag har byggt en bastu i mitt tidigare hus (nybyggnation) för drygt 20 år sen och då gjorde jag på detta vis:

Bastun var i direkt anslutning till badrummet via en lämnad dörröppning direkt i väggen och byggarna som byggde resten av huset (inkl badrummet) lämnade detta utrymme helt "rent" utan väggbeklädnad och dörr. Däremot så fanns både klinkersgolv, avlopp och färdigt tak av typen Huntonit. Golvet gick även en halvplatta upp på väggarna. Fanns alltså inget tätskikt på väggarna utan det var öppna och isolerade fack. Jag frågade sen byggarna hur jag skulle göra och utgick därifrån. Denna var också rätt liten, ca 1,15 x 1,50 (innermått) men hade ändå två lavar och där kunde man sitta 3-4 pers om man kände varandra väl (aggregatet som var rätt stort tog upp ett benutrymme).

I taket spikade jag då först reglar. Sen fäste jag byggplast på reglarna så att det täckte taket och även översta delen av väggen. Sen tog jag mera byggplast och täckte väggarna på samma sätt, möjligen så tejpade jag också skarvarna, minns inte riktigt. Isoleringen i väggarna fick vara kvar och en av väggarna var f ö yttervägg. Sen spikade jag läkt horisontellt på väggarna och i taket och den var bara runt 20mm tycks jag minnas. På detta satte jag sen spontad panel med hjälp av clips. Gjorde också kortling i väggarna där bastuaggregatet och lavarna skulle sitta. Gjorde ingen ventilation under aggregatet utan dörrspringan som var strax intill fick fungera som detta. I övre hörnet på en av väggarna gjordes ett ventilationsuttag som då satt någon halvmeter från ett utsug i husets egna ventilationssystem. Satte dit en glasdörr, färdig med karm och allt och en armatur under lavarna. Det här var ett lite mera avancerat aggregat med ångfunktion och manöverpanelen sattes på andra sidan men en sån tänkte jag inte ha nu utan nu blir det en miniversion, troligen hörnplacerad. Den förra gick på trefas och det elektriska fick givetvis elektrikern koppla. Här behövde jag inte bygga upp någon av väggarna då jag nyttjade husets befintliga men ska jag göra samma sak nu så behöver jag iaf bygga upp en vägg, den där dörren, aggregatet och kanske fönstret ska sitta. Jag vet att man kan göra en hel glasvägg men det blir då en ganska dyr lösning, bara glaset kostar femsiffrigt och jag kan i stället tänka mig att sätta in ett vanligt fönster där i aluminiumram. Sen måste jag nog sänka taknivån på bastun då jag behöver dra om ventilationsröret som idag sitter i detta utrymme och kanske gör ett spjäll som man kan växla mellan bastu och övriga ytan men det känns inte speciellt komplicerat eller svårt.

Men mina funderingar blir då: kan jag bygga på samma sätt idag eller måste jag också sätta upp någon form av ytterligare tätskikt där själva bastun ska byggas? Alla väggar runt omkring är innerväggar. Jag tänker som så att byggplasten blir själva tätskiktet men är det i enlighet med dagens branschregler? Att jag måste göra ett tätskikt på golvet och i resten av badrummet där det kommer att sättas upp kakel som jag gjorde i förra badrummet är självklart.

Sen funderar jag också på väggen som jag behöver bygga, hur kan jag “ställa” den på golvet och samtidigt skydda den från väta? Jag tänker alltså börja med golvet men är inte så sugen på att fästa regeln i golvet som utgör botten i väggen innan detta är gjort. Eller måste man det? Eller kan man få tag på och använda en regel i icke organiskt materiel, typ plast?

Golvet kommer även att luta lite och avloppet kommer att ligga mitt i bastun så hur ska jag tänka där? Fast det kanske inte behövs någon lutning alls utanför bastun, det finns ju bara WC och handfat där? Idag står det alltså en duschkabin rakt ovanför avloppet och den kommer givetvis att försvinna. I taket längst nere i högra hörnet sitter idag utgående ventilation.

Visar en skiss på ungefär hur jag tänkt. H = Handfat. B = Bastuaggregat. L = Lav. A = Bef. avlopp. F = Fönster. W = WC. S = Bef. ventilationsschakt. D = Dörrar.
Stora dörren är givetvis utåtgående och högerhängd och jag tänker mig att bastudörren skulle vara vänsterhängd.

Tacksam för synpunkter och tips.

Skiss av planlösning med bastu, handfat, WC och ventilation markerade för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Varför fortsätter inte TS i sin redan pågående tråd i samma ämne?
 
nizzehult
Där handlade det bara om det gick att göra en bastu av detta mått. Nu har jag kommit fram till att det gör det så då uppstår nya frågor.
 
Om du väljer en glasdörr, så behövs knappast något fönster. Det behöver ju inte vara speciellt ljust inne i bastun (ofta används ju dimmerteknik om det finns belysning i bastun). Kanske är det även trevligare om det finns möjlighet att i nödfall kunna utnyttja toaletten utan att sitta mitt för ett fönster i bastuväggen.
 
nizzehult
Hehe...ja det var ju en poäng...men ett fönster kostar bara ca 2' och med tanke på hur liten bastun är kommer nog ett fönster att göra att den upplevs större så det är nog främst inte ljuset man vill åt. Rummet i övrigt ligger mitt i huset och saknar fönster och delar av toaletten kommer man nog ändå att se genom glasdörren (beroende på vart man sitter).
 
nizzehult
Det vanliga när man bygger (inbyggd) bastu och/eller samtidigt renoverar är väl att man först bygger ramen och sen lägger golvet. Då kan man rätt enkelt bygga upp med en halvplatta mot bastuväggarna såväl i som utanför bastun när man ändå lägger golvet men jag vill enkelt kunna plocka bort hela bastun om det blir aktuellt i framtiden så därför vill jag först lägga hela golvet och sen på något sätt placera väggen på det. Ungefär som man gör med en fristående. Ett sätt skulle vara att låta denna regel gå en liten bit ovanför golvet och sen isolera utrymmet mellan golv och regel på nåt sätt men på ett spann på nästan 2 m känns det ändå som man vill ha något stöd i golvet så vad har ni andra för idéer hur man skulle kunna lösa detta så det blir både snyggt, praktiskt, hållbart och godkänt.
 
nizzehult
Hm...det är dåligt med respons här, skulle behöva ett bollplank eller två.

Det är flera saker jag klurar på så här i planeringsstadiet. Det ena är alltså detta med väggen, hur man ska bygga den mot golvet och samtidigt få den fuktsäkrad? Hela väggen i sig kommer bara att bestå av 45x45 reglar så den blir inte speciellt komplicerad. Den kommer att fästas i reglarna i respektive befintliga väggar så några enkla stöd i oorganiskt material mot golvet skulle räcka väl om man väljer att placera den några cm ovanför golvet och sen kan man ju då täta springan under med i princip vad som helst, t ex latex eller silikon. Om det inte finns något bättre alternativ, lösningen känns sådär... Tänkte inte heller sätta någon väggbeklädnad på den vägg som jag behöver bygga utan panelen får räcka. Mot befintliga väggar i själva bastun kommer jag nog att sätta en smal bit av fibergips längst ner, inte bredare än att man kan vika upp golvets tätskiktsfolie och så att det ryms att sätta en halv- eller kvartsplatta klinker där. Tänker jag rätt nu?

Sen kommer jag ju att riva bort befintliga väggar helt och i främre delen där det ska sitta kakel så kommer jag att sätta fibergips som jag gjorde i mitt förra badrum. Men där bastun ska stå tänkte jag nog inte ha någon väggbeklädnad alls! Inte för att det blir dyrt eller svårt utan för att spara dom 2,5 cm som två skivor trots allt bygger, innermåtten på själva bastun är redan nu i minsta laget och varje cm är viktig så jag tänkte sätta plasten direkt på reglarna och sen spika läkten på den. Det borde väl funka? Kommer nog också att bygga ett tak på själva bastun så att det kommer att finnas ett utrymme upp till befintligt tak på ca 15 cm där jag kan dra fram ventilationen och kanske sätta en 12V trafo till LED-belysningen om det är OK för elektrikern.

Men bastupanel verkar svindyrt numera! Jag behöver nästan 20 kvm (om jag ska ha panel även på utsidan av väggen) och idag hittar man inget under 200,-/kvm! Det är ju dyrare en ett enkelt kakel. När jag byggde bastu sist kostade den bara en bråkdel av detta tycks jag minnas. Men det finns väl knappast något alternativ?

Gällande fönstret så har jag kommit fram till att det absolut enklaste och billigaste är att gå till en glasmästare och köpa ett måttbeställt enkelglas och sen bara fälla in det i regelverket med kvartlist. Okomplicerat och billigt.
 
Jag tror du får fler svar om du postar i Byggmaterial & byggteknik, men en egen tråd för varje delproblem. Tydliga rubriker vad frågan gäller.
 
Eller sätt in en infrabastu, vi gjorde det för att slippa allt krångel med bygget, fukt och annat.
 
L LoTiX skrev:
Eller sätt in en infrabastu, vi gjorde det för att slippa allt krångel med bygget, fukt och annat.
Det är ingen riktig bastu :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.