Tagit emot och lossat en göteborgseka vid snickeriet. Den skall få nya sudar och översta bord. En bordstump längre ned skall också bytas och så skall kölen lappas i efter en grundstötning.

Ekan är byggd i Kaskö 1965 och beställare var nuvarande riksbankschefens far som skulle ha den som segelbåt åt pojkarna. Stefan Ingves och hans bror lär ha seglat mycket med den då de var unga.
 
  • Gilla
Alfredo och 9 till
  • Laddar…
Premiär för en Bosch GWX 18V-8 som kom hem för några dagar sedan! Med tanke på att jag planerar att göra lite pyssel även på tomten (kapa gamla superrostiga skruvar till staketstolpar där muttern rostat fast, kapa lite plåt till kanter och odlingslådor mm) och med tanke på att tomten är längre än kabelvindan så köpte jag en batteridriven. Ojojoj vad den slurpar i sig batteri! Skulle kapa ungefär 30 cm plåt (3 mm) och jag blev inte klar på ett halvt batteri (4 Ah). Inte den starkaste vinkelslip jag använt (och det är inte många) men jag är rätt nöjd, med tanke på hur ofta jag egentligen behöver en … jag jämför med bågfil så det är en klar uppgradering :)

Dagens lilla test var att kapa den här stålkanten. Det är två kanter som sitter på olika höjd (marken sluttar rätt mycket mer än vad bilden verkar antyda) så där var tidigare en ful och skarp kant som stack upp. Nästa gång jag får tid ska jag slipa till den lite för nu är den rätt vass och taggig efter mitt klåpiga arbete. Kanten sitter rejält fast i marken så jag fick göra det på plats, vilket inte underlättade.

I alla fall skoj med en vinkelslip i sortimentet. Man måste ha ett av varje verktyg, har jag börjat förstå :D

Stålkant i trädgården som nyligen kapats med vinkelslip, med stenar och sluttande gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnuspp och 2 till
  • Laddar…
hur tjock kapskiva använde du ?
för det var väl en kapskiva ?
Jag har en liknande Makita som jag är extremt imponerad av och jo, den är myckeet förtjust i batteri men inte på den nivån du beskriver.
Jag kör bara 1-1,5 millimeters kapskivor, inte den äldre typen som var +3 mm tjocka.
 
H hyggabus skrev:
hur tjock kapskiva använde du ?
för det var väl en kapskiva ?
Jag har en liknande Makita som jag är extremt imponerad av och jo, den är myckeet förtjust i batteri men inte på den nivån du beskriver.
Jag kör bara 1-1,5 millimeters kapskivor, inte den äldre typen som var +3 mm tjocka.
Oklart hur mycket batteri det egentligen gick åt. Batteriet börjar bli lite gammalt och har blivit plågat svårt när jag exempelvis vispat betong; då alternerade jag mellan två batterierna som var glödheta och som hann laddas mindre och mindre mellan varven, så det var nog inte optimalt. Batteriet hade idag två av tre pluttar, så jag gissar att det kan ha varit någonstans mellan 30% och 70% laddat när jag plockade upp maskinen.

Vad gäller kapskivorna: jo, jag använde kapskivor :) Jag är absolut en novis så frågan är absolut motiverad. Jag testade 2,5 mm och 1,6 mm. Första biten gjorde jag med den tjockare skivan. Den andra biten (inte den på bilden) kapade jag med den tunnare skivan och det gick betydligt snabbare.

Antar att tunnare skivor lättare går sönder, men jag vet inte vad sannolikheten är för att en skiva sprängs om man använder dem på vettigt sätt under normala omständigheter. Låg, hoppas jag :thinking:

Hittar förresten ingen markering på de här kapskivorna ("Bosch Expert for metal") hur långt in på dem man kan köra innan de är slut... går de att köra tills det blir opraktiskt eller hur fungerar det?
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Övat på att svarva tunt. Och på att svarva FÖR tunt.. En svarvad träskål med tunna väggar hålls i en hand ovanför en hög med träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en tunt svarvad träskål framför en hög med träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
richardtenggren
Läste först ”svarva runt” och tänkte säga att jag är mer imponerad om du svarvat en månghörning, vilket så klart går med rätt svarv ;)
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Födelsedagspresent till vår snart femåriga dotter som älskar att måla.

En vitmålad staffli mot mörk bakgrund, tilltänkt som en gåva till barn som gillar konst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit staffli av trä uppställd mot en brun trämiljö, avsedd för barns konstprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 12 till
  • Laddar…
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Födelsedagspresent till vår snart femåriga dotter som älskar att måla.

[bild] [bild]

”Jag ska måla hela världen lilla pappa
Full av solsken varje dag
Att det regnar och är grått det gör detsamma
Du ska solsken i ditt fönster ändå ha……………”. :love:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vabb, snek åt mig lite egentid i verkstan när dottra sov..

Fortsätter öva på svarvning. Svårt det här. Ser lätt ut när folk gör det. Hand håller en nysvarvad träskål med synliga ådringar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en nyligen svarvad träskål med synliga årsringar och textur, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat trästycke i en svarv med spån omkring, som visar pågående övning i svarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vabb, snek åt mig lite egentid i verkstan när dottra sov..

Fortsätter öva på svarvning. Svårt det här. Ser lätt ut när folk gör det.[bild] [bild] [bild]
Fattas bara lite jordnötter (y)
 
Har börjat ombyggnaden av billyften från tryckluft till hydraulik. Bara slangar kvar nu sen blir det provkörning.
Verktyg och maskindelar på arbetsbänk med metallspån indikerande ombyggnation till hydrauliksystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en billyft ombyggd till hydraulik med ny monterad komponent och oslutna slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ombyggd billyft med monterad hydraulcylinder, väntar på slanganslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd billyft ombyggd till hydraulisk drift, med slangar och hydraulikaggregat på verkstadsgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Har börjat ombyggnaden av billyften från tryckluft till hydraulik. Bara slangar kvar nu sen blir det provkörning.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Det blir helt klart ett lyft! :cool:
 
Igår gick det neråt rejält i humöret. Men idag gick det åt andra hållet!

Köpte ett begagnat oscilloskop för några veckor sen (Hameg 404-2, såldes som fungerande) men bara ingång två funkade kom jag fram till. Det ska ha två fungerande ingångar. Sen dess har jag köpt nya prober för att verifiera det inte är proberna. Och det var inte dom.

Så jag öppnade upp skopet och det var inte så lätt första gången att få det utfunderat hur jag skulle komma åt kretskortet med ingångarna. Det satt inne i sin egen lilla låda mot botten av 'skopet. Förstod inte hur och det blev att demontera lite väl mycket.

yHSsFyD.jpg

Fick ta bort kretskortet för kontrollpanelen för att få ut allt. Nå det visade sig det var en massa onödigheter, den där lådan är i två delar och är ihoplödd, jag kunde ha smält lödningarna och tagit bort locket och sluppit åt underifrån, så det blev en massa onödig hantering, montering och demontering. Svårt att se på fotot (uppe, i mitten av bilden ungefär) men i verkligheten såg man tydligt det var brott.

RFjq0TI.jpg

Lödde ihop det och monterade ihop och hoppades på det bästa... Men skopet uppförde sig riktigt konstigt och blev bara konstigare. Var rädd jag hade lyckats förstöra något. Då orkade jag inte mera och gick och lade mig.

Fick ett tips i morse på ett elektronikforum att kolla de där kabelbanden som kopplar ihop kortet jag jobbade med till övriga i oscilloskopet, dom kan gå sönder utan att det syns, lär vara jävliga.

Och jo en kabel var av, Lödde in en ersättning och skopet fungerar till 100%! Känns bra att få nånting fixat och att det var så enkelt. Testar båda kanalerna med en 3khz ton som jag genererar via datorn, allt ser rätt ut:
OFjBJw1l.jpg

Jag lämnar nu skopet som det är med reparationen ifråga (den vita sladden) istället för att börja demontera igen och byta hela bandkabeln:
BohXpPIh.jpg

Locket på igen och fastlött, kabeln sticker ut.
NEwJbBdh.jpg

Locket är till för att skydda kretskortet som hanterar signalerna mot störningar.
 
  • Gilla
  • Älska
Robert-san01 och 19 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Igår gick det neråt rejält i humöret. Men idag gick det åt andra hållet!

Köpte ett begagnat oscilloskop för några veckor sen (Hameg 404-2, såldes som fungerande) men bara ingång två funkade kom jag fram till. Det ska ha två fungerande ingångar. Sen dess har jag köpt nya prober för att verifiera det inte är proberna. Och det var inte dom.

Så jag öppnade upp skopet och det var inte så lätt första gången att få det utfunderat hur jag skulle komma åt kretskortet med ingångarna. Det satt inne i sin egen lilla låda mot botten av 'skopet. Förstod inte hur och det blev att demontera lite väl mycket.

[bild]

Fick ta bort kretskortet för kontrollpanelen för att få ut allt. Nå det visade sig det var en massa onödigheter, den där lådan är i två delar och är ihoplödd, jag kunde ha smält lödningarna och tagit bort locket och sluppit åt underifrån, så det blev en massa onödig hantering, montering och demontering. Svårt att se på fotot (uppe, i mitten av bilden ungefär) men i verkligheten såg man tydligt det var brott.

[bild]

Lödde ihop det och monterade ihop och hoppades på det bästa... Men skopet uppförde sig riktigt konstigt och blev bara konstigare. Var rädd jag hade lyckats förstöra något. Då orkade jag inte mera och gick och lade mig.

Fick ett tips i morse på ett elektronikforum att kolla de där kabelbanden som kopplar ihop kortet jag jobbade med till övriga i oscilloskopet, dom kan gå sönder utan att det syns, lär vara jävliga.

Och jo en kabel var av, Lödde in en ersättning och skopet fungerar till 100%! Känns bra att få nånting fixat och att det var så enkelt. Testar båda kanalerna med en 3khz ton som jag genererar via datorn, allt ser rätt ut:
[bild]

Jag lämnar nu skopet som det är med reparationen ifråga (den vita sladden) istället för att börja demontera igen och byta hela bandkabeln:
[bild]

Locket på igen och fastlött, kabeln sticker ut.
[bild]

Locket är till för att skydda kretskortet som hanterar signalerna mot störningar.
Fattar absolut ingenting men är dödligt imponerad!!!

Snyggt jobbat!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Haha
swe.jocke och 3 till
  • Laddar…
Janå det tog ganska länge, jag frågade på nätet om teorier, tips och hjälp. Utan all hjälp och feedback hade jag nog inte kunnat lösa det själv.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.