Jag vill åtgärda ränndalarna på mitt gamla missionshus som har tegeltak över spåntak. Huvudbyggnad från 1880, tillbyggnaden från omkring 1965. Ränndalarna är av galvad plåt, 2x20 cm breda och kanterna är 3 cm höga. De är väldigt rostiga (se skiss).
Skiss av rostig ränndal på tak med beteckningar och förslag på reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot tillbyggnaden (vänstra delen) är kanterna nedknackade för att inte vara högre än den längsgående läkten (?). Kanten mot huvudbyggnadens tak lutar också mot ränndalens mitt men mest pga skräp mellan ränndal och längsgående läkt (syns ej på skissen)
Taket över huvudbyggnaden ligger dessutom 2 cm högre än på tillbyggnadens (se skiss ovan)
.Svårigheterna att få hjälp med ränndalarna och den här delen av det stora taket (till en rimlig kostnad) har gjort att jag nu kör GDS så gott jag kan.

Jag funderar nu på att limma en ny ränndal utan vertikala kanter i den gamla som på skissen nedan och därigenom fortsätta använda den friska delen av gamla ränndalen. Tycker att det borde fungera om man kan åstadkomma en vattentät limning ända ut till kanten.

Skiss av ränndal som ska limmas över en gammal med detaljer av takets läktstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt en specialtillverkad ränna med c:a 3 cm hög kant med "vinge" på ena sidan och c:a 5 cm hö kant (utan vinge) på den andra sidan.

Någon som har erfarenhet av att lägga ny ränna i en gammal?

Åldrat tegeltak på missionshus, detalj av ränndal och höjdskillnad mellan huvudbyggnad och tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vansinne att limma på nya ovan gamla .
Först.måste.du ju slipa ner rosten för att det.skall fästa i den lutningen och sedan stå och limma på .
Har du måtten , gå till en plåtslagare och låt.han tillverka nya med samma.mått.
Räkna med 300-400 kr metern
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svar! Men jag måste för närvarande av flera anledningar bortse från att det vore bättre att byta ut ränndalen mot en ny och åtgärda alla övriga brister kring nuvarande ränndal (t ex nytt tak med nytt underlag, ny läkt mm på åtminstone omgivande "trianglar"). Det klarar jag inte själv och det enda bud jag fått ligger på 250 000:- (och då handlar det om ungefär 1/4-del av totala takytan). Min tanke är att strunta i rosten som ju är begränsad till mitten och limma den nya rännan mot de friska yttre delarna av den gamla. Det borde ge en fungerande ränndal utan risk för perforerande rost på många år medan jag fortsätter söka efter hjälp att åtgärda problemet "professionellt".
 
Rengör ordentligt och limma noga dit en ränndalsremsa. Är nog betydligt lättare ätt få tätt än en bänglig plåt.
 
  • Gilla
apollo
  • Laddar…
A apollo skrev:
Hej och tack för svar! Men jag måste för närvarande av flera anledningar bortse från att det vore bättre att byta ut ränndalen mot en ny och åtgärda alla övriga brister kring nuvarande ränndal (t ex nytt tak med nytt underlag, ny läkt mm på åtminstone omgivande "trianglar"). Det klarar jag inte själv och det enda bud jag fått ligger på 250 000:- (och då handlar det om ungefär 1/4-del av totala takytan). Min tanke är att strunta i rosten som ju är begränsad till mitten och limma den nya rännan mot de friska yttre delarna av den gamla. Det borde ge en fungerande ränndal utan risk för perforerande rost på många år medan jag fortsätter söka efter hjälp att åtgärda problemet "professionellt".
Låter du gamla plåten ligga kvar kommer den börja äta på undersidan av den nya plåten eftersom den nya plåten bara är rostskyddad på ovansidan, så skulle verkligen avråda från din idé . Men du gör som du vill. Sätter du upp ny plåt på den gamla så kommer den hålla max 5 år skulle jag gissa

Lycka till ( inte ironiskt menat)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
definiera väldigt rostiga? Är det inte så rostigt att man kan utgå ifrån att det är hål i dem så skulle nog jag bara ta dit nån som kan våtblästra det lite lätt och sen måla med bra färg. Företag som rengör tak borde rimligen kunna få loss det värsta och sen på med nå skydd som sagt.
 
  • Gilla
apollo
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Låter du gamla plåten ligga kvar kommer den börja äta på undersidan av den nya plåten eftersom den nya plåten bara är rostskyddad på ovansidan, så skulle verkligen avråda från din idé . Men du gör som du vill. Sätter du upp ny plåt på den gamla så kommer den hålla max 5 år skulle jag gissa

Lycka till ( inte ironiskt menat)
Jag diskuterade projektet med en plåtslagare idag. Han menade att limningen bara håller något år pga av värmen som gör att limmet torkar och spricker och släpper igenom vattnet. Tyckte att man skulle använda sig av falsade skarvar. Men i annan tråd står att man kan skarva ränndal utan att falsning om man har en rejäl överlappning. https://www.byggahus.se/forum/threads/taetar-man-skarvarna-av-raenndalsplatarna.199941/
 
S Stefan1972 skrev:
definiera väldigt rostiga? Är det inte så rostigt att man kan utgå ifrån att det är hål i dem så skulle nog jag bara ta dit nån som kan våtblästra det lite lätt och sen måla med bra färg. Företag som rengör tak borde rimligen kunna få loss det värsta och sen på med nå skydd som sagt.
Det finns ett cm-stort hål i yttre skiktet av en falsning och väldigt sköra genomrostade delar närmast kupan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.