J Josth skrev:
En riktigt gammal panna med ganska stora värmeförluster. Om man antar att ni eldar så att det i genomsnitt blir runt 20 °C grader inne så ger mängden ved viss vägledning. Det är ved av god kvalitet och man kan då anta 1500 kWh per kbm stjälpt mått. Totalt alltså runt 45000 kWh. Pannans värmeförluster måste räknas bort och det kan vara 25% vilket ger 33750 kWh som en värmepump måste producera. För det behöver värmepumpen runt 10000 kWh el som tillkommer på elräkningen.
Tyvärr förstår jag mig inte alls på sånt där. Men om jag förstår rätt så innebär en kWh ca 1,50kr. Så värmen skulle då kosta ca 15 000kr per år? Förstår jag rätt då?
Ingår varmvatten då el endast värme? För visst har väl innerdelen varmvattenberedare?
 
Precis, innerdelen till en luftvattenvärmepump innehåller en varmvattenberedare och jag räknande med att totala mängden veden också går till att göra varmvatten. Ja det blir 15000 kr per år men frågan är vilken el-kostnad man ska räkna med. Nu är priserna höga men tros falla tillbaka under nästa år(?) Kanske det långa bundna priset på kWh är det bästa att utgår ifrån? 3-års eller 5-års om det finns.
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
I mitt hus var det bytt från oljepanna till Luftvatten värmepump med separat varmvattenberedare innan jag ens köpte huset.
Den gamla oljepannan fick leka Ackumulator-tank a 210L som LVVP gick mot.
Det shuntades ut från oljepannan hur varmt vatten som gick ut mot elementen.
Bor utanför Norrköping och den LLVP: är av en gammal okänd modell (som heter Carrier Stinger) på 8kW(undrer bra förhållanden)
Med den kan man köra 45C som framledningstemp utan problem.
Nibe 2120 tex ska kunna köra 55C i framledning (men man tappar på COP värdet vid den temperaturen)

Nu har jag gjort om lite.
Bytt oljepannan mot en riktigt Ackumulator tank på 500L med både tappvattenslinga och solvärmeslinga.
Köpt en ny varmvattenberedare på 210L (från Nibe) då den gamla var bara på 70L och räckte inte för att alla i familjen ska kunna duscha.
För att producera varmvatten så går kallvattnet in i nya ackumulatortanken och förvärms till 45C för att sedan gå till nya varmvattenberedaren och värmas till 70-75C (och ta död på ev legionella)
Iom detta så sänker jag uppvärmningskostnaden för varmvattnet med ca 30%
Sen ska jag nästa vår bygga ett uterum (om ligger alldeles vid pannrummet) och på det taket sätta solvärme som då ska ladda Ackumulatortanken till ca 90C (som mest).
Och då solvärmen laddar acktanken så blir både uppvärming och varmvatten gratis.

Bild på anläggningen just nu:
Värmesystem med ackumulatortank, röd expansionskärl och grå varmvattenberedare i pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nallis och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.